Silnik V-Twin to charakterystyczny element wielu motocykli, znany ze swej wyjątkowej konstrukcji, dźwięku i mocy. W tym artykule przyjrzymy się bliżej temu typowi silnika, porównując go z silnikami rzędowymi, a także odkrywając jego zastosowanie w motocyklach 125 cm3 i innych modelach.
Spis treści
Charakterystyka silnika V-Twin
Podstawowe elementy konstrukcyjne
Sercem silnika V-Twin są dwa cylindry, które – jak sama nazwa wskazuje – ustawione są pod kątem, zazwyczaj 90 stopni, tworząc charakterystyczny kształt litery „V”. Do każdego cylindra przymocowany jest tłok, połączony z korbowodem i wałem korbowym. Wał korbowy obraca się, zamieniając ruch posuwisto-zwrotny tłoków na ruch obrotowy.
Układ korbowo-tłokowy
W silniku V-Twin tłoki poruszają się w przeciwnych kierunkach. Kiedy jeden tłok idzie w górę, drugi idzie w dół. Taka konfiguracja zapewnia płynniejszą pracę silnika i redukuje wibracje. Wał korbowy jest zwykle krótszy i lżejszy niż w silniku rzędowym o tej samej liczbie cylindrów, co wpływa na kompaktowość i zwrotność motocykla.
Układ dolotowy i wydechowy
Silniki V-Twin zazwyczaj mają dwa gaźniki lub wtryskiwacze paliwa, po jednym dla każdego cylindra. Układ wydechowy może być skonfigurowany w różnych konfiguracjach, np. z dwoma oddzielnymi tłumikami lub jednym podwójnym tłumikiem.
Chłodzenie
Silniki V-Twin mogą być chłodzone powietrzem lub cieczą. Chłodzenie powietrzem jest prostsze i lżejsze, ale mniej wydajne. Chłodzenie cieczą jest bardziej wydajne, ale bardziej skomplikowane i cięższe.
Zalety i wady silników V-Twin
Silniki V-Twin oferują wiele zalet:
- Kompaktowość: Silnik V-Twin jest krótszy i węższy niż silnik rzędowy o tej samej liczbie cylindrów, co ułatwia jego montaż w ramie motocykla.
- Niski środek ciężkości: Umiejscowienie cylindrów obniża środek ciężkości motocykla, co przekłada się na jego stabilność i łatwość prowadzenia.
- Wyjątkowy dźwięk: Silniki V-Twin słyną z charakterystycznego, basowego dźwięku, który dla wielu motocyklistów jest esencją jazdy motocyklem.
- Moc i moment obrotowy: Silniki V-Twin oferują dużą moc i imponujący moment obrotowy, szczególnie w niskich i średnich obrotach.
- Płynna praca: Przeciwbieżny ruch tłoków zapewnia płynną pracę silnika i redukuje wibracje.
Jednakże silniki V-Twin mają również pewne wady:
- Zwykle droższy od silnika rzędowego: Ze względu na bardziej skomplikowaną konstrukcję silniki V-Twin są zazwyczaj droższe od silników rzędowych o tej samej liczbie cylindrów.
- Może być bardziej skomplikowany w serwisowaniu: Naprawa i serwisowanie silników V-Twin może być bardziej skomplikowane i wymagać specjalistycznej wiedzy.
- Wibracje: Chociaż silniki V-Twin są bardziej płynne niż silniki rzędowe, nadal generują pewne wibracje, które mogą być wyczuwalne dla kierowcy.
Silnik V-Twin vs Silnik Rzędowy
Silniki V-Twin i rzędowe to dwa popularne typy silników stosowanych w motocyklach. Chociaż oba mają dwa cylindry, różnią się konstrukcją, działaniem i charakterystyką. Silnik rzędowy jest konstrukcją bardziej tradycyjną, V-Twin natomiast należy do „awangardy” silników motocyklowych.
Konstrukcja V-Twin vs rzędowy
Silnik V-Twin ma dwa cylindry ustawione pod kątem, zazwyczaj 90 stopni, tworząc kształt litery „V”. Z kolei silnik rzędowy ma dwa cylindry ustawione jeden za drugim w linii prostej.
Różnice w działaniu silników
W silniku V-Twin tłoki poruszają się w przeciwnych kierunkach, co zapewnia płynną pracę i redukuje wibracje. W silniku rzędowym tłoki poruszają się w tym samym kierunku, co może generować więcej wibracji.
Zalety i wady obu motorów
Silniki V-Twin są zazwyczaj krótsze i lżejsze niż silniki rzędowe o tej samej liczbie cylindrów, co obniża środek ciężkości motocykla i poprawia jego prowadzenie. Silniki V-Twin mają też charakterystyczny basowy dźwięk, który dla wielu motocyklistów jest esencją jazdy motocyklem. Z drugiej strony silniki V-Twin są zazwyczaj droższe i bardziej skomplikowane w serwisowaniu niż silniki rzędowe.
Silniki rzędowe są prostsze w konstrukcji i tańsze w produkcji. Są też łatwiejsze w serwisowaniu i generują mniej wibracji. Jednak silniki rzędowe są dłuższe i cięższe od silników V-Twin, co może mieć wpływ na zwrotność motocykla.
Zastosowania silników V-Twin, a rzędowych
Silniki V-Twin są popularne w cruiserach, chopperach i niektórych motocyklach sportowych. Silniki rzędowe są częściej stosowane w motocyklach turystycznych, sportowych i enduro.
Wybór odpowiedniego typu silnika zależy od indywidualnych preferencji i przeznaczenia motocykla. Silniki V-Twin oferują płynną jazdę, charakterystyczny dźwięk i niski środek ciężkości. Silniki rzędowe są prostsze, tańsze i łatwiejsze w serwisowaniu.
Silnik V-Twin w motocyklach 125 cm3
Silniki V-Twin są popularne w motocyklach 125 cm3 ze względu na kompaktowość i niską masę. Te cechy są ważne w przypadku motocykli o małej pojemności, ponieważ wpływają na ich zwrotność i łatwość prowadzenia.
Przykładowe modele motocykli 125 cm3 z silnikiem V-Twin
- Honda Rebel 125
- Suzuki Intruder 125
- Yamaha SR125
- Hyosung GV125 Aquila
- Keeway Superlight 125
- Mash Fifty
- Benelli BN125
Silnik V-Twin w innych motocyklach
Silniki V-Twin stosowane są również w motocyklach o większych pojemnościach, od 250 cm3 do ponad 1800 cm3. Występują w różnych typach motocykli, m.in. w:
- Cruiserach
- Chopperach
- Sportowych
- Turystycznych
Przykładowe modele motocykli z silnikiem V-Twin
- Harley-Davidson Softail
- Ducati Monster
- Moto Guzzi V7
- Honda VFR800
- Honda Shadow
- Yamaha Virago
- Moto Guzzi Norge
- Royal Enfield Classic 500
Podsumowanie
Silnik V-Twin to charakterystyczny i ceniony typ silnika przez wielu motocyklistów. Oferuje on kompaktowość, niski środek ciężkości, wyjątkowy dźwięk i dobrą moc. Silniki V-Twin są popularne zarówno w motocyklach 125 cm3, jak i w modelach o większych pojemnościach.
Zobacz też: Chłodzenie cieczą vs. powietrzem w motocyklach: Jakie są różnice?
fot.: commons.wikimedia.org