Encyklopedia

Układ zapłonowy w samochodzie – sekrety precyzyjnej iskry

Układ zapłonowy w samochodzie – sekrety precyzyjnej iskry

Układ zapłonowy to jeden z kluczowych elementów każdego benzynowego silnika. Od jego sprawności zależy nie tylko płynna praca jednostki napędowej, ale również jej moc, zużycie paliwa i emisja spalin. W tym artykule przyjrzymy się bliżej budowie układu zapłonowego, jego najczęstszym problemom oraz sposobom ich rozwiązania.

Budowa układu zapłonowego

Podstawowe elementy układu zapłonowego to:

  • Akumulator – źródło zasilania całego układu.
  • Cewka zapłonowa – transformator, który podwyższa napięcie z akumulatora do wartości wystarczającej do wytworzenia iskry na świecy zapłonowej.
  • Przewody zapłonowe – przewody wysokiego napięcia, które transportują prąd z cewki zapłonowej do świec.
  • Świece zapłonowe – elementy, które generują iskrę zapalającą mieszankę paliwowo-powietrzną w cylindrze.
  • Rozdzielacz zapłonu (w starszych konstrukcjach) – element mechaniczny, który odpowiada za odpowiednią kolejność zapłonu w poszczególnych cylindrach.
  • Moduł zapłonu (w nowszych konstrukcjach) – elektroniczny układ sterujący pracą cewek zapłonowych.

Zasada działania

1. Gromadzenie energii: Prąd z akumulatora przepływa przez uzwojenie pierwotne cewki zapłonowej.

2. Wzrost napięcia: W momencie przerwania przepływu prądu w uzwojeniu pierwotnym, w uzwojeniu wtórnym cewki indukuje się napięcie o wartości rzędu kilkunastu tysięcy wolt.

3. Przeskok iskry: Wysokie napięcie z cewki zapłonowej jest przesyłane przewodami do świec zapłonowych. Na elektrodach świecy następuje przeskok iskry, która zapala mieszankę paliwowo-powietrzną w cylindrze.

4. Sterowanie zapłonem: W zależności od konstrukcji samochodu, za sterowanie momentem zapłonu odpowiada rozdzielacz zapłonu (w starszych modelach) lub moduł zapłonu (w nowszych modelach).

Najczęstsze problemy z układem zapłonowym

  • Usterki cewek zapłonowych: Mogą objawiać się trudnościami z rozruchem silnika, brakiem mocy, szarpaniem podczas jazdy lub nierówną pracą silnika.
  • Uszkodzenie przewodów zapłonowych: Może prowadzić do przebicia prądu, co objawia się słabą iskrą na świecach lub jej brakiem.
  • Zużycie świec zapłonowych: Z czasem elektrody świec ulegają zużyciu, co powoduje osłabienie iskry i pogorszenie pracy silnika. Typowe objawy to problemy z rozruchem, szarpanie podczas jazdy, zwiększenie zużycia paliwa i emisji spalin.
  • Awaria rozdzielacza zapłonu (w starszych modelach): Może powodować problemy z zapłonem w poszczególnych cylindrach, co objawia się nierówną pracą silnika, spadkiem mocy i głośną pracą.
  • Usterki modułu zapłonu (w nowszych modelach): Mogą powodować różne problemy z pracą silnika, w zależności od rodzaju usterki. Typowe objawy to trudności z rozruchem, szarpanie podczas jazdy, nierówna praca silnika, spadek mocy i kontrolka check engine.

Diagnostyka i naprawa

W przypadku podejrzenia problemów z układem zapłonowym, należy przeprowadzić diagnostykę. Można to zrobić samodzielnie, za pomocą podstawowych narzędzi, lub w warsztacie samochodowym.

Diagnostyka samodzielna:

  • Sprawdzenie świec zapłonowych: Wykręcić świece i sprawdzić ich stan. Elektrody powinny być czyste i nieuszkodzone.
  • Sprawdzenie przewodów zapłonowych: Sprawdzić, czy przewody nie są uszkodzone lub pęknięte. Można również użyć testera do sprawdzenia przewodów wysokiego napięcia.
  • Sprawdzenie cewki zapłonowej: Wymiana cewki zapłonowej jest zazwyczaj dość prosta i można ją wykonać samodzielnie.

Naprawa w warsztacie:

W przypadku bardziej skomplikowanych usterek, takich jak awaria rozdzielacza zapłonu lub modułu zapłonu, konieczna będzie wizyta w warsztacie samochodowym. Mechanik dysponuje odpowiednią wiedzą i narzędziami do diagnostyki i naprawy tych elementów.

Zapobieganie problemom

Aby uniknąć problemów z układem zapłonowym, należy:

  • Regularnie sprawdzać i wymieniać świece zapłonowe zgodnie z zaleceniami producenta.
  • Okresowo sprawdzać stan przewodów zapłonowych.
  • W razie potrzeby wymieniać cewkę zapłonową.
  • Używać dobrej jakości paliwa.
  • Unikać przeciążania silnika.

Zobacz też: Jak wymienić świece zapłonowe? Poradnik krok po kroku

fot.: freepik.com

O autorze

Jako redakcja cykdwójeczka.pl jesteśmy zgranym zespołem pasjonatów motoryzacji, którzy łączą w sobie wiedzę techniczną, zamiłowanie do prędkości i niezdrową obsesję na punkcie opon. Dzięki temu możemy tworzyć niezwykle ciekawe i profesjonalne treści. Razem kreujemy jedno z najdynamiczniejszych miejsc w sieci dla miłośników czterech kółek.