Technologia miękkiej hybrydy (MHEV) staje się coraz popularniejszym rozwiązaniem w motoryzacji. Łączy ona w sobie tradycyjny silnik spalinowy z niewielkim silnikiem elektrycznym, co pozwala na obniżenie zużycia paliwa i emisji spalin. W tym artykule przyjrzymy się bliżej temu rozwiązaniu, wyjaśnimy jak działa i jakie są jego główne zalety.
Spis treści
Czym jest MHEV czyli miękka hybryda?
Miękka hybryda to rodzaj hybrydowego układu napędowego, w którym silnik elektryczny wspomaga pracę silnika spalinowego. Silnik elektryczny nie jest jednak na tyle mocny, aby samodzielnie napędzać samochód. Zamiast tego, jego zadaniem jest odciążanie silnika spalinowego w określonych sytuacjach, co przyczynia się do zmniejszenia zużycia paliwa.
Jak działa miękka hybryda?
Główne komponenty miękkiej hybrydy to:
- Silnik spalinowy – benzynowy lub wysokoprężny
- Silnik elektryczny – o niewielkiej mocy, zazwyczaj pracujący na napięciu 48V
- Akumulator – litowo-jonowy, o niewielkiej pojemności
- System rekuperacji energii – odzyskuje energię podczas hamowania
Silnik elektryczny wspomaga pracę silnika spalinowego podczas:
- Ruszania z miejsca
- Jazdy z niską prędkością
- Przyspieszania
Wspomaganie przez silnik elektryczny pozwala na zmniejszenie zużycia paliwa, ponieważ:
- Silnik spalinowy może pracować z mniejszą obciążeniem
- Czas pracy silnika spalinowego może zostać skrócony
Zalety miękkiej hybrydy
Główne zalety miękkiej hybrydy to:
- Niższe zużycie paliwa – oszczędność może wynosić od 5 do 15%
- Niższe emisje spalin – mniejsza emisja CO2 i innych szkodliwych substancji
- Cichsza praca silnika – szczególnie podczas ruszania i jazdy z niską prędkością
- Łagodna praca układu start-stop – silnik spalinowy jest wyłączany i uruchamiany płynniej
- Możliwość rekuperacji energii – odzyskiwanie energii podczas hamowania
Wady miękkiej hybrydy
Chociaż miękka hybryda posiada wiele zalet, nie jest pozbawiona wad. Oto kilka z nich:
- Wyższe koszty zakupu – samochody z miękką hybrydą są zazwyczaj droższe od tradycyjnych modeli
- Ograniczony zasięg na silniku elektrycznym – silnik elektryczny wspomaga pracę silnika spalinowego tylko w określonych sytuacjach
- Niewielka moc silnika elektrycznego – silnik elektryczny ma niewielką moc, co ogranicza jego wpływ na zużycie paliwa
- Dodatkowa masa – system miękkiej hybrydy dodaje do konstrukcji samochodu kilka kilogramów
Czy warto kupić miękką hybrydę?
Decyzja o zakupie miękkiej hybrydy zależy od indywidualnych potrzeb i preferencji. Należy wziąć pod uwagę przede wszystkim:
- Styl jazdy – miękkie hybrydy sprawdzają się najlepiej w cyklu miejskim, gdzie częste ruszanie i hamowanie pozwala na odzyskanie energii
- Roczny przebieg – im więcej kilometrów pokonujemy tym większe oszczędności możemy uzyskać
- Budżet – samochody z miękką hybrydą są droższe od tradycyjnych modeli
Jeśli szukasz oszczędnego i ekologicznego samochodu, a Twój budżet jest ograniczony, miękka hybryda może być dobrym wyborem.
