Encyklopedia

Czujnik położenia wałka rozrządu – objawy awarii, sposoby sprawdzenia.

Czujnik położenia wałka rozrządu – objawy awarii, sposoby sprawdzenia.

Czujnik położenia wałka rozrządu, znany też jako CMP (ang. Camshaft Position Sensor), to niewielki element o ogromnym znaczeniu dla prawidłowej pracy silnika. Choć z pozoru niepozorny, pełni kluczową rolę w sterowaniu układem wtryskowym i zapłonem. W tym artykule przyjrzymy się bliżej jego działaniu, objawom awarii oraz sposobom na sprawdzenie i wymianę.

Rola czujnika CMP

Głównym zadaniem czujnika CMP jest przekazywanie do sterownika silnika informacji o aktualnej pozycji wałka rozrządu. Dane te są niezbędne do precyzyjnego sterowania wtryskiem paliwa i zapłonem. Dzięki temu silnik pracuje płynnie, wydajnie i bezproblemowo.

Objawy awarii czujnika CMP

Gdy czujnik położenia wałka rozrządu ulega awarii, silnik zaczyna dawać sygnały ostrzegawcze, których ignorowanie może prowadzić do poważnych konsekwencji. Uszkodzony czujnik CMP może dawać o sobie znać na wiele sposobów. Do najczęstszych objawów należą:

  • Problemy z uruchomieniem silnika – silnik może kręcić, ale nie odpalać lub odpalać z dużym trudem.
  • Nierówna praca silnika – silnik może pracować nierówno, szarpać lub gasnąć.
  • Spadek mocy i momentu obrotowego – samochód może być wyraźnie słabszy i mniej dynamiczny.
  • Zwiększone zużycie paliwa – uszkodzony czujnik CMP może powodować wzrost zużycia paliwa.
  • Kontrolka check engine – na desce rozdzielczej może zapalić się kontrolka check engine.

Pamiętaj, że zlekceważenie tych objawów może prowadzić do poważniejszych problemów, takich jak:

  • Uszkodzenie katalizatora w wyniku nieprawidłowego spalania.
  • Zniszczenie silnika na skutek złej podaży mieszanki paliwowej.

Kody błędów związane z uszkodzeniem czujnika położenia wałka rozrządu

KodOpis błędu
P0335Problem z obwodem czujnika.
P0336Obwód czujnika CMP ma błędny zakres lub wydajność.
P0340Usterka lub awaria obwodu czujnika położenia wałka rozrządu.
P0725Awaria obwodu czujnika prędkości silnika

Jak sprawdzić czujnik położenia wałka rozrządu?

Czujnik CMP można sprawdzić na wiele sposobów – sprawdzając kody błędów z pomocą komputera diagnostycznego, mierząc wartości rezystancji lub napięcia miernikiem, lub sprawdzając szczelinę między czujnikiem a tarczą impulsową. Poniżej opisaliśmy te metody dla czujników 2 i 3-pinowych.

1. Odczyt kodów błędów

  • Podłącz komputer diagnostyczny do gniazda OBD-II w samochodzie.
  • Odczytaj kody błędów zapisane w pamięci sterownika silnika.
  • Zweryfikuj, czy wśród kodów błędów znajdują się błędy związane z czujnikiem CMP.

2. Sprawdzenie rezystancji

  • Odłącz wtyczkę czujnika CMP.
  • Zmierz rezystancję między pinami czujnika za pomocą multimetru.
  • Porównaj zmierzoną rezystancję z wartością podaną w instrukcji serwisowej.

3. Sprawdzenie napięcia w czujniku dwupinowym

  • Podłącz multimetr do uziemienia oraz dowolnego pinu czujnika CMP – upewnij się, że masz ustawione na mierniku napięcie stałe.
  • Uruchom zapłon silnika.
  • Odczytaj wartość napięcia.
  • Porównaj wartość napięcia z danymi podanymi w instrukcji serwisowej.

4. Sprawdzenie szczeliny

  • Upewnij się, że szczelina między czujnikiem a tarczą impulsową jest prawidłowa.
  • W razie potrzeby wyreguluj szczelinę zgodnie z instrukcją serwisową.

Jak sprawdzić czujnik położenia wałka rozrządu 3 pinowy?

W przypadku 3-pinowego czujnika można zastosować te same metody diagnostyczne, jak w czujniku 2-pinowym, należy jednak wprowadzić pewne niewielkie zmiany w poniższych metodach, aby otrzymać wiarygodne wyniki.

Sprawdzenie rezystancji w czujniku 3-pinowym

  • Odłącz wtyczkę czujnika CMP.
  • Podłącz przewody multimetru do pinów: napięcia odniesienia oraz wyjścia sygnału.
  • Porównaj wartość zmierzoną z tą podaną przez producenta.

Sprawdzenie napięcia

  • Podłącz multimetr do uziemienia oraz do środkowego pina czujnika położenia wałka rozrządu.
  • Uruchom zapłon silnika.
  • Odczytaj wartość napięcia na multimetrze.
  • Porównaj wartość z danymi z instrukcji.

Uwaga!

Pamiętaj, że powyższe instrukcje są ogólne i mogą się różnić w zależności od konkretnego modelu samochodu. Dokładne instrukcje dotyczące sprawdzania czujnika CMP znajdziesz w instrukcji serwisowej Twojego samochodu.

Gdzie jest czujnik położenia wałka rozrządu?

