Encyklopedia

Tarcza kotwiczna – co to jest? Czy jest potrzebna?

Tarcza kotwiczna – co to jest? Czy jest potrzebna?

Tarcza kotwiczna, choć z pozoru niepozorna, pełni kluczową rolę w układzie hamulcowym. Chroniąc tarczę hamulcową przed uszkodzeniami i zanieczyszczeniami, zapewnia ona bezpieczną i komfortową jazdę. W tym artykule przyjrzymy się bliżej temu elementowi, poznając funkcje tarczy kotwicznej jej budowę, różne rodzaje tarcz oraz wpływ jaki mają one na bezpieczeństwo. Wspomnimy również o tym jak zamontować tarczę kotwiczną oraz jakie są objawy jej awarii.

Budowa i rodzaje tarcz kotwicznych

Tarcza kotwiczna to metalowa osłona montowana za tarczą hamulcową. Jej kształt przypomina tarczę z wycięciem, co umożliwia dostęp do klocków hamulcowych. Wyróżniamy dwa główne rodzaje tarcz kotwicznych:

  • Stałe: Stanowią integralną część piasty koła i nie są demontowalne.
  • Pływające: Mocowane są do piasty za pomocą śrub, co pozwala na ich demontaż w celu serwisowania.

Funkcje tarczy kotwicznej

Główne funkcje tarczy kotwicznej to:

  • Ochrona tarczy hamulcowej: Chroni tarczę przed uszkodzeniami mechanicznymi, takimi jak uderzenia kamieni czy piasku.
  • Zapobieganie zanieczyszczeniom: Chroni tarczę przed kurzem, błotem i wodą, które mogą negatywnie wpływać na jej działanie.
  • Odprowadzanie ciepła: Pomaga w odprowadzaniu ciepła z tarczy hamulcowej, co zapobiega jej przegrzaniu.
  • Zwiększenie sztywności: Wzmacnia konstrukcję układu hamulcowego, co poprawia jego stabilność i precyzję działania.

Wpływ tarczy kotwicznej na bezpieczeństwo

Tarcza kotwiczna, choć niepozorna, ma ogromny wpływ na bezpieczeństwo jazdy. Zapewniając ochronę tarczy hamulcowej przed uszkodzeniami i zanieczyszczeniami, gwarantuje prawidłowe działanie układu hamulcowego. Uszkodzona lub zanieczyszczona tarcza kotwiczna może prowadzić do:

  • Przedłużenia drogi hamowania
  • Mniejszej skuteczności hamowania
  • Drgań podczas hamowania
  • Nadmiernego zużycia klocków hamulcowych
  • Zwiększonego ryzyka awarii układu hamulcowego

Wymiana tarczy kotwicznej

W przypadku uszkodzenia lub zużycia tarczy kotwicznej konieczna jest jej wymiana. Należy to zrobić w warsztacie samochodowym, ponieważ proces ten wymaga specjalistycznych narzędzi i wiedzy.

Objawy, które mogą wskazywać na konieczność wymiany tarczy kotwicznej to:

  • Hałas podczas hamowania
  • Drgania podczas hamowania
  • Przedłużona droga hamowania
  • Nierówne zużycie klocków hamulcowych
  • Widoczne uszkodzenia tarczy kotwicznej

Materiały, z których najczęściej wykonuje się tarcze kotwiczne

  • żeliwo:
    • Zalety: niska cena, wysoka wytrzymałość mechaniczna, dobra odporność na zużycie
    • Wady: duża masa, podatność na korozję
  • stal:
    • Zalety: duża wytrzymałość mechaniczna, dobra odporność na zużycie, niska masa w porównaniu z żeliwem
    • Wady: wyższa cena niż żeliwo, podatność na korozję
  • aluminium:
    • Zalety: niska masa, dobra odporność na korozję
    • Wady: wyższa cena niż żeliwo i stal, niższa wytrzymałość mechaniczna

Wybór materiału zależy od kilku czynników, takich jak:

  • Typ pojazdu: Do ciężkich pojazdów, np. ciężarówek, stosuje się najczęściej żeliwne tarcze kotwiczne. W przypadku lżejszych pojazdów, np. samochodów osobowych, coraz częściej używa się tarcz stalowych lub aluminiowych.
  • Warunki eksploatacji: W przypadku pojazdów eksploatowanych w trudnych warunkach, np. w terenie, zaleca się stosowanie tarcz kotwicznych ze stali lub żeliwa.
  • Budżet: Żeliwne tarcze kotwiczne są najtańsze, natomiast aluminiowe najdroższe.

