Strefa 4x4

Różne opony na dwóch osiach 4×4 – czy to bezpieczne?

Różne opony na dwóch osiach 4×4 – czy to bezpieczne?

Właściciele samochodów z napędem na cztery koła często stają przed dylematem, czy mogą stosować różne opony na przedniej i tylnej osi. Chociaż w niektórych sytuacjach jest to dopuszczalne, należy zachować ostrożność i wziąć pod uwagę kilka kluczowych czynników.

Dlaczego stosowanie różnych opon może być problematyczne?

1. Różnica w średnicy: Nawet niewielka różnica w średnicy opon może powodować problemy z układem napędowym. Podczas jazdy koła o różnych rozmiarach obracają się z różną prędkością, co może prowadzić do nadmiernego zużycia mechanizmów różnicowych i innych elementów.

2. Różnica w przyczepności: Opony o różnych właściwościach trakcyjnych mogą powodować utratę stabilności podczas jazdy, szczególnie na śliskiej nawierzchni. Przy hamowaniu koła o mniejszej przyczepności mogą blokować się wcześniej, co może doprowadzić do zarzucenia tyłu lub przedniej części pojazdu.

3. Różnica w hałasie: Opony o różnych wzorach bieżnika mogą generować różny poziom hałasu, co może obniżyć komfort jazdy.

Kiedy można stosować różne opony na dwóch osiach?

1. Opony sezonowe: W niektórych przypadkach dopuszczalne jest stosowanie opon zimowych na jednej osi i letnich na drugiej, np. gdy pojazd użytkowany jest głównie na drogach utwardzonych, a sporadycznie w terenie. Należy jednak pamiętać o zachowaniu ostrożności podczas jazdy i regularnej kontroli ciśnienia w oponach.

2. Opony o różnych rozmiarach: W niektórych modelach aut producent dopuszcza montaż opon o różnych rozmiarach na przedniej i tylnej osi. Informacje na ten temat można znaleźć w instrukcji obsługi pojazdu.

3. Opony specjalistyczne: W przypadku pojazdów wykorzystywanych w specyficznych warunkach, np. do jazdy terenowej, dopuszczalne jest stosowanie opon o różnych właściwościach trakcyjnych na przedniej i tylnej osi. Należy jednak wybierać opony renomowanych marek i dobierać je do konkretnych potrzeb użytkownika.

Jakie opony wybrać do 4×4?

1. Dobór opon do rodzaju napędu:

  • Napęd stały: W tym przypadku konieczne jest stosowanie identycznych opon na obu osiach.
  • Napęd dołączany: Dopuszczalne jest stosowanie opon o różnych właściwościach trakcyjnych, jednak należy zachować ostrożność podczas jazdy.

2. Dobór opon do warunków eksploatacji:

  • Jazda po drogach utwardzonych: Opony letnie lub całoroczne.
  • Jazda terenowa: Opony terenowe lub AT (All Terrain).
  • Jazda w zimie: Opony zimowe.

3. Dobór opon do marki i modelu pojazdu:

Należy zawsze stosować się do zaleceń producenta pojazdu dotyczących rozmiaru i typu opon.

Zobacz też: Czujniki parkowania – montaż i korzyści

fot.: freepik.com

Udostępnij

O autorze

Jako redakcja cykdwójeczka.pl jesteśmy zgranym zespołem pasjonatów motoryzacji, którzy łączą w sobie wiedzę techniczną, zamiłowanie do prędkości i niezdrową obsesję na punkcie opon. Dzięki temu możemy tworzyć niezwykle ciekawe i profesjonalne treści. Razem kreujemy jedno z najdynamiczniejszych miejsc w sieci dla miłośników czterech kółek.