Współczesne silniki benzynowe i wysokoprężne coraz częściej korzystają z doładowania, aby poprawić osiągi i obniżyć zużycie paliwa. Jednym z kluczowych elementów układu doładowania jest zawór wastegate, znany również jako zawór upustowy spalin.
Budowa i działanie zaworu wastegate
Zawór wastegate składa się z kilku elementów:
- Korpusu, w którym umieszczony jest mechanizm sterujący.
- Membrany, która odpowiada na zmiany ciśnienia spalin.
- Grzybka, który otwiera i zamyka przepływ spalin.
- Siłownika, który steruje membraną (pneumatyczny lub elektroniczny).
W prostszych konstrukcjach siłownik jest połączony z dźwignią, na którą działa ciśnienie spalin. Gdy ciśnienie jest zbyt wysokie, membrana ugina się i otwiera grzybek, co powoduje ucieczkę części spalin z pominięcia turbiny. W bardziej zaawansowanych systemach siłownik sterowany jest elektronicznie, co zapewnia precyzyjną regulację ciśnienia doładowania.
Historia zaworu wastegate:
Początki:
- Pierwsze prototypy zaworów wastegate były stosowane już w silnikach lotniczych w latach 20. XX wieku.
- W latach 40. zawory wastegate zaczęto stosować w seryjnych samochodach osobowych, np. w Studebaker Champion z 1946 roku.
Rozwój:
- W latach 50. i 60. nastąpił znaczny rozwój technologii zaworów wastegate.
- Zaczęto stosować bardziej precyzyjne i wydajne siłowniki pneumatyczne.
- Wprowadzono również zawory wastegate sterowane elektronicznie.
Współczesność:
- Współczesne zawory wastegate są bardzo precyzyjne i wydajne.
- Są one zintegrowane z systemem sterowania silnikiem (ECU) i zapewniają optymalne ciśnienie doładowania w każdych warunkach pracy.
Funkcje zaworu upustowego spalin
Główne funkcje zaworu wastegate to:
- Kontrola ciśnienia doładowania: Zawór wastegate reguluje ilość spalin napędzających turbinę, a tym samym kontroluje ciśnienie doładowania w kolektorze ssącym. Zapobiega to nadmiernemu wzrostowi ciśnienia, który może uszkodzić silnik.
- Ochrona turbosprężarki: Zawór upustowy spalin chroni turbosprężarkę przed przegrzaniem i nadmiernym zużyciem. Gdy temperatura spalin jest zbyt wysoka, zawór wastegate otwiera się i uwalnia część spalin, co obniża temperaturę turbiny.
- Poprawa osiągów: Zawór wastegate może poprawić osiągi silnika poprzez utrzymanie optymalnego ciśnienia doładowania.
Rodzaje zaworów wastegate
Zawory wastegate z dźwignią:
- Zasada działania: Ciśnienie spalin działa na membranę, która połączona jest z dźwignią. Dźwignia otwiera i zamyka grzybek, regulując przepływ spalin.
- Zalety: Prosta konstrukcja, niska cena.
- Wady: Brak precyzyjnej regulacji, podatność na zacięcie się.
2. Zawory wastegate z siłownikiem pneumatycznym:
- Zasada działania: Siłownik pneumatyczny otwiera i zamyka grzybek na podstawie sygnału sterującego z jednostki sterującej silnikiem (ECU).
- Zalety: Precyzyjna regulacja, możliwość adaptacji do różnych warunków pracy silnika.
- Wady: Wyższa cena, większa złożoność konstrukcji.
3. Zawory wastegate z siłownikiem elektronicznym:
- Zasada działania: Siłownik elektroniczny otwiera i zamyka grzybek na podstawie sygnału sterującego z ECU.
- Zalety: Bardzo precyzyjna regulacja, możliwość szybkiej adaptacji do różnych warunków pracy silnika.
- Wady: Najwyższa cena, największa złożoność konstrukcji.
4. Zawory wastegate typu „blow-off”:
- Zasada działania: Upuszczają nadmiar ciśnienia powietrza do atmosfery, co powoduje charakterystyczny dźwięk „syczenia”.
