Encyklopedia

Hamulce bębnowe – najważniejsze informacje

Hamulce bębnowe – najważniejsze informacje

Hamulce bębnowe to jeden z dwóch głównych typów hamulców stosowanych w samochodach (obok hamulców tarczowych). Chociaż hamulce tarczowe są coraz bardziej popularne, hamulce bębnowe nadal są stosowane w wielu pojazdach, particularly w tylnych osiach.

Budowa hamulców bębnowych

Głównym elementem hamulców bębnowych jest bęben, który obraca się wraz z kołem. Wewnątrz bębna znajdują się szczęki hamulcowe, które dociskane są do powierzchni bębna za pomocą siłownika hydraulicznego. Siła tarcia generowana między szczękami a bębnem powoduje spowolnienie lub zatrzymanie koła.

Działanie hamulców bębnowych

Podczas naciskania pedału hamulca, ciśnienie płynu hamulcowego wzrasta, co powoduje wysunięcie siłownika hydraulicznego. Siłownik dociska szczęki hamulcowe do powierzchni bębna, generując siłę tarcia, która spowalnia lub zatrzymuje koło.

Zalety hamulców bębnowych

  • Prosta konstrukcja: Hamulce bębnowe są prostsze w konstrukcji niż hamulce tarczowe, co czyni je tańszymi w produkcji i naprawie.
  • Mniejsza masa: Hamulce bębnowe są lżejsze niż hamulce tarczowe, co może nieznacznie poprawić osiągi pojazdu.
  • Ochrona przed czynnikami zewnętrznymi: Bęben hamulcowy chroni elementy hamulca przed brudem, wodą i solą drogową, co może przedłużyć ich żywotność.

Wady hamulców bębnowych

  • Mniejsza siła hamowania: Hamulce bębnowe generują mniejszą siłę hamowania niż hamulce tarczowe, co może wydłużyć drogę hamowania.
  • Mniejsza odporność na przegrzanie: Hamulce bębnowe są bardziej podatne na przegrzanie niż hamulce tarczowe, co może obniżyć ich skuteczność podczas intensywnego hamowania.
  • Słabsze odprowadzanie ciepła: Bębnowa konstrukcja hamulca utrudnia odprowadzanie ciepła, co może prowadzić do jego kumulacji i spadku efektywności hamowania.

Hamulce bębnowe – eksploatacja i konserwacja

Regularne sprawdzanie:

  • Poziom płynu hamulcowego: Regularnie sprawdzaj poziom płynu hamulcowego w zbiorniczku wyrównawczym. Niski poziom płynu może oznaczać wyciek lub zużycie klocków hamulcowych.
  • Stan okładzin szczęk hamulcowych: Okładziny szczęk hamulcowych ulegają zużyciu z czasem. Minimalna grubość okładzin szczęk hamulcowych to zazwyczaj 2 mm.
  • Stan bębna hamulcowego: Bęben hamulcowy powinien być gładki i bez pęknięć.

Wymiana:

  • Klocków hamulcowych: Klocki hamulcowe należy wymieniać, gdy ich grubość spadnie poniżej minimalnej wartości.
  • Szczęk hamulcowych: Szczęki hamulcowe należy wymieniać, gdy są zużyte lub uszkodzone.
  • Bębna hamulcowego: Bęben hamulcowy należy wymieniać, gdy jest pęknięty lub zużyty.

Zobacz też: Szczęki hamulcowe – czym są? Jak należy je wymienić?

fot.: commons.wikimedia.org

Udostępnij

O autorze

Jako redakcja cykdwójeczka.pl jesteśmy zgranym zespołem pasjonatów motoryzacji, którzy łączą w sobie wiedzę techniczną, zamiłowanie do prędkości i niezdrową obsesję na punkcie opon. Dzięki temu możemy tworzyć niezwykle ciekawe i profesjonalne treści. Razem kreujemy jedno z najdynamiczniejszych miejsc w sieci dla miłośników czterech kółek.