Encyklopedia

Zawór wastegate – co to jest i do czego służy.

Zawór wastegate – co to jest i do czego służy.

Współczesne silniki benzynowe i wysokoprężne coraz częściej korzystają z doładowania, aby poprawić osiągi i obniżyć zużycie paliwa. Jednym z kluczowych elementów układu doładowania jest zawór wastegate, znany również jako zawór upustowy spalin.

Budowa i działanie zaworu wastegate

Zawór wastegate składa się z kilku elementów:

  • Korpusu, w którym umieszczony jest mechanizm sterujący.
  • Membrany, która odpowiada na zmiany ciśnienia spalin.
  • Grzybka, który otwiera i zamyka przepływ spalin.
  • Siłownika, który steruje membraną (pneumatyczny lub elektroniczny).

W prostszych konstrukcjach siłownik jest połączony z dźwignią, na którą działa ciśnienie spalin. Gdy ciśnienie jest zbyt wysokie, membrana ugina się i otwiera grzybek, co powoduje ucieczkę części spalin z pominięcia turbiny. W bardziej zaawansowanych systemach siłownik sterowany jest elektronicznie, co zapewnia precyzyjną regulację ciśnienia doładowania.

Historia zaworu wastegate:

Początki:

  • Pierwsze prototypy zaworów wastegate były stosowane już w silnikach lotniczych w latach 20. XX wieku.
  • W latach 40. zawory wastegate zaczęto stosować w seryjnych samochodach osobowych, np. w Studebaker Champion z 1946 roku.

Rozwój:

  • W latach 50. i 60. nastąpił znaczny rozwój technologii zaworów wastegate.
  • Zaczęto stosować bardziej precyzyjne i wydajne siłowniki pneumatyczne.
  • Wprowadzono również zawory wastegate sterowane elektronicznie.

Współczesność:

  • Współczesne zawory wastegate są bardzo precyzyjne i wydajne.
  • Są one zintegrowane z systemem sterowania silnikiem (ECU) i zapewniają optymalne ciśnienie doładowania w każdych warunkach pracy.

Funkcje zaworu upustowego spalin

Główne funkcje zaworu wastegate to:

  • Kontrola ciśnienia doładowania: Zawór wastegate reguluje ilość spalin napędzających turbinę, a tym samym kontroluje ciśnienie doładowania w kolektorze ssącym. Zapobiega to nadmiernemu wzrostowi ciśnienia, który może uszkodzić silnik.
  • Ochrona turbosprężarki: Zawór upustowy spalin chroni turbosprężarkę przed przegrzaniem i nadmiernym zużyciem. Gdy temperatura spalin jest zbyt wysoka, zawór wastegate otwiera się i uwalnia część spalin, co obniża temperaturę turbiny.
  • Poprawa osiągów: Zawór wastegate może poprawić osiągi silnika poprzez utrzymanie optymalnego ciśnienia doładowania.

Rodzaje zaworów wastegate

Zawory wastegate z dźwignią:

  • Zasada działania: Ciśnienie spalin działa na membranę, która połączona jest z dźwignią. Dźwignia otwiera i zamyka grzybek, regulując przepływ spalin.
  • Zalety: Prosta konstrukcja, niska cena.
  • Wady: Brak precyzyjnej regulacji, podatność na zacięcie się.

2. Zawory wastegate z siłownikiem pneumatycznym:

  • Zasada działania: Siłownik pneumatyczny otwiera i zamyka grzybek na podstawie sygnału sterującego z jednostki sterującej silnikiem (ECU).
  • Zalety: Precyzyjna regulacja, możliwość adaptacji do różnych warunków pracy silnika.
  • Wady: Wyższa cena, większa złożoność konstrukcji.

3. Zawory wastegate z siłownikiem elektronicznym:

  • Zasada działania: Siłownik elektroniczny otwiera i zamyka grzybek na podstawie sygnału sterującego z ECU.
  • Zalety: Bardzo precyzyjna regulacja, możliwość szybkiej adaptacji do różnych warunków pracy silnika.
  • Wady: Najwyższa cena, największa złożoność konstrukcji.

4. Zawory wastegate typu „blow-off”:

  • Zasada działania: Upuszczają nadmiar ciśnienia powietrza do atmosfery, co powoduje charakterystyczny dźwięk „syczenia”.
  • Zalety: Szybsze spool-up turbosprężarki, lepsza ochrona turbosprężarki przed przeładowaniem.
  • Wady: Hałas, możliwość wycieków powietrza.

