Czujnik wału korbowego, znany również jako czujnik położenia wału korbowego (CKP), odgrywa kluczową rolę w prawidłowym działaniu silnika. Jest to niewielki element, ale jego awaria może prowadzić do poważnych problemów z uruchomieniem i pracą silnika.
Spis treści
Objawy awarii czujnika wału korbowego
Istnieje kilka charakterystycznych objawów, które mogą wskazywać na awarię czujnika wału korbowego:
Problemy z uruchomieniem silnika:
- Silnik kręci się, ale nie odpala.
- Silnik odpala z trudem, po dłuższym kręceniu rozrusznikiem.
- Silnik gaśnie podczas jazdy.
Nierównomierna praca silnika:
- Silnik pracuje nierówno, „faluje” na obrotach.
- Silnik traci moc, szarpie podczas przyspieszania.
- Pojawiają się problemy z pracą na biegu jałowym.
Zapalenie się kontrolki „Check Engine”:
- Kontrolka „Check Engine” może zapalić się na stałe lub migać.
- W niektórych przypadkach mogą pojawić się inne kody błędów OBD-II.
Inne objawy:
- Zwiększone zużycie paliwa.
- Trudności z utrzymaniem stałej prędkości.
- Dławienie się silnika podczas jazdy.
Przyczyny awarii czujnika wału korbowego
Czujnik wału korbowego jest elementem mechanicznym, który narażony jest na zużycie i uszkodzenia. Do najczęstszych przyczyn awarii należą:
- Zużycie elementów mechanicznych czujnika.
- Uszkodzenia mechaniczne, np. w wyniku uderzenia lub wibracji.
- Zwarcia lub przerwy w obwodzie elektrycznym czujnika.
- Zabrudzenia lub korozja elementów czujnika.
Diagnostyka awarii czujnika wału korbowego
W celu zdiagnozowania awarii czujnika wału korbowego należy wykonać:
- Odczyt kodów błędów OBD-II.
- Pomiar napięcia i rezystancji czujnika za pomocą multimetru.
- Sprawdzenie oscylogramu czujnika za pomocą oscyloskopu.
- W niektórych przypadkach konieczne może być zdjęcie i oględziny czujnika.
Wymiana czujnika wału korbowego
Wymiana czujnika wału korbowego jest stosunkowo prostą czynnością, którą można wykonać samodzielnie. Należy jednak pamiętać o kilku istotnych kwestiach:
- Przed wymianą czujnika należy odłączyć akumulator.
- Czujnik należy zamontować w odpowiednim położeniu i z odpowiednim momentem obrotowym.
- Po wymianie czujnika należy skasować kody błędów OBD-II.
Czujnik wału korbowego – gdzie kupić i jaki wybrać?
Czujnik wału korbowego można kupić w większości sklepów motoryzacyjnych oraz w serwisach internetowych. Cena czujnika waha się od kilkudziesięciu do kilkuset złotych. Wybierając czujnik, należy zwrócić uwagę na markę i model samochodu, a także na numer OE czujnika.
Dodatkowe informacje
Czujnik wału korbowego jest elementem, który podlega zużyciu eksploatacyjnemu. Zaleca się wymianę czujnika co 100 000 – 150 000 km. W przypadku wystąpienia pierwszych objawów awarii czujnika należy jak najszybciej dokonać jego wymiany.
Czujnik wału korbowego jest elementem stosunkowo tanim, a jego wymiana nie jest skomplikowana. Zwlekanie z wymianą czujnika może prowadzić do poważniejszych problemów z silnikiem, których naprawa będzie znacznie droższa.
Zobacz też: Wał Kardana – co to jest i do czego służy?
fot.: commons.wikimedia.org