Silnik boxer, znany również jako silnik przeciwsobny, to wyjątkowa konstrukcja wyróżniająca się płaskim układem cylindrów. Rozwiązanie to, choć mniej popularne od klasycznych silników rzędowych, posiada szereg zalet i wad, czyniąc go fascynującym tematem dla miłośników motoryzacji.
Historia i zastosowanie silników boxer
Silniki boxer, to wyjątkowa konstrukcja z bogatą historią sięgającą końca XIX wieku. Pierwsze udane zastosowanie tej technologii miało miejsce w motocyklu Karla Benza Patent Motorwagen z 1885 roku. W kolejnych dekadach silniki boxer zyskały popularność w różnych gałęziach motoryzacji, napędzając zarówno samochody osobowe (np. Porsche 911, Subaru Impreza), jak i samoloty (np. Piper Cherokee). Choć nigdy nie dorównały popularności silników rzędowych, ich charakterystyczne zalety, takie jak płynna praca, niski środek ciężkości i kompaktowa budowa, czynią je cenionym rozwiązaniem do dziś.
Oprócz zastosowania w motoryzacji i lotnictwie, silniki boxer wykorzystywano również w generatorach prądu, pompach i sprzęcie rolniczym, a nawet w niektórych czołgach. Ich charakterystyczny dźwięk i wysoka wydajność w połączeniu z niską bezwładnością sprawiają, że są one chętnie wykorzystywane w pojazdach o wysokich osiągach.
Obecnie silniki boxer stanowią niszową technologię, ale ciągły rozwój techniczny może w przyszłości zniwelować niektóre ich wady, takie jak skomplikowana konstrukcja i wyższe koszty produkcji. Być może wówczas znowu zyskają na popularności, stając się bardziej atrakcyjnym rozwiązaniem dla szerokiego grona producentów i miłośników motoryzacji.
Budowa i zasada działania silnika boxer
Silnik boxer, znany jest również jako silnik przeciwstawny, wyróżnia się on spośród innych rodzajów motorów charakterystyczną budową. Posiada parzystą liczbę cylindrów (zazwyczaj 4 lub 6) ułożonych poziomo po obu stronach wału korbowego. Tłoki poruszają się w parach w przeciwległych kierunkach, co zapewnia wyjątkową płynność pracy i niweluje drgania.
Główne elementy silnika boxer:
- Cylindry: Ułożone poziomo po obu stronach wału korbowego.
- Tłoki: Poruszają się w parach w przeciwległych kierunkach.
- Wał korbowy: Krótszy i lżejszy niż w silnikach rzędowych.
- Korbowody: Łączą tłoki z wałem korbowym.
- Głowica silnika: Umieszczona nad cylindrami, zawiera komory spalania i zawory.
- Układ dolotowy i wydechowy: Dostarcza powietrze do cylindrów i odprowadza spaliny.
Zasada działania:
- Mieszanka powietrza i paliwa zostaje doprowadzona do cylindrów przez układ dolotowy.
- Tłoki ściskają mieszankę powietrza i paliwa podczas ruchu w górę.
- Świeca zapłonowa zapala mieszankę, co powoduje wybuch i gwałtowny wzrost ciśnienia.
- Ciśnienie to popycha tłoki w dół, co powoduje obrót wału korbowego.
- Spaliny są odprowadzane z cylindrów przez układ wydechowy.
Zalety silnika boxer
Płynna praca i niskie wibracje:
- Przeciwbieżny ruch tłoków niweluje drgania pierwszego i drugiego rzędu, co zapewnia płynną i komfortową jazdę.
- Brak konieczności stosowania dodatkowych wałków wyrównoważających.
- Niskie wibracje korzystnie wpływają na trwałość elementów silnika.
Niski środek ciężkości:
- Poziome ułożenie cylindrów obniża środek ciężkości pojazdu.
- Poprawia stabilność i prowadzenie, szczególnie na zakrętach.
- Zmniejsza ryzyko przechyłów nadwozia.
Kompaktowa konstrukcja:
- Silnik boxer jest krótszy i bardziej zwarty niż silniki rzędowe o tej samej liczbie cylindrów.
- Ułatwia montaż w różnych konfiguracjach, np. w samochodach z napędem na tylne koła lub AWD.
