Encyklopedia

Zapalona lampka check engine? Nie bagatelizuj kontrolki silnika!

Zapalona lampka check engine? Nie bagatelizuj kontrolki silnika!

Każdy kierowca z pewnością spotkał się z sytuacją, w której na desce rozdzielczej pojawiła się kontrolka check engine. To mała, pomarańczowa lampka, która może wywołać sporo niepokoju. Czy to oznacza poważną awarię silnika? Czy można kontynuować jazdę? W tym artykule przyjrzymy się temu zagadnieniu, wyjaśnimy, co oznacza zapalenie się tej kontrolki, jakie są najczęstsze przyczyny oraz jak należy się zachować.

Co to jest kontrolka check engine?

Kontrolka check engine, znana również jako lampka silnika, jest obowiązkowym elementem układu samodiagnozującego w większości samochodów wyprodukowanych po roku 2000. Jej zadaniem jest informowanie kierowcy o ewentualnych problemach w układzie napędowym. Kiedy komputer sterujący silnikiem wykryje nieprawidłowy sygnał od jednego z czujników lub wartości przekraczają wskaźniki założone przez producenta, kontrolka check engine zostaje włączona.

Przyczyny zapalenia się kontrolki check engine

Zapalona kontrolka silnika może mieć różne przyczyny, zarówno te błahe, jak i poważne. Oto kilka najczęstszych:

  1. Niedokręcony korek wlewu paliwa: To jedna z najprostszych przyczyn. Jeśli korek nie jest dokładnie zamknięty, komputer może wykryć nieszczelność i włączyć kontrolkę.
  2. Awaria katalizatora: Problemy z katalizatorem mogą prowadzić do zapalenia się lampki. Katalizator jest kluczowym elementem układu wydechowego, a jego uszkodzenie może wpłynąć na emisję spalin.
  3. Niedziałający czujnik tlenu (lambda): Czujnik lambda monitoruje ilość tlenu w spalinach. Jego awaria może wpłynąć na pracę silnika.
  4. Uszkodzony przepływomierz powietrza: Przepływomierz mierzy ilość dostarczanego powietrza do silnika. Jego nieprawidłowe działanie może wpłynąć na osiągi pojazdu.
  5. Problemy z układem zapłonowym: Niewłaściwe działanie świec zapłonowych, cewki zapłonowej czy przewodów może skutkować zapaleniem się kontrolki.
  6. Usterki w układzie paliwowym: Wycieki, nieszczelności czy problemy z wtryskiwaczami mogą być przyczyną.
  7. Zużyte świece zapłonowe: Zużyte świece mogą prowadzić do nieprawidłowego spalania paliwa.
  8. Problemy z układem EGR: EGR odpowiada za recyrkulację spalin. Jego awaria może wpłynąć na emisję i wydajność silnika.
  9. Niedziałający czujnik wału korbowego: Czujnik ten monitoruje obroty wału korbowego. Jego uszkodzenie może wpłynąć na pracę silnika.
  10. Usterki w układzie elektrycznym: Wadliwe przewody, złącza czy inne problemy elektryczne mogą wywołać zapalenie się lampki.

Co robić, gdy zapali się kontrolka check engine?

  1. Nie panikować: Zapalona kontrolka nie zawsze oznacza poważną awarię. Jednak nie można jej ignorować.
  2. Sprawdzić stan pojazdu: Upewnij się, że korek wlewu paliwa jest dokładnie zamknięty, a poziom paliwa jest odpowiedni. Sprawdź, czy nie ma widocznych wycieków płynów ani uszkodzeń w okolicach silnika.
  3. Zachować ostrożność: Jeśli kontrolka check engine świeci się na stałe, zaleca się ograniczenie jazdy i unikanie forsownego przyspieszania. Warto również zrezygnować z dłuższych tras, a w razie potrzeby skonsultować się z mechanikiem.
  4. Podłączyć do komputera diagnostycznego: Wizyta w warsztacie samochodowym jest niezbędna. Mechanik za pomocą specjalnego urządzenia odczyta kody błędów z komputera samochodu. To pozwoli zidentyfikować źródło problemu.
  5. Nie kasować błędów: Czasami kierowcy próbują zresetować kontrolkę, kasując błędy z komputera. To jednak nie rozwiązuje problemu, a jedynie ukrywa go na chwilę. Warto pozostawić błędy do odczytu przez mechanika.
  6. Zwrócić uwagę na inne objawy: Oprócz zapalonej lampki check engine, warto obserwować inne symptomy, takie jak dziwne dźwięki, spadek mocy, trudności w odpalaniu silnika czy nieprawidłowe zachowanie auta.
  7. Śledzić stan pojazdu: Jeśli kontrolka check engine świeci się sporadycznie, warto monitorować stan pojazdu. Jeśli problem nie występuje stale, może to być drobna usterka, która nie wymaga natychmiastowej interwencji.

Zobacz też: Przegląd samochodu – jak się do niego przygotować?

fot.: commons.wikimedia.org

O autorze

Jako redakcja cykdwójeczka.pl jesteśmy zgranym zespołem pasjonatów motoryzacji, którzy łączą w sobie wiedzę techniczną, zamiłowanie do prędkości i niezdrową obsesję na punkcie opon. Dzięki temu możemy tworzyć niezwykle ciekawe i profesjonalne treści. Razem kreujemy jedno z najdynamiczniejszych miejsc w sieci dla miłośników czterech kółek.