Encyklopedia

Czujnik wału korbowego – objawy awarii i wymiana

Czujnik wału korbowego – objawy awarii i wymiana

Czujnik wału korbowego, znany również jako czujnik położenia wału korbowego (CKP), odgrywa kluczową rolę w prawidłowym działaniu silnika. Jest to niewielki element, ale jego awaria może prowadzić do poważnych problemów z uruchomieniem i pracą silnika.

Objawy awarii czujnika wału korbowego

Istnieje kilka charakterystycznych objawów, które mogą wskazywać na awarię czujnika wału korbowego:

Problemy z uruchomieniem silnika:

  • Silnik kręci się, ale nie odpala.
  • Silnik odpala z trudem, po dłuższym kręceniu rozrusznikiem.
  • Silnik gaśnie podczas jazdy.

Nierównomierna praca silnika:

  • Silnik pracuje nierówno, „faluje” na obrotach.
  • Silnik traci moc, szarpie podczas przyspieszania.
  • Pojawiają się problemy z pracą na biegu jałowym.

Zapalenie się kontrolki „Check Engine”:

  • Kontrolka „Check Engine” może zapalić się na stałe lub migać.
  • W niektórych przypadkach mogą pojawić się inne kody błędów OBD-II.

Inne objawy:

  • Zwiększone zużycie paliwa.
  • Trudności z utrzymaniem stałej prędkości.
  • Dławienie się silnika podczas jazdy.

Przyczyny awarii czujnika wału korbowego

Czujnik wału korbowego jest elementem mechanicznym, który narażony jest na zużycie i uszkodzenia. Do najczęstszych przyczyn awarii należą:

  • Zużycie elementów mechanicznych czujnika.
  • Uszkodzenia mechaniczne, np. w wyniku uderzenia lub wibracji.
  • Zwarcia lub przerwy w obwodzie elektrycznym czujnika.
  • Zabrudzenia lub korozja elementów czujnika.

Diagnostyka awarii czujnika wału korbowego

W celu zdiagnozowania awarii czujnika wału korbowego należy wykonać:

  • Odczyt kodów błędów OBD-II.
  • Pomiar napięcia i rezystancji czujnika za pomocą multimetru.
  • Sprawdzenie oscylogramu czujnika za pomocą oscyloskopu.
  • W niektórych przypadkach konieczne może być zdjęcie i oględziny czujnika.

Wymiana czujnika wału korbowego

Wymiana czujnika wału korbowego jest stosunkowo prostą czynnością, którą można wykonać samodzielnie. Należy jednak pamiętać o kilku istotnych kwestiach:

  • Przed wymianą czujnika należy odłączyć akumulator.
  • Czujnik należy zamontować w odpowiednim położeniu i z odpowiednim momentem obrotowym.
  • Po wymianie czujnika należy skasować kody błędów OBD-II.

Czujnik wału korbowego – gdzie kupić i jaki wybrać?

Czujnik wału korbowego można kupić w większości sklepów motoryzacyjnych oraz w serwisach internetowych. Cena czujnika waha się od kilkudziesięciu do kilkuset złotych. Wybierając czujnik, należy zwrócić uwagę na markę i model samochodu, a także na numer OE czujnika.

Dodatkowe informacje

Czujnik wału korbowego jest elementem, który podlega zużyciu eksploatacyjnemu. Zaleca się wymianę czujnika co 100 000 – 150 000 km. W przypadku wystąpienia pierwszych objawów awarii czujnika należy jak najszybciej dokonać jego wymiany.

Czujnik wału korbowego jest elementem stosunkowo tanim, a jego wymiana nie jest skomplikowana. Zwlekanie z wymianą czujnika może prowadzić do poważniejszych problemów z silnikiem, których naprawa będzie znacznie droższa.

Zobacz też: Wał Kardana – co to jest i do czego służy?

fot.: commons.wikimedia.org

O autorze

Jako redakcja cykdwójeczka.pl jesteśmy zgranym zespołem pasjonatów motoryzacji, którzy łączą w sobie wiedzę techniczną, zamiłowanie do prędkości i niezdrową obsesję na punkcie opon. Dzięki temu możemy tworzyć niezwykle ciekawe i profesjonalne treści. Razem kreujemy jedno z najdynamiczniejszych miejsc w sieci dla miłośników czterech kółek.