Porady

Dym z rury wydechowej – przyczyny problemu

Dym z rury wydechowej – przyczyny problemu

Dym wydobywający się z rury wydechowej to temat, który niejednokrotnie budzi zaniepokojenie kierowców. Czy jesteśmy w stanie zrozumieć, co stoi za tym zjawiskiem? W niniejszym artykule przyjrzymy się przyczynom pojawiania się dymu z wydechu, różnym barwom spalin, a także możliwym rozwiązaniom.

Biały dym z rury wydechowej

Białe lub jasnoszare spaliny to wynik obecności w nich wody. Im więcej wody, tym jaśniejszy odcień dymu. Warto zauważyć, że przy rozruchu samochodu mamy do czynienia z jasnymi oparami – to auto pozbywa się wody nagromadzonej w układzie wydechowym podczas postoju. Jednak biały dym z wydechu może również sugerować przedostanie się płynu chłodzącego do komór spalania. W najgorszym przypadku może to świadczyć o nieszczelności uszczelki pod głowicą lub uszkodzeniu głowicy lub całego bloku silnika. Co zrobić w takiej sytuacji?

  1. Sprawdź chłodnicę, przewody i zbiornik wyrównawczy płynu chłodzącego. Upewnij się, że wszystkie wężyki są szczelne, a w chłodnicy nie ma wycieków.
  2. Sprawdź ilość płynu w instalacji. Czasami biały dym może wynikać z ubytku czynnika w układzie chłodzenia.
  3. Jeśli problem się utrzymuje, skonsultuj się z mechanikiem. Może to być poważniejsza usterka, tak jak przelewanie się płynu chłodniczego do komór spalania.

Czarny dym z rury wydechowej

Czarny dym z wydechu to problem, który doskonale zna każdy kierowca auta z silnikiem wysokoprężnym. Ale czy tylko diesle muszą dymić? Niekoniecznie. Czarny dym zdarza się także w pojazdach z silnikiem benzynowym. W obu przypadkach źródło ciemnego dymu jest podobne – niespalone paliwo. Co warto wiedzieć?

  1. Dolot i wtryskiwacze. W przypadku aut z silnikiem benzynowym, czarny dym może wynikać z problemów z układem dolotowym lub uszkodzonych wtryskiwaczy (szczególnie w jednostkach z wtryskiem bezpośrednim).
  2. Kontrola pompy wtryskowej, układu EGR i sondy lambda. Mechanik powinien zbadać te elementy, aby wykluczyć ich awarie.
  3. Zatkany filtr powietrza: Czarny dym może również oznaczać, że do silnika dostaje się zbyt mało powietrza, co może być spowodowane zatkanym filtrem powietrza.

Warto pamiętać, że krótki czarny dym z rury wydechowej po rozruchu nie jest powodem do obaw. To mogą być nagary zalegające w układzie wtryskowym. Jednak jeśli problem się nasila lub utrzymuje, konieczna jest interwencja.

Podsumowanie

Dym z rury wydechowej może świadczyć o różnorakich usterkach. Biały dym może wynikać z problemów z chłodzeniem, a czarny dym z niespalonego paliwa. Warto regularnie kontrolować stan samochodu i reagować na wszelkie nieprawidłowości. Pamiętajmy, że bezpieczeństwo naszego auta zależy od naszej czujności i odpowiednich działań.

Udostępnij

O autorze

Jako redakcja cykdwójeczka.pl jesteśmy zgranym zespołem pasjonatów motoryzacji, którzy łączą w sobie wiedzę techniczną, zamiłowanie do prędkości i niezdrową obsesję na punkcie opon. Dzięki temu możemy tworzyć niezwykle ciekawe i profesjonalne treści. Razem kreujemy jedno z najdynamiczniejszych miejsc w sieci dla miłośników czterech kółek.