Encyklopedia

Najczęstsze awarie skrzyń biegów

Najczęstsze awarie skrzyń biegów

Skrzynia biegów to jeden z najważniejszych elementów każdego samochodu. Odpowiada za płynną zmianę przełożeń, co wpływa na komfort jazdy, osiągi auta, a także zużycie paliwa. Niestety, skrzynie biegów – zarówno manualne, jak i automatyczne – nie są wolne od awarii. Jakie są najczęstsze problemy z tymi podzespołami i jak ich uniknąć?

Manualna skrzynia biegów – typowe usterki

W manualnych skrzyniach biegów najczęściej dochodzi do:

1. Zużycie synchronizatorów:

  • Objawy: Zgrzytanie podczas zmiany biegów, szczególnie podczas redukcji.
  • Przyczyna: Synchronizatory to elementy, które wyrównują prędkość obrotową wałków skrzyni biegów podczas zmiany przełożeń. Z czasem ulegają zużyciu, co powoduje zgrzytanie.

2. Wycieki oleju:

  • Objawy: Obniżenie poziomu oleju w skrzyni biegów, wycieki oleju pod samochodem.
  • Przyczyna: Uszkodzenie uszczelnień lub obudowy skrzyni biegów może prowadzić do wycieków oleju. Olej jest niezbędny do prawidłowej pracy skrzyni biegów, jego brak może doprowadzić do poważniejszych uszkodzeń.

3. Uszkodzenie łożysk:

  • Objawy: Szum i wycie podczas jazdy, szczególnie na wysokich obrotach.
  • Przyczyna: Łożyska to elementy, które zapewniają płynną pracę skrzyni biegów. Z czasem ulegają zużyciu, co powoduje szum i wycie.

4. Wyrobienie się mechanizmu wybieraka biegów:

  • Objawy: Trudności z wrzuceniem lub wybiciem biegów, luzy na drążku zmiany biegów.
  • Przyczyna: Mechanizm wybieraka biegów to elementy, które odpowiadają za przenoszenie ruchu z drążka zmiany biegów na wałki skrzyni biegów. Z czasem ulegają wyrobieniu, co powoduje problemy z zmianą biegów.

5. Wygięcie lub pęknięcie widełek:

  • Objawy: Trudności z wrzuceniem lub wybiciem jednego lub kilku biegów.
  • Przyczyna: Widełki to elementy, które odpowiadają za zazębienie biegów. Mogą ulec wygięciu lub pęknięciu na skutek przeciążenia lub niewłaściwej eksploatacji.

6. Zużycie tulei prowadzących:

  • Objawy: Luzy na drążku zmiany biegów.
  • Przyczyna: Tuleje prowadzące to elementy, które prowadzą drążek zmiany biegów. Z czasem ulegają zużyciu, co powoduje luzy na drążku.

7. Uszkodzenie wałka sprzęgłowego:

  • Objawy: Trudności z wysprzęgleniem, szum podczas wciskania pedału sprzęgła.
  • Przyczyna: Wałek sprzęgłowy to element, który przenosi moment obrotowy z silnika na skrzynię biegów. Może ulec uszkodzeniu na skutek przeciążenia lub zużycia.

8. Uszkodzenie mechanizmu różnicowego:

  • Objawy: Hałas podczas jazdy, szarpanie podczas przyspieszania.
  • Przyczyna: Mechanizm różnicowy to element, który odpowiada za rozdzielenie momentu obrotowego na koła. Może ulec uszkodzeniu na skutek przeciążenia lub zużycia.

Jak dbać o manualną skrzynię biegów?

Aby przedłużyć żywotność manualnej skrzyni biegów, należy:

  • Stosować prawidłową technikę jazdy – m.in. nie ruszać z miejsca na półsprzęgle, nie zmieniać biegów bez wciśnięcia sprzęgła, nie redukować biegów przy zbyt wysokiej prędkości.
  • Regularnie kontrolować poziom oleju – i wymieniać go zgodnie z zaleceniami producenta.
  • Unikać przeciążania skrzyni biegów – m.in. nie holować ciężkich przyczep.

