Encyklopedia

Czujnik kąta skrętu – niezbędny element układu kierowniczego

Czujnik kąta skrętu – niezbędny element układu kierowniczego

Ukryty w kolumnie kierownicy czujnik kąta skrętu odgrywa kluczową rolę w zapewnieniu stabilności i bezpieczeństwa jazdy. Choć niepozorny, jego praca ma wpływ na działanie wielu systemów, od ESP po automatyczny tempomat. W tym artykule przyjrzymy się bliżej temu elementowi, wyjaśniając jego funkcje, działanie i objawy awarii.

Za co odpowiada czujnik kąta skrętu?

Podstawowym zadaniem czujnika jest monitorowanie kąta obrotu kierownicy i przekazywanie tej informacji do komputera pokładowego. Dane te są następnie wykorzystywane przez różne systemy, m.in.:

  • System stabilizacji toru jazdy (ESP): ESP wykorzystuje informacje o kącie skrętu do wykrywania nadmiernej podsterowności lub nadsterowności i odpowiedniego reagowania poprzez hamowanie poszczególnych kół i/lub redukcję momentu obrotowego silnika.
  • Automatyczny tempomat: Tempomat adaptacyjny dostosowuje prędkość jazdy do poprzedzającego pojazdu, uwzględniając również kąt skrętu kierownicy. Pozwala to na płynne hamowanie i przyspieszanie w zakrętach.
  • Układ wspomagania kierownicy: Wspomaganie kierownicy może być regulowane w zależności od kąta skrętu, zapewniając komfortowe manewrowanie przy niskich prędkościach i stabilność podczas jazdy na wprost.
  • System doświetlania zakrętów: reflektory mogą automatycznie skręcać się w stronę zakrętu, co poprawia widoczność podczas jazdy nocą.

Jak działa czujnik kąta skrętu?

Istnieje kilka typów czujników kąta skrętu, ale najczęściej spotykane są dwa rodzaje:

  • Czujniki magnetyczne: Te czujniki wykorzystują pole magnetyczne do pomiaru kąta obrotu wirnika. Tego typu czujniki potrafią mierzyć jedynie materiały posiadające pole magnetyczne lub indukujące je wskutek przepływu prądu.
  • Czujniki optyczne: Te czujniki wykorzystują fotokomórkę do pomiaru przesunięcia elementu optycznego.

W obu typach czujników sygnał jest przetwarzany i wysyłany do komputera pokładowego w postaci cyfrowej.

Objawy awarii czujnika kąta skrętu

Uszkodzenie czujnika kąta skrętu może objawiać się na kilka sposobów, m.in.:

  • Zapalenie się kontrolki ESP
  • Niewłaściwe działanie ESP
  • Problemy z automatycznym tempomatem
  • Trudności z manewrowaniem przy niskich prędkościach
  • Brak doświetlania zakrętów

Diagnostyka i naprawa

W przypadku podejrzenia awarii czujnika kąta skrętu należy udać się do serwisu samochodowego. Diagnostyka komputerowa pozwoli na odczytanie kodów błędów i zidentyfikowanie problemu. Naprawa zazwyczaj polega na wymianie czujnika na nowy.

Zobacz też: Dlaczego Kolumna Kierownicza Jest Tak Ważna?

fot.: freepik.com

Udostępnij

O autorze

Jako redakcja cykdwójeczka.pl jesteśmy zgranym zespołem pasjonatów motoryzacji, którzy łączą w sobie wiedzę techniczną, zamiłowanie do prędkości i niezdrową obsesję na punkcie opon. Dzięki temu możemy tworzyć niezwykle ciekawe i profesjonalne treści. Razem kreujemy jedno z najdynamiczniejszych miejsc w sieci dla miłośników czterech kółek.