Motocykle

Silniki motocyklowe – rodzaje i charakterystyka

Silniki motocyklowe – rodzaje i charakterystyka

Silnik to serce motocykla, od jego właściwości zależy charakterystyka całej maszyny. Konstruktorzy przez lata doskonalili jednostki napędowe i wykorzystywali w ich budowie różne patenty. W tym artykule przyjrzymy się różnym rodzajom silników motocyklowych, ich zaletom i wadom.

Dwusuwowe i Czterosuwowe Silniki

Przede wszystkim wyróżniamy dwie podstawowe grupy silników motocyklowych: dwusuwowe i czterosuwowe.

  1. Dwusuwowe silniki, zwane też dwutaktami, spotykane są głównie w starszych motocyklach, skuterach i motorowerach. Wykonują one cztery fazy pracy (ssanie, sprężanie, praca i wydech) w ciągu dwóch suwów tłoka. Charakteryzują się prostą budową, ale ich wady, takie jak wysokie zużycie paliwa, głośna praca i duża emisja spalin, spowodowały, że zostały właściwie wyparte przez czterosuwowe jednostki.
  2. Czterosuwowe silniki, jak sama nazwa wskazuje, tłok wykonuje cztery ruchy posuwisto-zwrotne w jednym cyklu roboczym. Czterosuwy dominują w pojazdach napędzanych silnikami spalinowymi. Ich zalety to wydajność, oszczędność paliwa i mniejsza emisja spalin. Wśród czterosuwów wyróżniamy różne układy cylindrów, takie jak jednocylindrowe, rzędowe, widlaste (V-Twin) czy rzędówki dwucylindrowe.

Rodzaje Silników w Motocyklach

  1. Silniki jednocylindrowe są niewielkie i lekkie. Ich prosta konstrukcja ułatwia serwisowanie, ale charakteryzują się dużymi drganiami i mocą maksymalną uzyskiwaną przy niewielkiej liczbie obrotów. Stosowane są m.in. w motocyklach off-roadowych typu cross lub enduro.
  2. Silniki rzędowe to najpopularniejsze jednostki napędowe w motocyklach. Czterocylindrowe rzędówki osiągają dużą moc maksymalną i wysokie obroty. Charakteryzują się zwartą konstrukcją i dowolnością montowania.
  3. Silniki widlaste (V-Twin) pozwalają na uzyskanie wąskiej konstrukcji. Generują charakterystyczny dźwięk i osiągają wysoki moment obrotowy przy niskich obrotach.
  4. Silniki boxer znane również jako silniki przeciwległe, charakteryzują się cylindrami ułożonymi płasko po obu stronach centralnego wału korbowego. Taka konstrukcja umożliwia jednoczesny ruch przeciwległych tłoków do wewnątrz i na zewnątrz, co prowadzi do efektu samorównoważenia. Dzięki temu minimalizowane są wibracje jednostki napędowej.
  5. Silniki rzędowe trój- i sześciocylindrowe to mniej popularne, ale potężne jednostki napędowe.

Zobacz też: Wymiana Oleju w Motocyklu: Jak się Przygotować?

fot.: freepik.com

O autorze

Jako redakcja cykdwójeczka.pl jesteśmy zgranym zespołem pasjonatów motoryzacji, którzy łączą w sobie wiedzę techniczną, zamiłowanie do prędkości i niezdrową obsesję na punkcie opon. Dzięki temu możemy tworzyć niezwykle ciekawe i profesjonalne treści. Razem kreujemy jedno z najdynamiczniejszych miejsc w sieci dla miłośników czterech kółek.