- Zalety: Szybsze spool-up turbosprężarki, lepsza ochrona turbosprężarki przed przeładowaniem.
- Wady: Hałas, możliwość wycieków powietrza.
Typowe usterki zaworu wastegate
Najczęstsze usterki zaworu wastegate to:
- Zacięcie się grzybka: Może to spowodować zbyt niskie lub zbyt wysokie ciśnienie doładowania.
- Nieszczelność membrany: Może to spowodować spadek ciśnienia doładowania.
- Uszkodzenie siłownika: Może to spowodować całkowite zablokowanie zaworu wastegate.
Objawy awarii zaworu upustowego to:
- Spadek mocy silnika
- Wzrost zużycia paliwa
- Nadmierne dymienie z wydechu
- Słychać głośny syczenie z okolic turbosprężarki
W przypadku wystąpienia tych objawów należy udać się do serwisu samochodowego w celu diagnostyki i naprawy.
Sterowanie zaworem wastegate
Istnieje kilka sposobów sterowania zaworem wastegate:
Mechaniczne sterowanie:
- Ciśnienie spalin: W najprostszych konstrukcjach ciśnienie spalin bezpośrednio działa na membranę zaworu wastegate.
- Dźwignia: Ciśnienie spalin działa na dźwignię, która połączona jest z membraną zaworu wastegate.
Pneumatyczne sterowanie:
- Siłownik pneumatyczny: Siłownik pneumatyczny jest sterowany ciśnieniem powietrza, które otwiera i zamyka zawór wastegate.
Elektroniczne sterowanie:
- Siłownik elektroniczny: Siłownik elektroniczny jest sterowany sygnałem elektrycznym z jednostki sterującej silnikiem (ECU).
Sterowanie elektroniczne jest najprecyzyjniejszym sposobem sterowania zaworem wastegate i pozwala na:
- Adaptację ciśnienia doładowania do różnych warunków pracy silnika
- Ograniczenie emisji spalin
- Poprawę osiągów silnika
Montaż i regulacja zaworu wastegate
Montaż:
- Odłącz akumulator i wyjmij klucz ze stacyjki.
- Zlokalizuj turbosprężarkę i znajdź miejsce montażu zaworu wastegate.
- Zamocuj zawór wastegate za pomocą śrub i nakrętek.
- Podłącz przewody do siłownika wastegate (pneumatyczny lub elektroniczny).
- Sprawdź szczelność wszystkich połączeń.
Regulacja:
- Uruchom silnik i pozwól mu osiągnąć temperaturę roboczą.
- Podłącz miernik ciśnienia doładowania do kolektora ssącego.
- Ustaw ciśnienie doładowania zgodnie z instrukcją producenta zaworu wastegate.
- Sprawdź, czy ciśnienie doładowania jest stabilne pod różnymi obciążeniami silnika.
- W razie potrzeby wyreguluj ciśnienie doładowania ponownie.
Narzędzia potrzebne do montażu i regulacji zaworu wastegate
- Klucze imbusowe
- Klucze dynamometryczne
- Miernik ciśnienia doładowania
- Podnośnik hydrauliczny
- Kobyłki
Tuning zaworu wastegate
W niektórych przypadkach można modyfikować zawór wastegate, aby zwiększyć ciśnienie doładowania i tym samym poprawić osiągi silnika. Należy jednak pamiętać, że:
- Zbyt wysokie ciśnienie doładowania może uszkodzić silnik
- Modyfikacja zaworu wastegate może unieważnić gwarancję na samochód
Przed modyfikacją zaworu wastegate należy skonsultować się z doświadczonym mechanikiem lub tunerem.
Podsumowanie
Zawór wastegate jest ważnym elementem układu doładowania, który zapewnia bezpieczeństwo i optymalną pracę turbosprężarki. Regularna kontrola i serwisowanie zaworu upustowego spalin jest niezbędne do utrzymania prawidłowych osiągów silnika.
Zobacz też: TFSI – co to znaczy i jakie są jego zalety?
fot.: commons.wikimedia.org