Mówi się, że nawet najdłuższa podróż zaczyna się od pierwszego kroku. W przypadku samochodu, za rozpoczęcie każdej podróży odpowiada rozrusznik. To właśnie rozrusznik w aucie sprawia, że silnik i wszystkie podzespoły samochodu zaczynają funkcjonować. W tym artykule przyjrzymy się bliżej tej kluczowej części pojazdu, dowiemy się, jak jest zbudowany rozrusznik, do czego służy, jakie są objawy jego uszkodzenia, oraz jak przeprowadzić podstawową diagnostykę.
Budowa rozrusznika i jego działanie
Rozrusznik samochodowy nie jest skomplikowany w budowie, ale pełni niezwykle ważną rolę. Jego podstawową częścią jest bendiks. Rozrusznika nie da się połączyć z silnikiem inaczej niż właśnie przez zespół sprzęgający. Dzięki niemu rozrusznik obraca wałek korbowy jednostki napędowej. Część ta ma jeszcze funkcję ochronną – blokuje przeniesienie napędu na rozrusznik, co mogłoby skutkować zniszczeniem rozruchowej części. Bendiks jest połączony z wirnikiem, a od tego elementu odchodzi elektromagnes rozrusznika. Elektromagnes jest przekaźnikiem prądu z akumulatora i umożliwia pracę rozrusznika. Ta część jest wykonana z materiałów odpornych na duże obciążenie, ponieważ moc rozrusznika waha się od 0,4 do 10 kW!
Końcowe elementy rozrusznika to cewki stojana i szczotkotrzymacz. Szczotkotrzymacz utrzymuje szczotki rozrusznika – część niezbędną do działania silnika elektrycznego, a takim jest właśnie rozrusznik. Całość jest okalana grubą, metalową obudową. Sprawne działanie głównej części kontroluje jeszcze przekaźnik rozrusznika, który przekazuje prąd w bezpieczny i kontrolowany sposób.
Jak sprawdzić rozrusznik w aucie?
Wiele razy możesz usłyszeć, że „rozrusznik nie kręci”. Tylko co to właściwie znaczy? Zadaniem rozrusznika jest przyjęcie prądu od akumulatora i rozpędzenie właściwej jednostki napędowej. Rozrusznik jest małym silnikiem elektrycznym, który ma ogromną moc, żeby wprawić w obroty silnik spalinowy. Jeżeli rozrusznik nie kręci, oznacza to, że jego obroty nie pozwalają na wprawienie w ruch jednostki napędowej auta. W takim wypadku wymaga on sprawdzenia.
Sprawdzanie rozrusznika w aucie to zadanie, które można wykonać samodzielnie, bez konieczności wizyty w warsztacie. Oto kilka kroków, które pomogą Ci ocenić stan tej ważnej części pojazdu:
- Sprawdź napięcie na rozruszniku: Wykorzystaj miernik do pomiaru napięcia zasilającego rozrusznik. Optymalne napięcie między stykiem połączonym z akumulatorem a masą pojazdu nie powinno spadać poniżej 8,5V. Jeśli jest niższe, może to wskazywać na problemy z akumulatorem.
- Sprawdź kondycję szczotek: Szczotki to elementy, które przewodzą prąd w rozruszniku. Wymontuj go i zobacz, czy szczotki są zużyte lub uszkodzone. Jeśli tak, konieczna będzie ich wymiana.
- Sprawdź bendiks: Bendiks to część rozrusznika, która pozwala na połączenie z wałkiem korbowym silnika. Upewnij się, że bendiks działa sprawnie i nie ma luzów.
- Diagnoza „na krótko”: Wymontuj rozrusznik z pojazdu i podłącz go bezpośrednio do źródła prądu. Jeśli nie kręci się, może to wskazywać na uszkodzenie lub potrzebę regeneracji.
- Sprawdź przekaźnik rozrusznika: Przekaźnik kontroluje przepływ prądu w rozruszniku. Upewnij się, że działa poprawnie.
- Ocena dźwięku: Podczas próby uruchomienia silnika, zwróć uwagę na dźwięk rozrusznika. Jeśli jest on zgrzytliwy, może to wskazywać na problemy.
- Sprawdź połączenia elektryczne: Upewnij się, że wszystkie przewody i złącza są dobrze podłączone. Czasami problemy z rozrusznikiem wynikają z luźnych połączeń.
fot.: commons.wikimedia.org