Samochody elektryczne stają się coraz popularniejszym wyborem wśród polskich kierowców. Nic dziwnego – są ekologiczne, ciche i oferują przyjemne wrażenia z jazdy. Jednym z kluczowych elementów każdego elektryka jest bateria, która odpowiada za magazynowanie energii. W tym artykule przyjrzymy się bliżej bateriom do samochodów elektrycznych, omawiając ich rodzaje, parametry, wpływ na zasięg i eksploatację.
Spis treści
Rodzaje baterii
Najpopularniejszym typem baterii w samochodach elektrycznych są baterie litowo-jonowe (Li-Ion). Wyróżniają się one wysoką gęstością energii, co oznacza, że mogą magazynować dużą ilość energii w niewielkiej objętości. Inne rodzaje baterii stosowane w elektromobilach to:
- Baterie litowo-polimerowe (Li-Po): oferują większą elastyczność konstrukcji niż Li-Ion, ale mają nieco niższą gęstość energii.
- Baterie niklowo-metalowo-wodorowe (NiMH): są tańsze od Li-Ion, ale mają też niższą gęstość energii i krótszą żywotność.
- Baterie sodowo-jonowe (Na-Ion): są nową technologią, która obiecuje niższe koszty i większą wydajność niż Li-Ion, ale wciąż są w fazie rozwoju.
Parametry baterii
Pojemność baterii jest jednym z najważniejszych parametrów, określa ona ilość energii, jaką bateria może zmagazynować. Wyraża się ją w kilowatogodzinach (kWh). Im wyższa pojemność baterii, tym większy zasięg ma samochód.
Kolejnym ważnym parametrem jest napięcie baterii, które wyraża się w woltach (V). Napięcie baterii ma wpływ na moc silnika elektrycznego.
Oprócz pojemności i napięcia, ważna jest również żywotność baterii. Określa ona, ile cykli ładowania i rozładowania bateria może wytrzymać, zanim jej wydajność spadnie do nieoptymalnego poziomu. Żywotność baterii jest zazwyczaj podawana w latach lub kilometrach.
Wpływ baterii na zasięg
Zasięg samochodu elektrycznego jest to maksymalna odległość, jaką może on pokonać na jednym ładowaniu. Zasięg zależy od wielu czynników, takich jak pojemność baterii, styl jazdy, warunki atmosferyczne i ukształtowanie terenu.
Przyjmuje się, że średni zasięg współczesnych samochodów elektrycznych wynosi od 300 do 500 kilometrów. Zasięg ten może być jednak znacznie wyższy lub niższy, w zależności od wyżej wymienionych czynników.
Eksploatacja baterii
Aby bateria do samochodu elektrycznego służyła nam jak najdłużej, należy o nią odpowiednio dbać. Oto kilka wskazówek:
- Unikaj całkowitego rozładowania baterii. Zaleca się ładowanie baterii, gdy jej poziom naładowania spadnie do około 20%.
- Nie ładuj baterii do 100%. Optymalny poziom naładowania baterii do codziennego użytku to 80%.
- Unikaj częstego ładowania baterii szybkimi ładowarkami. Szybkie ładowanie może skrócić żywotność baterii.
- Nie przegrzewaj baterii. Parkuj samochód w cieniu w słoneczne dni.
Jak wybrać odpowiednią baterię do samochodu elektrycznego?
Wybór baterii do samochodu elektrycznego to ważna decyzja, która będzie miała wpływ na zasięg, komfort użytkowania i cenę auta. Na co zwrócić uwagę przy wyborze baterii?
Pojemność baterii
Pojemność baterii to jeden z najważniejszych parametrów. Określa ona ilość energii, jaką bateria może zmagazynować. Im wyższa pojemność baterii, tym większy zasięg ma samochód.
Przyjmuje się, że średni zasięg współczesnych samochodów elektrycznych wynosi od 300 do 500 kilometrów. Zasięg ten może być jednak znacznie wyższy lub niższy, w zależności od pojemności baterii, stylu jazdy, warunków atmosferycznych i ukształtowania terenu.
Jeśli potrzebujesz samochodu elektrycznego do codziennych dojazdów do pracy, bateria o pojemności 30-40 kWh może być wystarczająca. Jeśli jednak planujesz dłuższe wycieczki, będziesz potrzebować baterii o większej pojemności.
Napięcie baterii
Napięcie baterii ma wpływ na moc silnika elektrycznego. Im wyższe napięcie baterii, tym mocniejszy silnik może być zastosowany.
Większość współczesnych samochodów elektrycznych ma baterie o napięciu 400 V. Istnieją jednak również modele z bateriami o napięciu 800 V. Baterie o wyższym napięciu pozwalają na szybsze ładowanie i zapewniają lepsze przyspieszenie.
Cena baterii do samochodu elektrycznego
Cena baterii do samochodu elektrycznego jest jednym z najważniejszych czynników determinujących cenę całego auta. Baterie o większej pojemności i wyższym napięciu są oczywiście droższe.
Koszt baterii do samochodu elektrycznego może wynosić od kilkunastu do kilkudziesięciu tysięcy złotych. Dokładna cena zależy od kilku czynników, takich jak:
- Pojemność baterii: Im większa pojemność baterii, tym wyższa cena.
- Typ baterii: Baterie litowo-jonowe (Li-Ion) są najpopularniejszym typem baterii w samochodach elektrycznych i są one droższe niż inne rodzaje baterii, np. niklowo-metalowo-wodorowe (NiMH).
- Napięcie baterii: Baterie o wyższym napięciu są droższe.
- Producent baterii: Baterie renomowanych producentów są zazwyczaj droższe.
Ogólnie można powiedzieć, że cena baterii w głównej mierze zależy od tego jak aktualnie kształtuje się postęp w ich rozwoju. Wraz z opracowywaniem nowszych, wydajniejszych typów ich cena spada, jednak niestety wciąż baterie do samochodów elektrycznych są bardzo drogie. Musimy najpewniej poczekać jeszcze wiele lat, aż ceny aut elektrycznych będą chociażby zbliżone do ich spalinowych odpowiedników.
Przykładowe ceny baterii do różnych modeli samochodów elektrycznych:
- Nissan Leaf (40 kWh): około 25 000 zł
- Tesla Model 3 (Standard Range Plus, 54 kWh): około 35 000 zł
- Hyundai Kona Electric (64 kWh): około 40 000 zł
- Audi e-tron (95 kWh): około 60 000 zł
Zobacz też: Na Cornell University zaprojektowano przełomowy akumulator
fot.: freepik.com