Alternatywy dla miękkiej hybrydy
Istnieje kilka alternatyw dla miękkiej hybrydy, m.in.:
- Pełna hybryda – posiada mocniejszy silnik elektryczny i większy akumulator, co pozwala na jazdę na samym prądzie na krótkich dystansach
- Samochód elektryczny – nie emituje spalin i jest bardzo oszczędny, ale ma ograniczony zasięg i długi czas ładowania
- Samochód hybrydowy typu plug-in – łączy w sobie zalety hybrydy i samochodu elektrycznego, ale jest droższy od tradycyjnych modeli
Przykładowe modele aut z miękką hybrydą:
Segment A:
- Toyota Yaris Hybrid
- Suzuki Swift Hybrid
- Fiat 500 Hybrid
Segment B:
- Volkswagen Golf eTSI
- Ford Fiesta EcoBoost Hybrid
- Mazda 3 e-Skyactiv X
Segment C:
- Toyota Corolla Hybrid
- Skoda Octavia e-TEC
- Hyundai i30 MHEV
Segment D:
- Toyota Camry Hybrid
- Ford Mondeo Hybrid
- Peugeot 508 Hybrid
Segment SUV:
- Toyota C-HR Hybrid
- Suzuki Vitara Hybrid
- Volkswagen T-Roc eTSI
Samochody premium:
- Mercedes-Benz C 300 e
- BMW 320i eDrive
- Audi A4 35 TFSI e
Dostępne są również miękkie hybrydy w innych segmentach, m.in. w autach dostawczych i ciężarowych.
Należy pamiętać, że lista ta nie jest wyczerpująca i cały czas pojawiają się nowe modele aut z miękką hybrydą.
Prognozy rozwoju rynku miękkich hybryd:
Według firmy IHS Markit, do 2025 roku co piąty sprzedawany na świecie samochód będzie miękką hybrydą. Oznacza to, że miękkie hybrydy staną się jednym z najpopularniejszych rodzajów napędu na świecie.
Główne czynniki napędzające ten trend to:
- Rosnąca świadomość ekologiczna: Miękkie hybrydy emitują mniej spalin i zużywają mniej paliwa niż tradycyjne samochody benzynowe i wysokoprężne.
- Coraz ostrzejsze normy emisji spalin: W wielu krajach wprowadzane są coraz ostrzejsze normy emisji spalin, co zmusza producentów samochodów do oferowania bardziej ekologicznych modeli.
- Niski koszt technologii: Miękka hybryda jest najtańszym rodzajem napędu hybrydowego, co czyni ją dostępną dla szerokiego grona odbiorców.
Oczekuje się, że rynek miękkich hybryd będzie rósł w szybkim tempie w nadchodzących latach. Głównym motorem tego wzrostu będzie rosnąca popularność tego typu napędu w Europie, Azji i Ameryce Północnej.
Porównanie miękkiej hybrydy z innymi rodzajami napędu:
Typ napędu | Zużycie paliwa | Emisje spalin | Cena | Zasięg | Komfort jazdy |
---|---|---|---|---|---|
Silnik benzynowy | Wysokie | Wysokie | Średnia | Nieograniczony | Dobry |
Silnik wysokoprężny | Średnie | Średnie | Wysoka | Nieograniczony | Dobry |
Miękka hybryda | Niższe o 5-15% | Niższe o 5-15% | Średnia | Nieznacznie ograniczony | Brak różnic |
Pełna hybryda | Jeszcze niższe | Jeszcze niższe | Wyższa | Dużo większy (jazda na samym prądzie) | Lepszy (płynna praca silnika) |
Samochód elektryczny | Bardzo niskie | Brak | Najwyższa | Ograniczony | Bardzo dobry (cicha praca, brak wibracji) |
Ciekawostki o miękkich hybrydach
- Pierwszym seryjnie produkowanym samochodem z miękką hybrydą był Honda Insight, który zadebiutował w 1999 roku.
- Najpopularniejszym modelem auta z miękką hybrydą w Polsce jest Toyota Yaris Hybrid.
- W Europie Zachodniej miękkie hybrydy stanowią już 20% wszystkich sprzedawanych samochodów.
- Rynek miękkich hybryd rośnie w tempie 20% rocznie.
- Miękka hybryda wykorzystuje system start-stop, który wyłącza silnik podczas postoju, aby oszczędzać paliwo.
- Miękka hybryda wykorzystuje również system odzyskiwania energii hamowania, który magazynuje energię wytwarzaną podczas hamowania i wykorzystuje ją do zasilania silnika elektrycznego.
Podsumowanie
Miękka hybryda to proste i efektywne rozwiązanie, które pozwala na obniżenie zużycia paliwa i emisji spalin. Jest to dobry wybór dla kierowców, którzy szukają oszczędności w eksploatacji samochodu, a jednocześnie nie chcą rezygnować z komfortu jazdy.
Zobacz też: Silnik BLDC – Cichy i wydajny napęd przyszłości
fot.: commons.wikimedia.org