Motocykle

Jak dobrać olej motocyklowy – garść porad!

Jak dobrać olej motocyklowy – garść porad!

Olej silnikowy w motocyklu – do czego służy?

Dyskusja na temat tego jak dobrać olej motocyklowy zawsze rozgrzewa użytkowników jednośladów do czerwoności. Każdy ma swoje doświadczenia, opinie i wnioski. I choć są one różne, to pod jednym względem wszyscy zgadzają się jednogłośnie – olej w motocyklu jest niesamowicie ważny i należy zadbać o jego regularne wymienianie.

Zacznijmy od tego, że olej silnikowy spełnia fundamentalne zadania w maszynie, a dokładniej mówiąc – w jej sercu, czyli silniku. Odpowiada za smarowanie, chłodzenie, czyszczenie i uszczelnianie jednostki napędowej. Tam, gdzie występuje wspólny obieg oleju, ma dodatkowe zadanie – dba o utrzymanie odpowiednich parametrów pracy skrzyni biegów i sprzęgła. W dwusuwach troszczy się również o czystość spalin i układu wydechowego. Utrzymanie optymalnego filmu olejowego pozwala także w pełni wykorzystać możliwości jednostki, ograniczając ryzyko przegrzania, zatarcia czy uszkodzenia podzespołów. Oczywiście regularna wymiana ma znaczenie dla finansów – wydłuża żywotność silnika i zmniejsza częstotliwość awarii, wymagających wizyt w serwisie czy u mechanika.

Jak dobrać olej motocyklowy? – zgodnie z zaleceniami producenta!

Nie wiemy, dlaczego tak wielu właścicieli pojazdów silnikowych za wszelką cenę szuka innych rozwiązań niż te, które wskazują producenci. Niemniej zachęcamy, by zaufać osobom projektującym i budującym maszynę, którą się poruszasz! Nad każdym motocyklem pracuje zespół ekspertów – inżynierowie, chemicy i specjaliści od mechaniki. Oni przykładają się do każdego detalu w pojeździe i najlepiej wiedzą, co jest dla niej dobre. Również mają najlepszy zasób wiedzy w zakresie oleju, który będzie właściwy dla danej jednostki napędowej. Tu jednak skup się na tym, jakie parametry są wskazane i miej na uwadze, że marka ma znaczenie drugorzędne. Jeśli producent zaleca olej firmy X, nic nie stoi na przeszkodzie, jeśli wybierzesz analogiczny produkt marki Y, ale oferujący te same parametry. Liczą się: klasa lepkości, klasa jakości, rodzaj oleju.

Klasa lepkości oleju

Stowarzyszenie Inżynierów Motoryzacji (SAE) stworzyło klasyfikację lepkości olejów silnikowych. Parametr ten pomaga producentom określić grubość filmu olejowego, a użytkownikom znaleźć odpowiedni olej do swojej maszyny. Klasyfikacja wyrażana jest przez dwie wartości rozdzielone literą “W”, np. 10W40. Im niższa pierwsza liczba, tym olej jest bardziej płynny w niskich temperaturach, co ułatwia rozruch silnika. Wyższa druga liczba oznacza, że olej zachowuje swoją lepkość nawet w wysokich temperaturach.

Klasa jakości oleju

Klasa jakości oleju to kluczowy aspekt, który wpływa na wydajność i trwałość silnika. Oto kilka ważnych oznaczeń:

  1. API (American Petroleum Institute): To amerykańska norma, która określa jakość olejów silnikowych. Oznaczenia zaczynają się od liter “S” (dla silników benzynowych) lub “C” (dla silników diesla), a następnie pojawiają się kolejne litery i cyfry. Na przykład “API SN” oznacza, że olej spełnia najnowsze standardy dla silników benzynowych.
  2. ACEA (European Automobile Manufacturers’ Association): To europejska norma, która również klasyfikuje oleje silnikowe. Oznaczenia ACEA zawierają litery, cyfry i symbole, takie jak “A3/B4” lub “C3”. “A” dotyczy silników benzynowych, a “B” silników diesla. Cyfry wskazują na wydajność oleju w różnych warunkach, a symbole określają specyficzne wymagania, na przykład dotyczące emisji spalin.
  3. Viscosity Index (VI): Wskaźnik lepkości jest również istotny. Im wyższy VI, tym bardziej stabilny jest olej w szerokim zakresie temperatur. Wybierając olej, zwróć uwagę na wartość VI.

Dobór odpowiedniego rodzaju oleju motocyklowego

Ostatnim aspektem przy doborze oleju motocyklowego jest jego rodzaj. W zależności od typu silnika, możemy wybierać spośród kilku typów:

  1. Mineralny: To tradycyjny olej, produkowany z surowców naturalnych. Jest tańszy, ale mniej wydajny i wymaga częstszej wymiany.
  2. Półsyntetyczny: Stanowi połączenie oleju mineralnego z dodatkami syntetycznymi. Jest bardziej wydajny i trwały niż mineralny.
  3. Syntetyczny: To najwyższej jakości olej, produkowany w laboratoriach. Jest droższy, ale zapewnia doskonałą ochronę silnika, nawet w ekstremalnych warunkach.

Zobacz też: Wymiana oleju w Motocyklu: Jak się przygotować?

Udostępnij

O autorze

Jako redakcja cykdwójeczka.pl jesteśmy zgranym zespołem pasjonatów motoryzacji, którzy łączą w sobie wiedzę techniczną, zamiłowanie do prędkości i niezdrową obsesję na punkcie opon. Dzięki temu możemy tworzyć niezwykle ciekawe i profesjonalne treści. Razem kreujemy jedno z najdynamiczniejszych miejsc w sieci dla miłośników czterech kółek.