Dym wydobywający się z rury wydechowej to temat, który niejednokrotnie budzi zaniepokojenie kierowców. Czy jesteśmy w stanie zrozumieć, co stoi za tym zjawiskiem? W niniejszym artykule przyjrzymy się przyczynom pojawiania się dymu z wydechu, różnym barwom spalin, a także możliwym rozwiązaniom.
Biały dym z rury wydechowej
Białe lub jasnoszare spaliny to wynik obecności w nich wody. Im więcej wody, tym jaśniejszy odcień dymu. Warto zauważyć, że przy rozruchu samochodu mamy do czynienia z jasnymi oparami – to auto pozbywa się wody nagromadzonej w układzie wydechowym podczas postoju. Jednak biały dym z wydechu może również sugerować przedostanie się płynu chłodzącego do komór spalania. W najgorszym przypadku może to świadczyć o nieszczelności uszczelki pod głowicą lub uszkodzeniu głowicy lub całego bloku silnika. Co zrobić w takiej sytuacji?
- Sprawdź chłodnicę, przewody i zbiornik wyrównawczy płynu chłodzącego. Upewnij się, że wszystkie wężyki są szczelne, a w chłodnicy nie ma wycieków.
- Sprawdź ilość płynu w instalacji. Czasami biały dym może wynikać z ubytku czynnika w układzie chłodzenia.
- Jeśli problem się utrzymuje, skonsultuj się z mechanikiem. Może to być poważniejsza usterka, tak jak przelewanie się płynu chłodniczego do komór spalania.
Czarny dym z rury wydechowej
Czarny dym z wydechu to problem, który doskonale zna każdy kierowca auta z silnikiem wysokoprężnym. Ale czy tylko diesle muszą dymić? Niekoniecznie. Czarny dym zdarza się także w pojazdach z silnikiem benzynowym. W obu przypadkach źródło ciemnego dymu jest podobne – niespalone paliwo. Co warto wiedzieć?
- Dolot i wtryskiwacze. W przypadku aut z silnikiem benzynowym, czarny dym może wynikać z problemów z układem dolotowym lub uszkodzonych wtryskiwaczy (szczególnie w jednostkach z wtryskiem bezpośrednim).
- Kontrola pompy wtryskowej, układu EGR i sondy lambda. Mechanik powinien zbadać te elementy, aby wykluczyć ich awarie.
- Zatkany filtr powietrza: Czarny dym może również oznaczać, że do silnika dostaje się zbyt mało powietrza, co może być spowodowane zatkanym filtrem powietrza.
Warto pamiętać, że krótki czarny dym z rury wydechowej po rozruchu nie jest powodem do obaw. To mogą być nagary zalegające w układzie wtryskowym. Jednak jeśli problem się nasila lub utrzymuje, konieczna jest interwencja.
Podsumowanie
Dym z rury wydechowej może świadczyć o różnorakich usterkach. Biały dym może wynikać z problemów z chłodzeniem, a czarny dym z niespalonego paliwa. Warto regularnie kontrolować stan samochodu i reagować na wszelkie nieprawidłowości. Pamiętajmy, że bezpieczeństwo naszego auta zależy od naszej czujności i odpowiednich działań.