Montaż tarczy kotwicznej

Proces montażu tarczy kotwicznej składa się z kilku etapów:

  1. Demontaż starej tarczy kotwicznej:
    • Odkręcenie śrub mocujących tarczę kotwiczną do piasty koła.
    • Zdjęcie tarczy kotwicznej.
  2. Przygotowanie piasty koła:
    • Oczyszczenie piasty koła z brudu i rdzy.
    • Sprawdzenie, czy piasta koła nie jest uszkodzona.
  3. Montaż nowej tarczy kotwicznej:
    • Umieszczenie tarczy kotwicznej na piaście koła.
    • Przykręcenie tarczy kotwicznej do piasty koła śrubami mocującymi.
    • Dokręcenie śrub mocujących momentem obrotowym określonym przez producenta.

Typowe błędy popełniane podczas montażu tarczy kotwicznej:

  • Nieprawidłowe dokręcenie śrub mocujących.
  • Użycie śrub mocujących o niewłaściwym rozmiarze lub gwincie.
  • Montaż tarczy kotwicznej na uszkodzonej piaście koła.

Serwisowanie tarczy kotwicznej:

Poza wymianą, tarcza kotwiczna może wymagać innych czynności serwisowych, takich jak:

  • Czyszczenie:
    • Regularne czyszczenie tarczy kotwicznej z brudu i rdzy.
    • Do czyszczenia można użyć wody z mydłem lub specjalnych preparatów do czyszczenia hamulców.
  • Smarowanie:
    • Smarowanie elementów ciernych tarczy kotwicznej specjalnym smarem do hamulców.

Okresowa kontrola tarczy kotwicznej:

  • Tarczę kotwiczną należy regularnie sprawdzać pod kątem oznak zużycia lub uszkodzeń.
  • Należy zwrócić szczególną uwagę na:
    • Pęknięcia
    • Deformacje
    • Korozję
    • Luz na tarczy

Awarie tarczy kotwicznej:

Typowe awarie tarczy kotwicznej to:

  • Pęknięcia: Mogą być spowodowane nadmiernym obciążeniem lub uderzeniem.
  • Deformacje: Mogą być spowodowane przegrzaniem lub uderzeniem.
  • Korozja: Może prowadzić do osłabienia tarczy kotwicznej i jej uszkodzenia.
  • Luz na tarczy: Może powodować drgania podczas hamowania.

Objawy awarii tarczy kotwicznej:

  • Hałas podczas hamowania: Może to być spowodowane pęknięciem lub deformacją tarczy kotwicznej.
  • Drgania podczas hamowania: Mogą to być spowodowane luzem na tarczy kotwicznej.
  • Przedłużona droga hamowania: Może to być spowodowane zużyciem tarczy kotwicznej.

Ciekawostki o tarczy kotwicznej:

  • Tarcze kotwiczne były stosowane już w pierwszych samochodach, np. w Fordzie T z 1908 roku.
  • W niektórych pojazdach tarcze kotwiczne są wykorzystywane również do ochrony innych elementów układu hamulcowego, np. klocków hamulcowych.
  • Istnieją specjalne rodzaje tarcz kotwicznych przeznaczonych do pojazdów sportowych i wyczynowych.
  • W niektórych krajach, np. w Niemczech, tarcze kotwiczne są objęte obowiązkowym przeglądem okresowym co 2 lata.
  • Tarcze kotwiczne mogą być lakierowane na różne kolory, co ma znaczenie nie tylko estetyczne, ale również może poprawić odprowadzanie ciepła.
  • W niektórych sportach motorowych, np. w Formule 1, tarcze kotwiczne są wykonane z kompozytów węglowych, co pozwala na znaczne obniżenie ich masy.

Zobacz też: Układ hamulcowy: wszystko, co musisz wiedzieć!

fot.: freepik.com

Udostępnij

O autorze

Jako redakcja cykdwójeczka.pl jesteśmy zgranym zespołem pasjonatów motoryzacji, którzy łączą w sobie wiedzę techniczną, zamiłowanie do prędkości i niezdrową obsesję na punkcie opon. Dzięki temu możemy tworzyć niezwykle ciekawe i profesjonalne treści. Razem kreujemy jedno z najdynamiczniejszych miejsc w sieci dla miłośników czterech kółek.