Encyklopedia

Wodorowanie silnika – Czy jest skuteczne?

Wodorowanie silnika – Czy jest skuteczne?

W regularnie eksploatowanym pojeździe występują pewne następstwa jego powolnego zużycia. Może to prowadzić do powstawania coraz częstszych i poważniejszych usterek w miarę tego, jak pojazd nie jest „odświeżany”. Jednym z najczęstszych problemów eksploatacyjnych pojazdów spalinowych jest gromadzenie się w jednostce napędowej tzw. nagaru, czyli twardego, białożółtego osadu powstałego z resztek paliwa i oleju, które nie uległy całkowitemu spaleniu w silniku. Nagar powoduje zapychanie się przewodów doprowadzających powietrze do silnika oraz stwarza ryzyko samozapłonu. Jeśli nie chcemy, aby nasz silnik tracił moc wskutek pogorszenia przepływu powietrza oraz aby nie doszło do samozapłonu, z pomocą przychodzi wodorowanie silnika. Dzięki wodorowaniu możemy pozbyć się osadów z wnętrza silnika i zwiększyć jego wydajność jak i bezpieczeństwo.

Czym dokładnie jest wodorowanie silnika?

Wodorowanie silnika to coraz popularniejsza współcześnie metoda usuwania nagaru i odświeżenia jednostki napędowej. W Polsce istnieje bardzo liczna grupa warsztatów wykonujących tego typu usługi, mimo tego, że w naszym kraju wodorowanie wciąż nie jest obdarzone zbyt dużym zaufaniem. Choć technologia ta budzi wiele kontrowersji, jej zwolennicy twierdzą, że przynosi ona szereg korzyści. Wśród największych korzyści wynikających z wodorowania można wymienić:

  • Wzrost mocy i momentu obrotowego do wartości nominalnych
  • Nieznaczny spadek zużycia paliwa
  • Płynniejsza praca silnika
  • Większa czystość spalin
  • Lepsza kultura pracy silnika
  • Przedłużenie żywotności silnika

Jak widać, jest to dość bogata lista zalet. Samo wodorowanie jest metodą całkowicie bezinwazyjną. Nie wymaga rozbierania silnika, nie prowadzi do wzrostu ryzyka uszkodzeń elementów jednostki napędowej, a przy tym jest niezwykle skuteczna w usuwaniu nagaru z wszystkich ważnych elementów dolotu. Wodorowanie można przeprowadzić zarówno w silnikach benzynowych jak i diesla.

Historia wodorowania silnika

Dokładna data powstania wodorowania jako metody oczyszczania silników spalinowych jest trudna do ustalenia. Informacje na ten temat są rozproszone i często niejednoznaczne.

Możliwe informacje wskazują, że:

  • Wczesne koncepcje sięgają lat 70. XX wieku, kiedy to badano wykorzystanie wodoru do poprawy spalania i zmniejszenia emisji spalin w silnikach.
  • Aktywny rozwój technologii przypada na lata 90. i początek XXI wieku, kiedy to pojawiły się pierwsze komercyjne urządzenia do wodorowania.
  • Popularność wodorowania wśród użytkowników samochodów zaczęła rosnąć w ostatnich dekadach, szczególnie w krajach Europy Zachodniej i Azji.

Jak wygląda proces wodorowania silnika?

Wodorowanie polega na wprowadzeniu do silnika mieszanki gazów składającej się z wodoru i tlenu. Zawartość tej mieszaniny w silniku zwiększa temperaturę spalania i pozwala na usunięcie niepożądanych osadów z wnętrza motora. Następuje to wskutek wystąpienia zjawiska pyrolizy czyli rozkładu nagaru do formy gazowej pod wpływem bardzo wysokiej temperatury. Powstały gaz wydalany jest poprzez układ wydechowy, a wnętrze silnika staje się czyste. Co ciekawe proces ten jest wykorzystywany również do czyszczenia piekarników i jest tam bardzo skuteczny.

Proces wodorowania silnika krok po kroku

Przygotowanie

  1. Podłączenie urządzenia do wodorowania do dolotu powietrza silnika.
  2. Uruchomienie silnika i ustawienie go na wolnych obrotach.
  3. Ustawienie parametrów urządzenia, takich jak przepływ wodoru i tlenu.

