TFSI to skrót oznaczający Turbo Fuel Stratified Injection. Jest to technologia stosowana w silnikach benzynowych, która łączy w sobie bezpośredni wtrysk paliwa i turbodoładowanie. W tym artykule odpowiemy na pytanie: co oznacza skrót TFSI, opiszemy dokładnie jego działanie oraz podamy garść fascynujących faktów o tej technologii. Zapraszamy do czytania!
Zasada działania TFSI
1. Wtrysk paliwa:
W silnikach TFSI paliwo jest wtryskiwane bezpośrednio do komory spalania za pomocą wtryskiwaczy piezoelektrycznych. Wtryskiwacze te są bardzo precyzyjne i potrafią dozować paliwo w bardzo małych dawkach. Dzięki temu możliwe jest dokładniejsze spalanie paliwa, co przekłada się na większą moc i moment obrotowy przy niższym zużyciu paliwa.
2. Turbosprężarka:
Turbosprężarka spręża powietrze dolotowe, co zwiększa jego ilość w komorze spalania. To z kolei umożliwia spalanie większej ilości paliwa i generowanie większej mocy. Turbosprężarka w silnikach TFSI jest sterowana elektronicznie, co pozwala na dokładne dopasowanie jej pracy do aktualnych potrzeb silnika.
3. System sterowania:
Silnikiem TFSI steruje elektroniczny system zarządzania silnikiem (ECU). System ten monitoruje pracę silnika i na bieżąco dostosowuje parametry jego pracy, takie jak ilość wtryskiwanego paliwa, ciśnienie doładowania i kąt wyprzedzenia zapłonu. Dzięki temu silnik TFSI pracuje optymalnie w każdych warunkach.
Zalety TFSI:
- Wysoka moc i moment obrotowy: Silniki TFSI oferują wysoką moc i moment obrotowy w szerokim zakresie obrotów.
- Niskie zużycie paliwa: Silniki TFSI są bardziej oszczędne od tradycyjnych silników benzynowych.
- Ekologiczność: Silniki TFSI emitują mniej szkodliwych substancji do atmosfery.
Wady TFSI:
- Złożona konstrukcja: Silniki TFSI są bardziej skomplikowane w konstrukcji od tradycyjnych silników benzynowych, co może oznaczać wyższe koszty naprawy.
- Nagromadzenie nagaru: Silniki TFSI mogą być bardziej podatne na nagromadzenie nagaru w komorze spalania.
Popularne modele aut z silnikami TFSI:
- Audi A4, A5, A6, A7, A8
- Volkswagen Golf, Passat, Tiguan, Touareg
- Skoda Octavia, Superb, Kodiaq
- Seat Leon, Ibiza, Ateca
Historia TFSI
Początki:
Technologia TFSI została opracowana przez koncern Volkswagen w pierwszych latach XXI wieku. Pierwszym silnikiem TFSI był silnik o pojemności 2.0 litra, który zadebiutował w 2004 roku w samochodzie Audi A4. Silnik ten był wyposażony w bezpośredni wtrysk paliwa i turbosprężarkę, co pozwoliło na uzyskanie dużej mocy i momentu obrotowego przy niskim zużyciu paliwa.
Rozwój TFSI:
W kolejnych latach koncern Volkswagen sukcesywnie rozwijał technologię TFSI. Wprowadzono nowe silniki TFSI o różnych pojemnościach i mocach. Silniki TFSI zaczęto stosować w coraz większej liczbie modeli samochodów koncernu Volkswagen, w tym w Audi, Volkswagenie, Skodzie i Seacie.
Obecnie:
Obecnie technologia TFSI jest jedną z najbardziej popularnych technologii stosowanych w silnikach benzynowych. Silniki TFSI są cenione za wysoką moc, moment obrotowy, niskie zużycie paliwa i niskie emisje spalin.
