Ukryty w kolumnie kierownicy czujnik kąta skrętu odgrywa kluczową rolę w zapewnieniu stabilności i bezpieczeństwa jazdy. Choć niepozorny, jego praca ma wpływ na działanie wielu systemów, od ESP po automatyczny tempomat. W tym artykule przyjrzymy się bliżej temu elementowi, wyjaśniając jego funkcje, działanie i objawy awarii.
Spis treści
Za co odpowiada czujnik kąta skrętu?
Podstawowym zadaniem czujnika jest monitorowanie kąta obrotu kierownicy i przekazywanie tej informacji do komputera pokładowego. Dane te są następnie wykorzystywane przez różne systemy, m.in.:
- System stabilizacji toru jazdy (ESP): ESP wykorzystuje informacje o kącie skrętu do wykrywania nadmiernej podsterowności lub nadsterowności i odpowiedniego reagowania poprzez hamowanie poszczególnych kół i/lub redukcję momentu obrotowego silnika.
- Automatyczny tempomat: Tempomat adaptacyjny dostosowuje prędkość jazdy do poprzedzającego pojazdu, uwzględniając również kąt skrętu kierownicy. Pozwala to na płynne hamowanie i przyspieszanie w zakrętach.
- Układ wspomagania kierownicy: Wspomaganie kierownicy może być regulowane w zależności od kąta skrętu, zapewniając komfortowe manewrowanie przy niskich prędkościach i stabilność podczas jazdy na wprost.
- System doświetlania zakrętów: reflektory mogą automatycznie skręcać się w stronę zakrętu, co poprawia widoczność podczas jazdy nocą.
Jak działa czujnik kąta skrętu?
Istnieje kilka typów czujników kąta skrętu, ale najczęściej spotykane są dwa rodzaje:
- Czujniki magnetyczne: Te czujniki wykorzystują pole magnetyczne do pomiaru kąta obrotu wirnika. Tego typu czujniki potrafią mierzyć jedynie materiały posiadające pole magnetyczne lub indukujące je wskutek przepływu prądu.
- Czujniki optyczne: Te czujniki wykorzystują fotokomórkę do pomiaru przesunięcia elementu optycznego.
W obu typach czujników sygnał jest przetwarzany i wysyłany do komputera pokładowego w postaci cyfrowej.
Objawy awarii czujnika kąta skrętu
Uszkodzenie czujnika kąta skrętu może objawiać się na kilka sposobów, m.in.:
- Zapalenie się kontrolki ESP
- Niewłaściwe działanie ESP
- Problemy z automatycznym tempomatem
- Trudności z manewrowaniem przy niskich prędkościach
- Brak doświetlania zakrętów
Diagnostyka i naprawa
W przypadku podejrzenia awarii czujnika kąta skrętu należy udać się do serwisu samochodowego. Diagnostyka komputerowa pozwoli na odczytanie kodów błędów i zidentyfikowanie problemu. Naprawa zazwyczaj polega na wymianie czujnika na nowy.
Zobacz też: Dlaczego Kolumna Kierownicza Jest Tak Ważna?
fot.: freepik.com