Wodorowanie

  1. Wprowadzenie mieszanki wodoru i tlenu do dolotu powietrza.
  2. Czas trwania procesu wynosi około godziny.
  3. Monitorowanie temperatury spalin i innych parametrów silnika.

Po zakończeniu wodorowania

  1. Zatrzymanie silnika i odłączenie urządzenia do wodorowania.
  2. Jazda testowa w celu sprawdzenia efektów wodorowania.

Wodorowanie jest całkowicie bezpieczne dla silnika, gdyż usuwa zanieczyszczenia przekształcając je w gaz. Dzięki temu nie ma możliwości, aby oderwana cząstka nagaru zablokowała przepływ w jakimkolwiek wąskim elemencie jednostki napędowej. Procent zanieczyszczeń, który osiądzie ponownie w dolocie jest znikomy i nie spowoduje najmniejszych kłopotów z drożnością. Jednocześnie temperatura w jakiej dochodzi do wodorowania nie ma negatywnego wpływu na nowoczesne silniki. Profesjonalnie przeprowadzona usługa wodorowania jest więc całkowicie bezpieczna dla silnika i bezinwazyjna.

Alternatywy dla wodorowania

Alternatywą dla wodorowania silnika jest stosowanie płukanek. Płukanki są bardziej popularną i starszą technologią oczyszczania silnika z nagarów i innych zanieczyszczeń. Polegają na wprowadzeniu specjalistycznego roztworu, który ma za zadanie rozpuścić niepożądane osady i usunąć je tym samym z wnętrza silnika. Zdecydowaną wadą tego rozwiązania jest konieczność wymiany filtra oleju po każdorazowym płukaniu, gdyż cząstki zanieczyszczeń mogą osiąść na filtrze i zapchać go.

Oprócz płukanek stosuje się również, wymagające rozebrania silnika, czyszczenie mechaniczne. Jest to metoda bardzo droga i czasochłonna jednak umożliwiająca najdokładniejsze wyczyszczenie jednostki napędowej.

Kiedy nie przeprowadzać wodorowania?

Wodorowanie silnika to metoda, która może przynieść pewne wymierne korzyści, ale nie jest ona uniwersalna i nie zawsze jest odpowiednia. Istnieje kilka sytuacji, w których wodorowania nie powinno się przeprowadzać. Eksperci wśród nich wymieniają silniki z dużym przebiegiem i zużyciem lub w wieku powyżej 20 lat. W przypadku 20-letnich silników wodorowanie może doprowadzić do rozszczelnienia silnika i jego poważnego uszkodzenia. Wodorowanie może również nie przynieść w tym przypadku oczekiwanych rezultatów, gdyż nagar może być zbyt mocno osadzony i nie dać się usunąć tą metodą.

Oprócz tego wodorowanie nie ma sensu, gdy silnik jest świeżo po remoncie kapitalnym. W tej sytuacji w silniku nie ma nagaru, więc wodorowanie nie przyniesie żadnych pozytywnych efektów.

Jak często powinno się wodorować silnik?

Generalnie uznaje się, że wodorowanie powinno się przeprowadzać co najmniej raz w roku. Taka częstotliwość wykonywania tego zabiegu gwarantuje zachowanie bardzo dobrej czystości jednostki napędowej. Nie dopuszcza się w ten sposób do nagromadzenia zbyt dużych ilości nagaru, z którymi pojedynczy zabieg wodorowania mógłby sobie nie poradzić. W wyniku tego, pojazd utrzymuje stałą, nominalną moc i moment obrotowy (o ile oczywiście nie dojdzie do innych awarii), spaliny są czystsze, a silnik pracuje ciszej. Mniej odczuwalne są również wibracje pochodzące z jednostki napędowej.

W przypadku samochodu nowego, wodorowanie warto wykonać po przejechaniu pierwszych 50 000km. Do tego czasu w silniku najpewniej nagromadzą się pierwsze poważniejsze nagary. Jeśli w nowym samochodzie będziemy regularnie wodorować silnik, to możemy znacząco przedłużyć jego żywotność oraz zagwarantować długą, bezawaryjną pracę.

