Encyklopedia

Gdy silnik bierze olej, czyli ubytki oleju silnikowego

Gdy silnik bierze olej, czyli ubytki oleju silnikowego

Ubytek oleju w silniku to problem, który może prowadzić do kosztownych napraw i znacząco wpłynąć na stan naszego portfela. W dzisiejszych czasach, samochody wymagają częstszego przeglądu niż było to potrzebne 10 czy 15 lat temu. Dlatego kontrola wszystkich płynów, w tym oleju silnikowego, powinna stać się rutyną dla każdego kierowcy. W tym artykule przyjrzymy się przyczynom, skutkom oraz sposobom radzenia sobie z ubytkiem oleju w silniku.

Przyczyny Ubytku Oleju

  1. Nieszczelności w turbosprężarce: Uszkodzenia lub nieszczelności w turbosprężarce mogą prowadzić do wycieku oleju. Regularna kontrola tego elementu jest kluczowa.
  2. Mechaniczne zużycie tłoków i pierścieni: Zużyte tłoki i pierścienie mogą nieprawidłowo uszczelniać komorę spalania, co skutkuje wyciekiem oleju.
  3. Zniekształcenia korbowodu: Wadliwy korbowód może powodować nierównomierne zużycie oleju.
  4. Zużycie pompy wtryskowej: Jeśli pompa wtryskowa nie działa prawidłowo, może prowadzić do ubytku oleju.
  5. Złe działanie filtra cząstek stałych: Filtr cząstek stałych, jeśli jest zatkany lub uszkodzony, może wpłynąć na ilość oleju w silniku.

Skutki Ubytku Oleju

Ubytek oleju, niezależnie od typu jednostki, przekłada się na większe tarcie elementów ciernych wewnątrz silnika. Odbierane są mniejsze pokłady ciepła wydzielane w komorze spalania, co przekłada się na większe zużycie części. Nie ma wątpliwości, że każdy silnik zużywa olej – pytaniem jest tylko w jakich ilościach.

Częstotliwość Wymiany Oleju

W przeszłości zalecano wymianę oleju po każdorazowym pokonaniu 10 tysięcy kilometrów. Jednak aby silnik pracował bezawaryjnie i długo, powinno się to robić regularnie – w przypadku wielu modeli nawet częściej, niż zalecają producenci. Właściwa częstotliwość wymiany oleju jest ściśle uzależniona od sposobu, w jaki działa silnik. Instrukcja obsługi pojazdu oraz konsultacja z użytkownikami Internetu mogą pomóc w wyborze odpowiedniego oleju silnikowego.

Nadmierne Zużycie Oleju

Nadmierne zużycie oleju zależy od przebiegu silnika i stylu jazdy. Zjawisko „pocenia” silnika może występować nawet w nowych jednostkach. Warto zwracać uwagę na pierwsze wycieki. Czujniki odpowiedzialne za kontrolę stanu oleju są ważne, ale nie zawsze reagują natychmiast. Jeśli widzisz, że samochód „kopci”, a moc jest mniejsza, sprawdź, czy pod autem zbiera się plama oleju. Jeśli tak, to ubytki oleju powstają w wyniku wycieku. Jeśli plam nie ma, a z rury wydechowej wydobywają się niebiesko-szare spaliny, to oznacza, że silnik bierze olej.

Co Robić, Gdy Silnik Bierze Olej?

Jeśli zauważysz, że twój silnik zużywa olej, nie ma powodu do paniki. Istnieje kilka kroków, które możesz podjąć, aby zaradzić temu problemowi:

  1. Regularna Kontrola Poziomu Oleju: Regularnie sprawdzaj poziom oleju w silniku. Wykorzystaj miarkę i upewnij się, że znajduje się w odpowiednim zakresie. Jeśli poziom jest zbyt niski, uzupełnij go odpowiednim olejem.
  2. Sprawdź Wycieki: Zwróć uwagę na plamy oleju pod samochodem. Jeśli widzisz wycieki, zlokalizuj źródło i napraw je. Nieszczelności w uszczelkach, przewodach lub innych elementach mogą prowadzić do ubytku oleju.
  3. Zadbaj o Filtr Oleju: Regularnie wymieniaj filtr oleju. Filtr jest odpowiedzialny za usuwanie zanieczyszczeń z oleju, a gdy jest zatkany może wpłynąć na zużycie oleju.
  4. Konsultuj się z Mechanikiem: Jeśli problem z ubytkiem oleju się nasila, skonsultuj się z mechanikiem. Profesjonalista może dokładnie zdiagnozować problem i zasugerować odpowiednie działania naprawcze.
  5. Monitoruj Zużycie: Zapisuj ilość oleju, jaką musisz uzupełnić między wymianami. To pomoże ci śledzić, czy problem się pogarsza.
  6. Wybór Odpowiedniego Oleju: Upewnij się, że używasz odpowiedniego oleju silnikowego zgodnie z zaleceniami producenta. Niektóre silniki mogą wymagać innych rodzajów oleju.

Zobacz też: Dym z rury wydechowej – przyczyny problemu

fot.: freepik.com

Udostępnij

O autorze

Jako redakcja cykdwójeczka.pl jesteśmy zgranym zespołem pasjonatów motoryzacji, którzy łączą w sobie wiedzę techniczną, zamiłowanie do prędkości i niezdrową obsesję na punkcie opon. Dzięki temu możemy tworzyć niezwykle ciekawe i profesjonalne treści. Razem kreujemy jedno z najdynamiczniejszych miejsc w sieci dla miłośników czterech kółek.