TFSI vs TSI
TFSI i TSI to w zasadzie ta sama technologia. Nazwa TFSI jest używana w samochodach marki Audi, podczas gdy TSI jest używana w innych markach koncernu Volkswagen, takich jak Volkswagen, Skoda i Seat.
TFSI – popularne zastosowania i przyszłość
Silniki TFSI są szeroko stosowane w samochodach różnych marek koncernu Volkswagen. Znajdziemy je zarówno w kompaktowych modelach, takich jak Volkswagen Golf czy Skoda Octavia, jak i w dużych limuzynach, takich jak Audi A8.
Popularne zastosowania TFSI:
- Samochody osobowe: Audi A4, A5, A6, A7, A8, Volkswagen Golf, Passat, Tiguan, Touareg, Skoda Octavia, Superb, Kodiaq, Seat Leon, Ibiza, Ateca
- Samochody dostawcze: Volkswagen Caddy, Transporter, Crafter
- Samochody sportowe: Audi R8, Volkswagen Golf R, Skoda Octavia RS
Przyszłość TFSI:
Technologia TFSI jest stale rozwijana. Nowe silniki TFSI są coraz bardziej wydajne i ekologiczne. Koncern Volkswagen zapowiada, że w przyszłości silniki TFSI będą stanowić podstawę napędu dla większości jego modeli.
Możliwe kierunki rozwoju TFSI:
- Hybrydyzacja: Silniki TFSI mogą być łączone z silnikami elektrycznymi w celu stworzenia hybrydowych układów napędowych.
- Elektryfikacja: Koncern Volkswagen intensywnie pracuje nad rozwojem elektrycznych samochodów. W przyszłości silniki TFSI mogą być stopniowo zastępowane przez silniki elektryczne.
Porównanie TFSI z innymi technologiami
TFSI (Turbo Fuel Stratified Injection) to technologia stosowana w silnikach benzynowych, która łączy w sobie bezpośredni wtrysk paliwa i turbodoładowanie. Poniżej przedstawiamy porównanie TFSI z innymi technologiami stosowanymi w silnikach benzynowych:
GDI (Gasoline Direct Injection):
- Zasada działania: Paliwo jest wtryskiwane bezpośrednio do komory spalania.
- Zalety: Lepsze spalanie, większa moc i moment obrotowy, niższe zużycie paliwa.
- Wady: Wyższe koszty naprawy, większe ryzyko nagromadzenia nagaru.
MPI (Multi-Point Injection):
- Zasada działania: Paliwo jest wtryskiwane do kolektora dolotowego.
- Zalety: Prosta konstrukcja, niskie koszty naprawy.
- Wady: Gorsze spalanie, mniejsza moc i moment obrotowy, wyższe zużycie paliwa.
TFSI vs GDI:
- Moc i moment obrotowy: TFSI oferuje większą moc i moment obrotowy niż GDI.
- Zużycie paliwa: TFSI jest bardziej oszczędne od GDI.
- Emisje spalin: TFSI emituje mniej szkodliwych substancji do atmosfery niż GDI.
- Koszty: TFSI jest droższe w zakupie i naprawie niż GDI.
TFSI vs MPI:
- Moc i moment obrotowy: TFSI oferuje znacznie większą moc i moment obrotowy niż MPI.
- Zużycie paliwa: TFSI jest znacznie bardziej oszczędne od MPI.
- Emisje spalin: TFSI emituje znacznie mniej szkodliwych substancji do atmosfery niż MPI.
- Koszty: TFSI jest droższe w zakupie i naprawie niż MPI.
Podsumowanie
TFSI to nowoczesna technologia, która łączy w sobie bezpośredni wtrysk paliwa i turbodoładowanie. Silniki TFSI oferują wysoką moc i moment obrotowy przy niskim zużyciu paliwa. Należy jednak pamiętać, że są one bardziej skomplikowane w konstrukcji od tradycyjnych silników benzynowych, co może oznaczać wyższe koszty naprawy.
Zobacz też: Silnik samochodowy – jak o niego dbać, by służył Ci długo?
fot.: freepik.com