- Pozwala na lepsze rozplanowanie przestrzeni w komorze silnika.
Inne zalety:
- Szybsza reakcja na naciśnięcie pedału gazu.
- Charakterystyczny dźwięk pracy silnika.
- Lepsze chłodzenie ze względu na większą powierzchnię wymiany ciepła.
- Mniejsze obciążenie łożysk głównych wału korbowego.
Wady silnika boxer
Złożoność konstrukcji:
- Silnik boxer posiada więcej elementów niż silniki rzędowe, co utrudnia jego naprawę.
- Dostęp do niektórych elementów np. świec może być utrudniony.
- Wymaga większej wiedzy i umiejętności ze strony mechaników.
Wyższe koszty:
- Produkcja silników boxer jest zazwyczaj droższa niż produkcja silników rzędowych.
- Naprawy i części zamienne do silników boxer są również droższe.
- Wyższe ubezpieczenie ze względu na rzadziej spotykaną konstrukcję.
Mniejsze możliwości rozbudowy:
- Konstrukcja silnika boxer utrudnia montaż turbosprężarek i innych elementów układu dolotowego.
- Mniejsza dostępność modyfikacji i tuningowania.
- Ograniczony wybór aftermarketowych części.
Inne wady:
- Większe zużycie oleju.
- Wyższe spalanie w niektórych modelach.
- Mniejsza popularność na rynku, co może utrudnić sprzedaż używanego samochodu.
W jakich autach występują silniki boxer?
Boksery ze względu na charakterystyczną budowę, nie są tak popularne jak silniki rzędowe. Znajdziemy je jednak w wielu modelach samochodów różnych marek.
Subaru:
- Impreza: kompaktowy sedan i kombi, dostępny z silnikami boxer o pojemności 1.6, 2.0 i 2.5 litra.
- WRX STI: sportowy sedan i kombi, napędzany 2.5-litrowym silnikiem boxer o mocy 300 KM.
- Forester: SUV klasy średniej, oferowany z silnikami boxer o pojemności 2.0 i 2.5 litra.
- Outback: kombi z napędem na wszystkie koła, dostępne z silnikami boxer o pojemności 2.5 i 3.6 litra.
Porsche:
- 911: legendarny sportowy samochód, produkowany od 1963 roku z silnikiem boxer umieszczonym z tyłu.
- Cayman: dwumiejscowy sportowy samochód, zbudowany na bazie 911, z centralnie umieszczonym silnikiem boxer.
- Boxster: dwumiejscowy kabriolet, zbudowany na bazie 911, z centralnie umieszczonym silnikiem boxer.
Inne:
- Alfa Romeo 4C: lekki sportowy samochód z 1.75-litrowym silnikiem boxer o mocy 240 KM.
- Chevrolet Corvette Z06: sportowy samochód z 6.2-litrowym silnikiem V8, dostępny opcjonalnie z silnikiem boxer o pojemności 5.2 litra.
- Ferrari 488 GTB: sportowy samochód z 3.9-litrowym silnikiem V8, dostępny opcjonalnie z silnikiem boxer o pojemności 4.5 litra.
- Volkswagen Beetle: kompaktowy samochód, produkowany z silnikiem boxer do 2006 roku.
Oprócz wyżej wymienionych modeli, silniki boxer można również znaleźć w niektórych modelach BMW, Lancii, Toyoty i Volvo.
Warto dodać, że silniki boxer są coraz częściej wykorzystywane w pojazdach hybrydowych. Przykładem jest Toyota Prius Prime, która posiada hybrydowy układ napędowy z silnikiem boxer o pojemności 1.8 litra.
Podsumowanie
Podsumowując, silniki boxer to wyjątkowa konstrukcja o charakterystycznych zaletach i wadach. Płynna praca, niski środek ciężkości i kompaktowa budowa czynią go cenionym rozwiązaniem przez wielu miłośników motoryzacji. Należy jednak pamiętać o wyższej cenie, skomplikowanej konstrukcji i mniejszej dostępności serwisowej.
Przed zakupem samochodu z silnikiem boxer warto dokładnie sprawdzić jego zalety i wady, a także dostępność serwisu i części zamiennych.
Zobacz też: Silnik wodorowy – kolejna rewolucja w motoryzacji?
fot.: commons.wikimedia.org