Mówi się, że nawet najdłuższa podróż zaczyna się od pierwszego kroku. W przypadku samochodu, za rozpoczęcie każdej podróży odpowiada rozrusznik. To właśnie rozrusznik w aucie sprawia, że silnik i wszystkie podzespoły samochodu zaczynają funkcjonować. W tym artykule przyjrzymy się bliżej tej kluczowej części pojazdu, dowiemy się, jak jest zbudowany rozrusznik, do czego służy, jakie są objawy jego uszkodzenia, oraz jak przeprowadzić podstawową diagnostykę.
Spis treści
Budowa rozrusznika i jego działanie
Rozrusznik samochodowy nie jest skomplikowany w budowie, ale pełni niezwykle ważną rolę. Jego podstawową częścią jest bendiks. Rozrusznika nie da się połączyć z silnikiem inaczej niż właśnie przez zespół sprzęgający. Dzięki niemu rozrusznik obraca wałek korbowy jednostki napędowej. Część ta ma jeszcze funkcję ochronną – blokuje przeniesienie napędu na rozrusznik, co mogłoby skutkować zniszczeniem rozruchowej części. Bendiks jest połączony z wirnikiem, a od tego elementu odchodzi elektromagnes rozrusznika. Elektromagnes jest przekaźnikiem prądu z akumulatora i umożliwia pracę rozrusznika. Ta część jest wykonana z materiałów odpornych na duże obciążenie, ponieważ moc rozrusznika waha się od 0,4 do 10 kW!
Końcowe elementy rozrusznika to cewki stojana i szczotkotrzymacz. Szczotkotrzymacz utrzymuje szczotki rozrusznika – część niezbędną do działania silnika elektrycznego, a takim jest właśnie rozrusznik. Całość jest okalana grubą, metalową obudową. Sprawne działanie głównej części kontroluje jeszcze przekaźnik rozrusznika, który przekazuje prąd w bezpieczny i kontrolowany sposób.
Jak sprawdzić rozrusznik w aucie?
Wiele razy możesz usłyszeć, że „rozrusznik nie kręci”. Tylko co to właściwie znaczy? Zadaniem rozrusznika jest przyjęcie prądu od akumulatora i rozpędzenie właściwej jednostki napędowej. Rozrusznik jest małym silnikiem elektrycznym, który ma ogromną moc, żeby wprawić w obroty silnik spalinowy. Jeżeli rozrusznik nie kręci, oznacza to, że jego obroty nie pozwalają na wprawienie w ruch jednostki napędowej auta. W takim wypadku wymaga on sprawdzenia.
Sprawdzanie rozrusznika w aucie to zadanie, które można wykonać samodzielnie, bez konieczności wizyty w warsztacie. Oto kilka kroków, które pomogą Ci ocenić stan tej ważnej części pojazdu:
- Sprawdź napięcie na rozruszniku: Wykorzystaj miernik do pomiaru napięcia zasilającego rozrusznik. Optymalne napięcie między stykiem połączonym z akumulatorem a masą pojazdu nie powinno spadać poniżej 8,5V. Jeśli jest niższe, może to wskazywać na problemy z akumulatorem.
- Sprawdź kondycję szczotek: Szczotki to elementy, które przewodzą prąd w rozruszniku. Wymontuj go i zobacz, czy szczotki są zużyte lub uszkodzone. Jeśli tak, konieczna będzie ich wymiana.
- Sprawdź bendiks: Bendiks to część rozrusznika, która pozwala na połączenie z wałkiem korbowym silnika. Upewnij się, że bendiks działa sprawnie i nie ma luzów.
- Diagnoza „na krótko”: Wymontuj rozrusznik z pojazdu i podłącz go bezpośrednio do źródła prądu. Jeśli nie kręci się, może to wskazywać na uszkodzenie lub potrzebę regeneracji.
- Sprawdź przekaźnik rozrusznika: Przekaźnik kontroluje przepływ prądu w rozruszniku. Upewnij się, że działa poprawnie.
- Ocena dźwięku: Podczas próby uruchomienia silnika, zwróć uwagę na dźwięk rozrusznika. Jeśli jest on zgrzytliwy, może to wskazywać na problemy.
- Sprawdź połączenia elektryczne: Upewnij się, że wszystkie przewody i złącza są dobrze podłączone. Czasami problemy z rozrusznikiem wynikają z luźnych połączeń.
fot.: commons.wikimedia.org