Czujnik położenia wałka rozrządu, znany też jako CMP (ang. Camshaft Position Sensor), to niewielki element o ogromnym znaczeniu dla prawidłowej pracy silnika. Choć z pozoru niepozorny, pełni kluczową rolę w sterowaniu układem wtryskowym i zapłonem. W tym artykule przyjrzymy się bliżej jego działaniu, objawom awarii oraz sposobom na sprawdzenie i wymianę.
Rola czujnika CMP
Głównym zadaniem czujnika CMP jest przekazywanie do sterownika silnika informacji o aktualnej pozycji wałka rozrządu. Dane te są niezbędne do precyzyjnego sterowania wtryskiem paliwa i zapłonem. Dzięki temu silnik pracuje płynnie, wydajnie i bezproblemowo.
Objawy awarii czujnika CMP
Gdy czujnik położenia wałka rozrządu ulega awarii, silnik zaczyna dawać sygnały ostrzegawcze, których ignorowanie może prowadzić do poważnych konsekwencji. Uszkodzony czujnik CMP może dawać o sobie znać na wiele sposobów. Do najczęstszych objawów należą:
- Problemy z uruchomieniem silnika – silnik może kręcić, ale nie odpalać lub odpalać z dużym trudem.
- Nierówna praca silnika – silnik może pracować nierówno, szarpać lub gasnąć.
- Spadek mocy i momentu obrotowego – samochód może być wyraźnie słabszy i mniej dynamiczny.
- Zwiększone zużycie paliwa – uszkodzony czujnik CMP może powodować wzrost zużycia paliwa.
- Kontrolka check engine – na desce rozdzielczej może zapalić się kontrolka check engine.
Pamiętaj, że zlekceważenie tych objawów może prowadzić do poważniejszych problemów, takich jak:
- Uszkodzenie katalizatora w wyniku nieprawidłowego spalania.
- Zniszczenie silnika na skutek złej podaży mieszanki paliwowej.
Kody błędów związane z uszkodzeniem czujnika położenia wałka rozrządu
Kod | Opis błędu |
P0335 | Problem z obwodem czujnika. |
P0336 | Obwód czujnika CMP ma błędny zakres lub wydajność. |
P0340 | Usterka lub awaria obwodu czujnika położenia wałka rozrządu. |
P0725 | Awaria obwodu czujnika prędkości silnika |
Jak sprawdzić czujnik położenia wałka rozrządu?
Czujnik CMP można sprawdzić na wiele sposobów – sprawdzając kody błędów z pomocą komputera diagnostycznego, mierząc wartości rezystancji lub napięcia miernikiem, lub sprawdzając szczelinę między czujnikiem a tarczą impulsową. Poniżej opisaliśmy te metody dla czujników 2 i 3-pinowych.
1. Odczyt kodów błędów
- Podłącz komputer diagnostyczny do gniazda OBD-II w samochodzie.
- Odczytaj kody błędów zapisane w pamięci sterownika silnika.
- Zweryfikuj, czy wśród kodów błędów znajdują się błędy związane z czujnikiem CMP.
2. Sprawdzenie rezystancji
- Odłącz wtyczkę czujnika CMP.
- Zmierz rezystancję między pinami czujnika za pomocą multimetru.
- Porównaj zmierzoną rezystancję z wartością podaną w instrukcji serwisowej.
3. Sprawdzenie napięcia w czujniku dwupinowym
- Podłącz multimetr do uziemienia oraz dowolnego pinu czujnika CMP – upewnij się, że masz ustawione na mierniku napięcie stałe.
- Uruchom zapłon silnika.
- Odczytaj wartość napięcia.
- Porównaj wartość napięcia z danymi podanymi w instrukcji serwisowej.
4. Sprawdzenie szczeliny
- Upewnij się, że szczelina między czujnikiem a tarczą impulsową jest prawidłowa.
- W razie potrzeby wyreguluj szczelinę zgodnie z instrukcją serwisową.
Jak sprawdzić czujnik położenia wałka rozrządu 3 pinowy?
W przypadku 3-pinowego czujnika można zastosować te same metody diagnostyczne, jak w czujniku 2-pinowym, należy jednak wprowadzić pewne niewielkie zmiany w poniższych metodach, aby otrzymać wiarygodne wyniki.
Sprawdzenie rezystancji w czujniku 3-pinowym
- Odłącz wtyczkę czujnika CMP.
- Podłącz przewody multimetru do pinów: napięcia odniesienia oraz wyjścia sygnału.
- Porównaj wartość zmierzoną z tą podaną przez producenta.
Sprawdzenie napięcia
- Podłącz multimetr do uziemienia oraz do środkowego pina czujnika położenia wałka rozrządu.
- Uruchom zapłon silnika.
- Odczytaj wartość napięcia na multimetrze.
- Porównaj wartość z danymi z instrukcji.
Uwaga!
Pamiętaj, że powyższe instrukcje są ogólne i mogą się różnić w zależności od konkretnego modelu samochodu. Dokładne instrukcje dotyczące sprawdzania czujnika CMP znajdziesz w instrukcji serwisowej Twojego samochodu.
