GTI to skrót, który kojarzy się przede wszystkim z Volkswagenem Golfem, ale coraz częściej pojawia się także w nazwach innych modeli aut. Co oznacza to tajemnicze oznaczenie i jakie są jego korzenie?
Spis treści
Geneza skrótu GTI
Skrót GTI wywodzi się od francuskiego wyrażenia Gran Tourisme Injection, co oznacza dosłownie „wielka turystyka z wtryskiem”. Nie jest to jednak zbyt przyjemna w odbiorze definicja. Bardziej przystępnie można ten termin określić jako klasę kompaktowych, sportowych samochodów z mocnym silnikiem dostosowanych do jazdy przede wszystkim po europejskich drogach i gwarantujących doskonały komfort prowadzenia.
Gran Turismo to określenie luksusowych, sportowych samochodów, które nadawały się do długich podróży. W latach 60. i 70. XX wieku termin ten zaczął być używany do opisywania usportowionych wersji popularnych modeli aut.
Volkswagen Golf GTI – ikona motoryzacji
Pierwszym samochodem, który oficjalnie nosił oznaczenie GTI, był Volkswagen Golf GTI zaprezentowany w 1975 roku. Model ten stał się prawdziwą ikoną motoryzacji i wyznaczył standardy dla całej klasy hot hatchy, czyli sportowych kompaktów.
Pierwsza generacja Golfa GTI (Mk1) z 1.6-litrowym silnikiem o mocy 110 KM zrewolucjonizowała rynek motoryzacyjny. Łączyła w sobie praktyczność kompaktowego hatchbacka zwinnym prowadzeniem, mocnym silnikiem i charakterystycznym czerwonym paskiem na grillu. Szybko zdobyła serca miłośników motoryzacji i stała się bestsellerem.
Kolejne generacje Golfa GTI kontynuowały sukces poprzednika, oferując coraz mocniejsze silniki, lepsze osiągi i bardziej dopracowane technologie. Wprowadzono również nowe wersje, takie jak GTI 16V z 16-zaworowym silnikiem o mocy 139 KM, czy GTI G60 z doładowaniem kompresorem, generującym 160 KM.
W 2003 roku zadebiutował Golf GTI Mk4, który przeszedł znaczną modernizację. Zwiększono moc silnika do 150 KM, a do wyposażenia standardowego dodano m.in. klimatyzację i elektryczne sterowanie szybami.
Kolejna generacja (Mk5) zaprezentowana w 2004 roku wprowadziła nowy design, mocniejsze silniki (do 200 KM) i nowoczesne technologie, takie jak turbodoładowanie i bezpośredni wtrysk paliwa.
W 2009 roku na rynek trafił Golf GTI Mk6, który wyróżniał się bardziej agresywnym wyglądem, jeszcze lepszym prowadzeniem i mocniejszymi silnikami (do 210 KM).
W 2012 roku Volkswagen zaprezentował Golfa GTI Mk7, który stał się najbardziej zaawansowanym technicznie modelem w historii. Otrzymał nowy silnik 2.0 TSI o mocy 220 KM, 7-biegową automatyczną skrzynię biegów DSG i systemy wspomagające kierowcę.
Obecnie na rynku dostępna jest ósma generacja Golfa GTI (Mk8), która kontynuuje tradycję sportowego charakteru i doskonałych osiągów. Nowością jest hybrydowa wersja GTE, która łączy mocny silnik spalinowy z silnikiem elektrycznym, oferując łączną moc 245 KM.
Golf GTI to samochód, który dał radość z jazdy milionom kierowców na całym świecie. Jest symbolem sportowej motoryzacji i legendą, która wciąż inspiruje kolejne pokolenia.
Co oznacza GTI w praktyce?
Współcześnie GTI oznacza usportowioną wersję popularnego samochodu. Samochody te charakteryzują się:
- Mocnym silnikiem
- Zestrojonym pod kątem sportowej jazdy zawieszeniem
- Bardziej agresywnym wyglądem
- Bogatszym wyposażeniem
GTI – nie tylko Volkswagen
Choć GTI kojarzy się przede wszystkim z Volkswagenem, to z czasem inne marki również zaczęły używać tego oznaczenia dla swoich sportowych modeli. Przykładem mogą być:
- Peugeot 205 GTI
- Opel Astra GTI
- Renault Clio GTI
- Ford Fiesta GTI
- Fiat 125p 1500
- Alfa Romeo Alfasud Sprint Veloce
- Lancia Delta Integrale
Wszystkie z tych pojazdów łączą cechy charakterystyczne dla GTI czyli przede wszystkim mocny silnik, odpowiednio zestrojone zawieszenie, bogatsze wyposażenie, a często także bardziej agresywny wygląd.