Warto też pamiętać, że nagar ma większą tendencję do gromadzenia się w samochodach, które wykonują krótsze, miejskie trasy, gdyż trudniej wtedy o dobre wypalenie się zanieczyszczeń. Warto więc wodorować silnik częściej, co najmniej raz do roku, jeśli posiadamy samochód do jazdy tylko po mieście.

Czy wodorowanie jest skuteczną metodą oczyszczania silnika?

Opinie użytkowników samochodów poddanych wodorowaniu jednoznacznie potwierdzają tezę, że wodorowanie jest skuteczne w oczyszczaniu jednostki napędowej. Silniki po tej procedurze pracują ponownie w okolicach nominalnych parametrów, są więc dynamiczniejsze. Poprawie ulega również kultura pracy – silnik pracuje ciszej i mniej wyczuwalne są jego drgania.

Wodorowanie działa jednak tylko na substancje podatne na pirolizę. W związku z tym nadaje się świetnie do oczyszczania tej części silnika, która ma kontakt ze spalinami. Nie działa niestety na pozostałe elementy układu napędowego. W związku z tym nie nadaje się do oczyszczania np. katalizatorów.

Uwaga! Wodorowanie silnika nie jest metodą jego regeneracji, a jedynie oczyszcza go z zalegającego nagaru!

Cena wodorowania silnika

Wodorowanie w przypadku silnika o pojemności do 3 litrów kosztuje w okolicach 300 złotych. W przypadku gdy silnik ma wyższą pojemność cena może wynieść do 1000zł. W porównaniu z kosztem tradycyjnego czyszczenia mechanicznego wymagającego rozebrania silnika jest to koszt o wiele niższy, a warto dodać, że proces wodorowania trwa o wiele krócej niż czyszczenie tradycyjne.

Porównanie wodorowania z innymi metodami usuwania nagaru

MetodaSkutecznośćKosztBezpieczeństwoCzas trwania
WodorowanieWysokaŚredni (300-1000 zł)Może być szkodliwe, jeśli jest przeprowadzone nieumiejętnieOkoło 1 godziny
Płukanie silnikaNiskaNiski (około 100 zł)BezpieczneOkoło 30 minut
Czyszczenie chemiczneWysokaWysoki (od 1000 zł)Może być szkodliwe dla środowiskaOkoło 2-3 godzin
Demontaż i ręczne czyszczenieBardzo wysokaBardzo wysoki (od 2000 zł)Bezpieczne, ale wymagające umiejętnościOd kilku godzin do kilku dni

Podsumowanie

Wodorowanie silnika to metoda usuwania nagaru i innych zanieczyszczeń z wnętrza silnika za pomocą wodoru. Jest to metoda stosunkowo nowa i wciąż mało popularna w Polsce. Wodorowanie jest metodą bezinwazyjną i bardzo skuteczną, z tym, że niezalecaną w przypadku starszych silników.

Proces wodorowania jest bardzo prosty i polega na wprowadzeniu do pracującego silnika mieszanki wodoru z tlenem, która podwyższa temperaturę spalania i powoduje pirolizę zanieczyszczeń znajdujących się w układzie dolotowym. Dzięki temu zanieczyszczenia te są usuwane.

Jest to metoda o najlepszym współczynniku koszt-efekt spośród wszystkich współcześnie dostępnych sposobów oczyszczania silnika, wymaga jednak profesjonalnego sprzętu i wiedzy. Jeśli nasz samochód potrzebuje odświeżenia silnika, warto zastanowić się nad wykonaniem tej usługi, gdyż gwarantuje ona pewne i zadowalające wyniki – o ile nie doszło do zbytniego nagromadzenia nagaru w silniku.

Zobacz też: Mycie silnika. Jak to zrobić – krok po kroku

fot.: freepik.com

Udostępnij

O autorze

Jako redakcja cykdwójeczka.pl jesteśmy zgranym zespołem pasjonatów motoryzacji, którzy łączą w sobie wiedzę techniczną, zamiłowanie do prędkości i niezdrową obsesję na punkcie opon. Dzięki temu możemy tworzyć niezwykle ciekawe i profesjonalne treści. Razem kreujemy jedno z najdynamiczniejszych miejsc w sieci dla miłośników czterech kółek.