Czujnik CMP to niewielki element, zazwyczaj o cylindrycznym kształcie i plastikowej obudowie. Zazwyczaj znajduje się on w głowicy silnika, w pobliżu wałka rozrządu, skierowany w stronę koła sygnałowego. Dokładna lokalizacja może się jednak różnić w zależności od modelu samochodu oraz konstrukcji silnika.

Ogólnie rzecz biorąc, czujnik CMP można znaleźć w następujących miejscach:

  • Na górze głowicy silnika, przymocowany do pokrywy zaworów
  • Z boku głowicy silnika, w pobliżu koła rozrządu
  • W pobliżu wałka rozrządu, w specjalnym gnieździe

Dokładna lokalizacja czujnika CMP będzie opisana w instrukcji serwisowej Twojego samochodu. W Internecie można także często znaleźć schematy montażowe, które pokazują lokalizację czujnika położenia wałka rozrządu w konkretnym modelu samochodu.

Uwaga!

Nie należy mylić czujnika położenia wałka rozrządu (CMP) z czujnikiem położenia wału korbowego (CKP)!

Ile kosztuje czujnik położenia wałka rozrządu?

Koszt czujnika położenia wałka rozrządu (CMP) może się wahać od około 50 zł do 200 zł, w zależności od kilku czynników:

  • Marka i model samochodu
  • Rodzaj silnika
  • Producent czujnika
  • Jakość czujnika
  • Miejsce zakupu

Czujniki CMP renomowanych marek, takich jak Bosch, Siemens czy Delphi, są zazwyczaj droższe niż zamienniki no-name i kosztują około 100 złotych. Jednakże są one również bardziej trwałe i niezawodne. Najdroższe są czujniki tzw. OE – z logiem producenta, które potrafią kosztować około 200 złotych.

Wymiana czujnika położenia wałka rozrządu (CMP) krok po kroku

Czujnik CMP, choć niewielki, odgrywa kluczową rolę w prawidłowej pracy silnika. W przypadku jego awarii konieczna jest wymiana. Oto jak to zrobić:

Przygotowanie do wymiany CMP

  • Zdobądź odpowiednie narzędzia: klucz dynamometryczny, klucz nasadowy, szczypce, ściągacz do pasków rozrządu (jeśli jest to konieczne), multimetr (opcjonalnie).
  • Zapoznaj się z instrukcją serwisową Twojego samochodu lub skorzystaj z Internetu i zlokalizuj czujnik CMP.
  • Kup nowy czujnik CMP. Upewnij się, że wybierasz część zgodną z Twoim modelem i silnikiem.

Wymiana CMP

  1. Odkręć klemy akumulatora i odczekaj kilka minut, aby rozładować kondensatory.
  2. Znajdź czujnik w głowicy silnika, w pobliżu wałka rozrządu.
  3. Odłącz wtyczkę od czujnika CMP.
  4. Odkręć śruby mocujące czujnik kluczem nasadowym i wyjmij czujnik z gniazda.
  5. Przetrzyj gniazdo czujnika czystą szmatką i załóż nowy czujnik.
  6. Dokręć śruby mocujące kluczem dynamometrycznym zgodnie z momentem obrotowym podanym w instrukcji serwisowej.
  7. Podłącz wtyczkę do czujnika CMP.
  8. Podłącz klemy akumulatora i zakręć je.
  9. Podłącz komputer diagnostyczny i skasuj kody błędów zapisane w pamięci sterownika silnika.

Dodatkowe wskazówki

  • W niektórych modelach samochodów konieczne może być zdjęcie paska rozrządu, aby uzyskać dostęp do czujnika CMP.
  • Przed wymianą czujnika upewnij się, że problem tkwi właśnie w nim, a nie w innych elementach układu.
  • Dokręć śruby mocujące czujnikiem momentem obrotowym podanym w instrukcji serwisowej.

Podsumowanie

Czujnik położenia wałka rozrządu (CMP), choć niewielki, pełni kluczową rolę w silniku. Informuje on sterownik silnika o aktualnej pozycji wałka rozrządu, co pozwala na precyzyjne sterowanie układem wtryskowym i zapłonem. Dzięki temu silnik pracuje wydajnie i oszczędnie.

Gdy czujnik CMP zawodzi, silnik zaczyna sygnalizować problemy. Mogą to być trudności z uruchomieniem, nierówna praca, spadek mocy, a nawet wzrost zużycia paliwa. Nie warto ignorować tych objawów.

Regularna kontrola stanu czujnika CMP pozwoli uniknąć poważniejszych problemów z silnikiem. Wczesna diagnoza i naprawa to oszczędność czasu i pieniędzy. Wybieraj części zamienne dobrej jakości i wymieniaj czujnik zgodnie z instrukcją serwisową Twojego samochodu.

Dbając o czujnik CMP, dbasz o prawidłową pracę silnika i jego długą żywotność.

Zobacz też: Czujnik spalania stukowego – objawy awarii, przyczyny i diagnoza

Udostępnij

O autorze

Jako redakcja cykdwójeczka.pl jesteśmy zgranym zespołem pasjonatów motoryzacji, którzy łączą w sobie wiedzę techniczną, zamiłowanie do prędkości i niezdrową obsesję na punkcie opon. Dzięki temu możemy tworzyć niezwykle ciekawe i profesjonalne treści. Razem kreujemy jedno z najdynamiczniejszych miejsc w sieci dla miłośników czterech kółek.