Zakup używanego samochodu to często stresujące doświadczenie. Obawiamy się ukrytych wad, zaniżonego przebiegu i nieuczciwych sprzedających. Na szczęście, technologia przychodzi nam z pomocą. Czujnik lakieru, znany również jako miernik grubości lakieru, to niewielkie urządzenie, które może stać się naszym niezawodnym sprzymierzeńcem w poszukiwaniu wymarzonego auta.
Spis treści
Dlaczego warto używać czujnika lakieru?
Głównym zadaniem czujnika lakieru jest pomiar grubości powłoki lakierniczej. Pozwala to na:
- Wykrycie napraw blacharskich: Zwiększona grubość lakieru może oznaczać, że element karoserii był szpachlowany i lakierowany po wypadku lub kolizji.
- Sprawdzenie oryginalności lakieru: Fabrycznie nowa powłoka lakiernicza ma określoną grubość, która może się różnić w zależności od marki i modelu auta. Czujnik lakieru pomoże zweryfikować, czy lakier na danym elemencie jest oryginalny.
- Ocenę ogólnej kondycji auta: Samochód z grubą warstwą lakieru na wielu elementach może mieć za sobą bogatą historię napraw, co może negatywnie wpływać na jego wartość i niezawodność.
Jak działa czujnik lakieru?
Istnieje kilka rodzajów czujników lakieru, ale wszystkie opierają się na pomiarze pola magnetycznego lub przewodności elektrycznej. Urządzenie przesuwa się po powierzchni lakieru, a na wyświetlaczu pojawia się informacja o jego grubości.
Rodzaje czujników lakieru:
- Czujniki magnetyczne: Działają na zasadzie pomiaru siły pola magnetycznego rozchodzącego się między czujnikiem a metalową karoserią. Są proste w obsłudze i niedrogie, ale mniej dokładne niż inne rodzaje czujników.
- Czujniki elektromagnetyczne: Te czujniki wykorzystują prąd elektryczny do pomiaru grubości lakieru. Są bardziej dokładne niż czujniki magnetyczne, ale również droższe.
- Czujniki wirowe: Najbardziej zaawansowany typ czujników, wykorzystujący fale elektromagnetyczne do pomiaru grubości lakieru. Są bardzo dokładne i potrafią również wykryć szpachlę pod lakierem.
Jak wybrać odpowiedni czujnik lakieru?
Wybierając czujnik lakieru, należy wziąć pod uwagę kilka czynników:
- Dokładność: Im dokładniejszy czujnik, tym łatwiej będzie wykryć nierówności w grubości lakieru.
- Zakres pomiaru: Czujniki różnią się zakresem pomiaru grubości lakieru. Wybierz model, który odpowiada Twoim potrzebom.
- Funkcje dodatkowe: Niektóre czujniki oferują dodatkowe funkcje, takie jak pamięć pomiarów, kalibracja automatyczna, czy podświetlany wyświetlacz.
- Cena: Ceny czujników lakieru wahają się od kilkudziesięciu do kilkuset złotych.
Jak używać czujnika lakieru?
Używanie czujnika lakieru jest proste:
- Przygotuj powierzchnię: Oczyść powierzchnię lakieru z brudu i kurzu.
- Włącz czujnik: Postępuj zgodnie z instrukcją obsługi.
- Przesuwaj czujnik po powierzchni lakieru: Należy to robić powoli i równomiernie.
- Odczytaj wynik: Na wyświetlaczu pojawi się informacja o grubości lakieru.
Przydatne wskazówki:
- Dokonaj pomiarów w różnych miejscach na danym elemencie karoserii.
- Porównaj wyniki pomiarów z wartościami fabrycznymi dla danego modelu auta.
- Zwróć uwagę na gwałtowne zmiany grubości lakieru.
- Pamiętaj, że czujnik lakieru to tylko narzędzie. Należy również zwrócić uwagę na inne aspekty auta, takie jak stan wnętrza, silnika i opon.
Gdzie kupić czujnik lakieru?
Czujniki lakieru można kupić w sklepach internetowych, motoryzacyjnych i elektronicznych. Dostępne są również w wypożyczalniach narzędzi.
Przykładowe ceny czujników lakieru:
- Czujniki magnetyczne: od 50 do 100 zł
- Czujniki elektromagnetyczne: od 100 do 200 zł
- Czujniki wirowe: od 200 do 500 zł
Zobacz też: Kupno używanego samochodu w 2024 roku – kompletny przewodnik
fot.: freepik.com