GTI – czy to nadal coś znaczy?
W dobie downsizingu i coraz większej popularności elektryków GTI mogą wydawać się anachronizmem. Silniki o dużej pojemności i spalanie większe niż standardowe nie są już w modzie, a ekologia staje się coraz ważniejsza.
Jednak dla wielu osób GTI nadal są symbolem sportowej przyjemności z jazdy. To nie tylko samochody, to styl życia. To pasja do motoryzacji i radość z pokonywania kolejnych zakrętów.
Czy warto kupić GTI?
To zależy od Twoich potrzeb i oczekiwań. Samochody GTI oferują:
- Dużo frajdy z jazdy
- Dobrą przyspieszenie i prowadzenie
- Atrakcyjny wygląd
Należy jednak pamiętać, że są one również:
- Droższe od swoich cywilnych odpowiedników
- Mniej praktyczne
- Droższe w eksploatacji
Warto także wspomnieć, że:
- Producenci wciąż wprowadzają na rynek nowe modele GTI. Przykładem jest Volkswagen Golf GTI Mk8, który oferuje hybrydową wersję GTE.
- Ceny GTI są z reguły wyższe niż ceny cywilnych modeli, ale wartość rezydualna jest również wyższa.
GTI – Dla kogo?
GTI nie są dla każdego. Z pewnością nie dla osób, które szukają:
- Przestronnego i praktycznego samochodu
- Taniego auta w utrzymaniu
- Komfortowej limuzyny
GTI to idealny wybór dla osób, które:
- Cenią sobie sportowy charakter i przyjemność z jazdy
- Chcą mieć samochód, który wyróżnia się z tłumu
- Są gotowi zapłacić więcej za lepsze osiągi i wygląd
GTI w sporcie
Samochody GTI od lat odnoszą sukcesy w sporcie motorowym. Już w latach 70. XX wieku Volkswagen Golf GTI Mk1 brał udział w rajdach i wyścigach, zdobywając liczne trofea.
Do najbardziej znanych modeli GTI w sporcie należą:
Volkswagen Golf GTI Rallye:
- Samochód ten zbudowany został w 1986 roku i homologowany w Grupie A Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Świata.
- Napędzany był 1.8-litrowym silnikiem o mocy 160 KM.
- Za kierownicą Golfa GTI Rallye zasiadali m.in. Kenneth Eriksson i Erwin Weber, którzy odnieśli nim wiele sukcesów.
Opel Astra GSi Cup:
- Puchar Opla Astry GSi był organizowany w latach 1994-1999.
- Samochody te napędzane były 2.0-litrowymi silnikami o mocy 150 KM.
- Puchar cieszył się dużą popularnością i wyłonił wielu przyszłych gwiazd motorsportu.
Peugeot 205 GTI Turbo 16:
- Ten legendarny samochód zbudowany został w 1984 roku i homologowany w Grupie B Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Świata.
- Napędzany był 1.8-litrowym silnikiem turbo o mocy 200 KM.
- Za kierownicą Peugeota 205 GTI Turbo 16 zasiadali m.in. Timo Salonen i Ari Vatanen, którzy zdobyli nim tytuły mistrzowskie w latach 1985 i 1986.
Obecnie samochody GTI nadal biorą udział w różnych seriach wyścigowych i rajdowych. Przykładem jest Volkswagen Golf GTI TCR, który startuje w serii TCR International Series.
Przyszłość Gran Turismo Injection
W dobie elektromobilności przyszłość GTI jest niepewna. Z jednej strony coraz większe restrykcje emisyjne mogą wymusić na producentach rezygnację z mocnych, spalinowych silników. Z drugiej strony wciąż jest wielu miłośników motoryzacji, którzy cenią tradycyjne GTI i nie wyobrażają sobie jazdy autem bez „duszy”.
Czas pokaże, jaką drogą pójdą GTI. Być może czeka je całkowita elektryfikacja, a może uda się zachować ich sportowy charakter przy jednoczesnym spełnieniu coraz bardziej restrykcyjnych norm emisyjnych.
Podsumowanie
GTI to oznaczenie, które ma bogatą historię i wciąż jest rozpoznawalne przez miłośników motoryzacji. Samochody te oferują sportowy charakter i przyjemność z jazdy, ale nie są pozbawione wad. Choć ich przyszłość jest niepewna, to z pewnością jeszcze przez wiele lat będą one cieszyć się dużą popularnością wśród miłośników motoryzacji.
Zobacz też: Samochody z Filmów – Najsłynniejsze Filmowe Samochody
fot.: commons.wikimedia.org