Automatyczna skrzynia biegów – typowe usterki

W automatycznych skrzyniach biegów najczęściej dochodzi do:

1. Awaria konwertera momentu obrotowego:

  • Objawy: Szarpanie podczas zmiany biegów, drgania podczas przyspieszania, spadek mocy.
  • Przyczyna: Konwerter momentu obrotowego odpowiada za przeniesienie momentu obrotowego z silnika na skrzynię biegów. Może ulec uszkodzeniu na skutek przeciążenia lub zużycia.

2. Uszkodzenie sterownika skrzyni biegów:

  • Objawy: Problemy z pracą skrzyni biegów, np. brak biegów, szarpanie, przełączanie się w tryb awaryjny.
  • Przyczyna: Sterownik skrzyni biegów to element, który odpowiada za sterowanie pracą skrzyni biegów. Może ulec uszkodzeniu na skutek zwarcia, przegrzania lub zużycia.

3. Zużycie oleju:

  • Objawy: Ślizganie się sprzęgieł i tarcz ciernych, spadek mocy, pogorszenie osiągów.
  • Przyczyna: Olej w automatycznej skrzyni biegów jest niezbędny do jej prawidłowej pracy. Z czasem ulega zużyciu i zanieczyszczeniu, co może prowadzić do awarii.

4. Wycieki oleju:

  • Objawy: Obniżenie poziomu oleju w skrzyni biegów, wycieki oleju pod samochodem.
  • Przyczyna: Uszkodzenie uszczelnień lub obudowy skrzyni biegów może prowadzić do wycieków oleju. Brak oleju może doprowadzić do poważniejszych uszkodzeń.

5. Awaria mechanizmu zmiany biegów:

  • Objawy: Trudności z wrzuceniem lub wybiciem biegu, brak jednego lub więcej biegów.
  • Przyczyna: Mechanizm zmiany biegów to element, który odpowiada za przenoszenie ruchu z dźwigni zmiany biegów na wałki skrzyni biegów. Może ulec uszkodzeniu na skutek zużycia lub przeciążenia.

6. Zużycie sprzęgieł i tarcz ciernych:

  • Objawy: Ślizganie się biegów, spadek mocy, pogorszenie osiągów.
  • Przyczyna: Sprzęgła i tarcze cierne to elementy, które odpowiadają za przeniesienie momentu obrotowego na koła. Z czasem ulegają zużyciu, co może prowadzić do awarii.

7. Uszkodzenie łożysk:

  • Objawy: Hałas podczas jazdy, szum podczas zmiany biegów.
  • Przyczyna: Łożyska to elementy, które zapewniają płynną pracę skrzyni biegów. Z czasem ulegają zużyciu, co może prowadzić do awarii.

8. Awaria pompy oleju:

  • Objawy: Brak ciśnienia oleju, problemy z pracą skrzyni biegów.
  • Przyczyna: Pompa oleju odpowiada za dostarczanie oleju do wszystkich elementów skrzyni biegów. Może ulec uszkodzeniu na skutek zużycia lub zanieczyszczenia oleju.

Jak dbać o automatyczną skrzynię biegów?

Aby przedłużyć żywotność automatycznej skrzyni biegów, należy:

  • Regularnie wymieniać olej – zgodnie z zaleceniami producenta.
  • Unikać gwałtownego przyspieszania i hamowania – jazda w stylu „eco” jest korzystna dla skrzyni biegów.
  • Nie holować ciężkich przyczep – holowanie może doprowadzić do przegrzania skrzyni biegów.
  • Używać trybu „kick-down” tylko w razie potrzeby – częste używanie tego trybu może skrócić żywotność skrzyni biegów.

Naprawa skrzyni biegów – koszty i czas

Naprawa skrzyni biegów to zazwyczaj kosztowny i czasochłonny proces. Koszt naprawy zależy od:

  • Rodzaju skrzyni biegów: Naprawa manualnej skrzyni biegów jest zazwyczaj tańsza niż naprawa automatycznej skrzyni biegów.
  • Typu usterki: Proste usterki, takie jak wymiana oleju, są zazwyczaj tańsze do naprawienia niż poważniejsze usterki, takie jak wymiana sprzęgieł lub łożysk.
  • Warsztatu: Ceny naprawy skrzyni biegów mogą się różnić w zależności od warsztatu.

