Silnik to serce motocykla, od jego właściwości zależy charakterystyka całej maszyny. Konstruktorzy przez lata doskonalili jednostki napędowe i wykorzystywali w ich budowie różne patenty. W tym artykule przyjrzymy się różnym rodzajom silników motocyklowych, ich zaletom i wadom.
Spis treści
Dwusuwowe i Czterosuwowe Silniki
Przede wszystkim wyróżniamy dwie podstawowe grupy silników motocyklowych: dwusuwowe i czterosuwowe.
- Dwusuwowe silniki, zwane też dwutaktami, spotykane są głównie w starszych motocyklach, skuterach i motorowerach. Wykonują one cztery fazy pracy (ssanie, sprężanie, praca i wydech) w ciągu dwóch suwów tłoka. Charakteryzują się prostą budową, ale ich wady, takie jak wysokie zużycie paliwa, głośna praca i duża emisja spalin, spowodowały, że zostały właściwie wyparte przez czterosuwowe jednostki.
- Czterosuwowe silniki, jak sama nazwa wskazuje, tłok wykonuje cztery ruchy posuwisto-zwrotne w jednym cyklu roboczym. Czterosuwy dominują w pojazdach napędzanych silnikami spalinowymi. Ich zalety to wydajność, oszczędność paliwa i mniejsza emisja spalin. Wśród czterosuwów wyróżniamy różne układy cylindrów, takie jak jednocylindrowe, rzędowe, widlaste (V-Twin) czy rzędówki dwucylindrowe.
Rodzaje Silników w Motocyklach
- Silniki jednocylindrowe są niewielkie i lekkie. Ich prosta konstrukcja ułatwia serwisowanie, ale charakteryzują się dużymi drganiami i mocą maksymalną uzyskiwaną przy niewielkiej liczbie obrotów. Stosowane są m.in. w motocyklach off-roadowych typu cross lub enduro.
- Silniki rzędowe to najpopularniejsze jednostki napędowe w motocyklach. Czterocylindrowe rzędówki osiągają dużą moc maksymalną i wysokie obroty. Charakteryzują się zwartą konstrukcją i dowolnością montowania.
- Silniki widlaste (V-Twin) pozwalają na uzyskanie wąskiej konstrukcji. Generują charakterystyczny dźwięk i osiągają wysoki moment obrotowy przy niskich obrotach.
- Silniki boxer znane również jako silniki przeciwległe, charakteryzują się cylindrami ułożonymi płasko po obu stronach centralnego wału korbowego. Taka konstrukcja umożliwia jednoczesny ruch przeciwległych tłoków do wewnątrz i na zewnątrz, co prowadzi do efektu samorównoważenia. Dzięki temu minimalizowane są wibracje jednostki napędowej.
- Silniki rzędowe trój- i sześciocylindrowe to mniej popularne, ale potężne jednostki napędowe.
Zobacz też: Wymiana Oleju w Motocyklu: Jak się Przygotować?
fot.: freepik.com