Gdzie jest czujnik położenia wałka rozrządu?
Czujnik CMP to niewielki element, zazwyczaj o cylindrycznym kształcie i plastikowej obudowie. Zazwyczaj znajduje się on w głowicy silnika, w pobliżu wałka rozrządu, skierowany w stronę koła sygnałowego. Dokładna lokalizacja może się jednak różnić w zależności od modelu samochodu oraz konstrukcji silnika.
Ogólnie rzecz biorąc, czujnik CMP można znaleźć w następujących miejscach:
- Na górze głowicy silnika, przymocowany do pokrywy zaworów
- Z boku głowicy silnika, w pobliżu koła rozrządu
- W pobliżu wałka rozrządu, w specjalnym gnieździe
Dokładna lokalizacja czujnika CMP będzie opisana w instrukcji serwisowej Twojego samochodu. W Internecie można także często znaleźć schematy montażowe, które pokazują lokalizację czujnika położenia wałka rozrządu w konkretnym modelu samochodu.
Uwaga!
Nie należy mylić czujnika położenia wałka rozrządu (CMP) z czujnikiem położenia wału korbowego (CKP)!
Ile kosztuje czujnik położenia wałka rozrządu?
Koszt czujnika położenia wałka rozrządu (CMP) może się wahać od około 50 zł do 200 zł, w zależności od kilku czynników:
- Marka i model samochodu
- Rodzaj silnika
- Producent czujnika
- Jakość czujnika
- Miejsce zakupu
Czujniki CMP renomowanych marek, takich jak Bosch, Siemens czy Delphi, są zazwyczaj droższe niż zamienniki no-name i kosztują około 100 złotych. Jednakże są one również bardziej trwałe i niezawodne. Najdroższe są czujniki tzw. OE – z logiem producenta, które potrafią kosztować około 200 złotych.
Wymiana czujnika położenia wałka rozrządu (CMP) krok po kroku
Czujnik CMP, choć niewielki, odgrywa kluczową rolę w prawidłowej pracy silnika. W przypadku jego awarii konieczna jest wymiana. Oto jak to zrobić:
Przygotowanie do wymiany CMP
- Zdobądź odpowiednie narzędzia: klucz dynamometryczny, klucz nasadowy, szczypce, ściągacz do pasków rozrządu (jeśli jest to konieczne), multimetr (opcjonalnie).
- Zapoznaj się z instrukcją serwisową Twojego samochodu lub skorzystaj z Internetu i zlokalizuj czujnik CMP.
- Kup nowy czujnik CMP. Upewnij się, że wybierasz część zgodną z Twoim modelem i silnikiem.
Wymiana CMP
- Odkręć klemy akumulatora i odczekaj kilka minut, aby rozładować kondensatory.
- Znajdź czujnik w głowicy silnika, w pobliżu wałka rozrządu.
- Odłącz wtyczkę od czujnika CMP.
- Odkręć śruby mocujące czujnik kluczem nasadowym i wyjmij czujnik z gniazda.
- Przetrzyj gniazdo czujnika czystą szmatką i załóż nowy czujnik.
- Dokręć śruby mocujące kluczem dynamometrycznym zgodnie z momentem obrotowym podanym w instrukcji serwisowej.
- Podłącz wtyczkę do czujnika CMP.
- Podłącz klemy akumulatora i zakręć je.
- Podłącz komputer diagnostyczny i skasuj kody błędów zapisane w pamięci sterownika silnika.
Dodatkowe wskazówki
- W niektórych modelach samochodów konieczne może być zdjęcie paska rozrządu, aby uzyskać dostęp do czujnika CMP.
- Przed wymianą czujnika upewnij się, że problem tkwi właśnie w nim, a nie w innych elementach układu.
- Dokręć śruby mocujące czujnikiem momentem obrotowym podanym w instrukcji serwisowej.
Podsumowanie
Czujnik położenia wałka rozrządu (CMP), choć niewielki, pełni kluczową rolę w silniku. Informuje on sterownik silnika o aktualnej pozycji wałka rozrządu, co pozwala na precyzyjne sterowanie układem wtryskowym i zapłonem. Dzięki temu silnik pracuje wydajnie i oszczędnie.
Gdy czujnik CMP zawodzi, silnik zaczyna sygnalizować problemy. Mogą to być trudności z uruchomieniem, nierówna praca, spadek mocy, a nawet wzrost zużycia paliwa. Nie warto ignorować tych objawów.
Regularna kontrola stanu czujnika CMP pozwoli uniknąć poważniejszych problemów z silnikiem. Wczesna diagnoza i naprawa to oszczędność czasu i pieniędzy. Wybieraj części zamienne dobrej jakości i wymieniaj czujnik zgodnie z instrukcją serwisową Twojego samochodu.
Dbając o czujnik CMP, dbasz o prawidłową pracę silnika i jego długą żywotność.
Zobacz też: Czujnik spalania stukowego – objawy awarii, przyczyny i diagnoza