Przykładowe koszty naprawy:

  • Wymiana oleju w manualnej skrzyni biegów: 70-150 zł + koszt oleju.
  • Wymiana synchronizatorów w manualnej skrzyni biegów: 4000-5000 zł.
  • Wymiana konwertera momentu obrotowego w automatycznej skrzyni biegów: 2000-4000 zł.
  • Regeneracja automatycznej skrzyni biegów: 4000-8000 zł.

Czas naprawy:

Czas naprawy skrzyni biegów również zależy od rodzaju usterki i warsztatu, trudno go oszacować. Proste usterki mogą być naprawione w ciągu jednego dnia, podczas gdy poważniejsze usterki mogą wymagać kilku dni, a nawet tygodni.

Objawy awarii skrzyni biegów

Skrzynia biegów manualna:

  • Zgrzytanie podczas zmiany biegów: Może to być spowodowane zużyciem synchronizatorów lub łożysk.
  • Trudności z wrzuceniem lub wybiciem biegu: Może to oznaczać wygięcie lub pęknięcie widełek, łożysk lub innych elementów mechanizmu zmiany biegów.
  • Luzy na drążku zmiany biegów: Może to być spowodowane zużyciem elementów mechanizmu zmiany biegów lub wyrobieniem się tulei prowadzących.
  • Wyciek oleju: Nieszczelność skrzyni biegów może prowadzić do obniżenia poziomu oleju i poważniejszych uszkodzeń.
  • Hałas podczas jazdy: Szum lub wycie może być spowodowane zużyciem łożysk, zębatych kół zębatych lub innych elementów skrzyni biegów.

Skrzynia biegów automatyczna:

  • Szarpanie podczas zmiany biegów: Może to oznaczać zużycie sprzęgieł lub tarcz ciernych, uszkodzenie konwertera momentu obrotowego lub problemy z sterownikiem skrzyni biegów.
  • Opóźniona reakcja na wciśnięcie pedału gazu: Może to oznaczać problemy z sterownikiem skrzyni biegów lub z przepływem oleju.
  • Brak jednego lub więcej biegów: Może to oznaczać uszkodzenie mechanizmu zmiany biegów lub sterownika skrzyni biegów.
  • Przełączanie się w tryb awaryjny: Wskazuje to na poważną usterkę skrzyni biegów i wymaga natychmiastowej wizyty w serwisie.
  • Wyciek oleju: Nieszczelność skrzyni biegów może prowadzić do obniżenia poziomu oleju i poważniejszych uszkodzeń.

Kiedy należy udać się do serwisu?

Jeśli zauważysz któryś z wyżej wymienionych objawów, należy jak najszybciej udać się do serwisu samochodowego. Wczesne wykrycie i naprawa awarii skrzyni biegów może uchronić przed poważniejszymi uszkodzeniami i kosztownymi naprawami.

Podsumowanie

Skrzynia biegów to ważny element każdego samochodu, który wymaga regularnej dbałości. Stosowanie odpowiedniej techniki jazdy i regularna wymiana oleju mogą znacznie przedłużyć żywotność tego podzespołu. W przypadku awarii skrzyni biegów należy liczyć się z wysokimi kosztami naprawy.

Zobacz też: Skrzynia biegów – jak z niej korzystać, by służyła latami?

fot.: freepik.com

Udostępnij

O autorze

Jako redakcja cykdwójeczka.pl jesteśmy zgranym zespołem pasjonatów motoryzacji, którzy łączą w sobie wiedzę techniczną, zamiłowanie do prędkości i niezdrową obsesję na punkcie opon. Dzięki temu możemy tworzyć niezwykle ciekawe i profesjonalne treści. Razem kreujemy jedno z najdynamiczniejszych miejsc w sieci dla miłośników czterech kółek.