Porady

Zatarcie silnika – Jak go uniknąć?

Zatarcie silnika – Jak go uniknąć?

Zatarcie silnika to jeden z najgorszych scenariuszy, jakie mogą spotkać użytkownika samochodu. W wyniku tego zdarzenia dochodzi do poważnego uszkodzenia jednostki napędowej, co wiąże się z wysokimi kosztami naprawy, a w skrajnych przypadkach nawet z koniecznością wymiany silnika na nowy. Na szczęście, zatarcia można uniknąć, stosując odpowiednie środki ostrożności i regularnie dbając o silnik.

Przyczyny zatarcia silnika

Głównym powodem zatarcia silnika jest niedostateczne smarowanie. Olej silnikowy pełni kluczową rolę w ochronie ruchomych elementów silnika przed tarciem. Gdy jego poziom jest zbyt niski lub gdy traci swoje właściwości smarne, dochodzi do nadmiernego zużycia metalowych elementów, co w konsekwencji może doprowadzić do ich zatarcia.

Do innych przyczyn zatarcia silnika należą:

  • Przegrzanie silnika: Może ono być spowodowane np. uszkodzeniem układu chłodzenia, zbyt niskim poziomem płynu chłodniczego lub nadmiernym obciążeniem silnika.
  • Zanieczyszczenia: Nagromadzenie się brudu, osadów i innych zanieczyszczeń w silniku może utrudniać przepływ oleju i doprowadzić do zatarcia.
  • Uszkodzenia mechaniczne: Awaria elementów silnika, takich jak pompa oleju, panewki korbowodowe czy pierścienie tłokowe, może również spowodować zatarcie.

Objawy zatarcia silnika

Zatarcie silnika nie następuje nagle. Zwykle towarzyszą mu pewne objawy, które mogą ostrzec kierowcę przed poważną awarią. Należą do nich:

  • Spadek mocy silnika: Silnik staje się słabszy i ma problemy z przyspieszaniem.
  • Wzrost temperatury silnika: Wskaźnik temperatury na desce rozdzielczej pokazuje wyższą niż zwykle temperaturę.
  • Nietypowe dźwięki: Z silnika mogą dochodzić metaliczne stuki, szmery lub piski.
  • Spadek ciśnienia oleju: Kontrolka ciśnienia oleju na desce rozdzielczej może się zapalić.

Zapobieganie zatarciu silnika

Najlepszym sposobem na uniknięcie zatarcia silnika jest regularna dbałość o jego prawidłową konserwację. Należy do tego:

  • Regularna wymiana oleju: Wymiana oleju i filtra oleju zgodnie z zaleceniami producenta to podstawa ochrony silnika przed zatarciem.
  • Kontrolowanie poziomu oleju: Należy regularnie sprawdzać poziom oleju za pomocą bagnetu i w razie potrzeby uzupełniać jego stan.
  • Kontrolowanie temperatury silnika: Należy zwracać uwagę na wskazania temperatury silnika na desce rozdzielczej i w razie jej wzrostu ustalić przyczynę problemu.
  • Używanie odpowiedniego oleju: Należy stosować olej o odpowiedniej lepkości i specyfikacji, zgodnej z zaleceniami producenta silnika.
  • Regularne sprawdzanie stanu technicznego silnika: W serwisie samochodowym należy regularnie sprawdzać stan techniczny silnika, w tym m.in. poziom i stan płynów eksploatacyjnych, szczelność układu smarowania i układu chłodzenia.

Naprawa zatartego silnika

Naprawa zatartego silnika jest zazwyczaj bardzo kosztowna. W zależności od stopnia uszkodzenia może obejmować ona:

  • Wymianę panewek korbowodowych: Panewki korbowodowe to łożyska ślizgowe, które mocują wał korbowy do bloku silnika. W przypadku zatarcia silnika często ulegają one uszkodzeniu i wymagają wymiany.
  • Szlifowanie wału korbowego: Wał korbowy może ulec uszkodzeniu w wyniku tarcia o panewki korbowodowe. W takim przypadku konieczne jest jego przeszlifowanie.
  • Wymianę tłoków i pierścieni tłokowych: Tłoki i pierścienie tłokowe również mogą ulec uszkodzeniu w wyniku zatarcia silnika. W takim przypadku konieczna jest ich wymiana.
  • Wymianę innych uszkodzonych elementów: W zależności od stopnia uszkodzenia silnika może dojść do uszkodzenia innych elementów, np. cylindrów, głowicy silnika, turbosprężarki.

W niektórych przypadkach naprawa zatartego silnika może być nieopłacalna. Wtedy jedynym rozwiązaniem jest wymiana silnika na nowy.

Zobacz też: Przegrzanie silnika – objawy i skutki

fot.: freepik.com

Udostępnij

O autorze

Jako redakcja cykdwójeczka.pl jesteśmy zgranym zespołem pasjonatów motoryzacji, którzy łączą w sobie wiedzę techniczną, zamiłowanie do prędkości i niezdrową obsesję na punkcie opon. Dzięki temu możemy tworzyć niezwykle ciekawe i profesjonalne treści. Razem kreujemy jedno z najdynamiczniejszych miejsc w sieci dla miłośników czterech kółek.