Typowe usterki zaworu wastegate

Najczęstsze usterki zaworu wastegate to:

  • Zacięcie się grzybka: Może to spowodować zbyt niskie lub zbyt wysokie ciśnienie doładowania.
  • Nieszczelność membrany: Może to spowodować spadek ciśnienia doładowania.
  • Uszkodzenie siłownika: Może to spowodować całkowite zablokowanie zaworu wastegate.

Objawy awarii zaworu upustowego to:

  • Spadek mocy silnika
  • Wzrost zużycia paliwa
  • Nadmierne dymienie z wydechu
  • Słychać głośny syczenie z okolic turbosprężarki

W przypadku wystąpienia tych objawów należy udać się do serwisu samochodowego w celu diagnostyki i naprawy.

Sterowanie zaworem wastegate

Istnieje kilka sposobów sterowania zaworem wastegate:

Mechaniczne sterowanie:

  • Ciśnienie spalin: W najprostszych konstrukcjach ciśnienie spalin bezpośrednio działa na membranę zaworu wastegate.
  • Dźwignia: Ciśnienie spalin działa na dźwignię, która połączona jest z membraną zaworu wastegate.

Pneumatyczne sterowanie:

  • Siłownik pneumatyczny: Siłownik pneumatyczny jest sterowany ciśnieniem powietrza, które otwiera i zamyka zawór wastegate.

Elektroniczne sterowanie:

  • Siłownik elektroniczny: Siłownik elektroniczny jest sterowany sygnałem elektrycznym z jednostki sterującej silnikiem (ECU).

Sterowanie elektroniczne jest najprecyzyjniejszym sposobem sterowania zaworem wastegate i pozwala na:

  • Adaptację ciśnienia doładowania do różnych warunków pracy silnika
  • Ograniczenie emisji spalin
  • Poprawę osiągów silnika

Montaż i regulacja zaworu wastegate

Montaż:

  1. Odłącz akumulator i wyjmij klucz ze stacyjki.
  2. Zlokalizuj turbosprężarkę i znajdź miejsce montażu zaworu wastegate.
  3. Zamocuj zawór wastegate za pomocą śrub i nakrętek.
  4. Podłącz przewody do siłownika wastegate (pneumatyczny lub elektroniczny).
  5. Sprawdź szczelność wszystkich połączeń.

Regulacja:

  1. Uruchom silnik i pozwól mu osiągnąć temperaturę roboczą.
  2. Podłącz miernik ciśnienia doładowania do kolektora ssącego.
  3. Ustaw ciśnienie doładowania zgodnie z instrukcją producenta zaworu wastegate.
  4. Sprawdź, czy ciśnienie doładowania jest stabilne pod różnymi obciążeniami silnika.
  5. W razie potrzeby wyreguluj ciśnienie doładowania ponownie.

Narzędzia potrzebne do montażu i regulacji zaworu wastegate

  • Klucze imbusowe
  • Klucze dynamometryczne
  • Miernik ciśnienia doładowania
  • Podnośnik hydrauliczny
  • Kobyłki

Tuning zaworu wastegate

W niektórych przypadkach można modyfikować zawór wastegate, aby zwiększyć ciśnienie doładowania i tym samym poprawić osiągi silnika. Należy jednak pamiętać, że:

  • Zbyt wysokie ciśnienie doładowania może uszkodzić silnik
  • Modyfikacja zaworu wastegate może unieważnić gwarancję na samochód

Przed modyfikacją zaworu wastegate należy skonsultować się z doświadczonym mechanikiem lub tunerem.

Podsumowanie

Zawór wastegate jest ważnym elementem układu doładowania, który zapewnia bezpieczeństwo i optymalną pracę turbosprężarki. Regularna kontrola i serwisowanie zaworu upustowego spalin jest niezbędne do utrzymania prawidłowych osiągów silnika.

Zobacz też: TFSI – co to znaczy i jakie są jego zalety?

fot.: commons.wikimedia.org

Udostępnij

O autorze

Jako redakcja cykdwójeczka.pl jesteśmy zgranym zespołem pasjonatów motoryzacji, którzy łączą w sobie wiedzę techniczną, zamiłowanie do prędkości i niezdrową obsesję na punkcie opon. Dzięki temu możemy tworzyć niezwykle ciekawe i profesjonalne treści. Razem kreujemy jedno z najdynamiczniejszych miejsc w sieci dla miłośników czterech kółek.