Encyklopedia

MHEV – miękka hybryda. Wady i zalety.

MHEV – miękka hybryda. Wady i zalety.

Technologia miękkiej hybrydy (MHEV) staje się coraz popularniejszym rozwiązaniem w motoryzacji. Łączy ona w sobie tradycyjny silnik spalinowy z niewielkim silnikiem elektrycznym, co pozwala na obniżenie zużycia paliwa i emisji spalin. W tym artykule przyjrzymy się bliżej temu rozwiązaniu, wyjaśnimy jak działa i jakie są jego główne zalety.

Czym jest MHEV czyli miękka hybryda?

Miękka hybryda to rodzaj hybrydowego układu napędowego, w którym silnik elektryczny wspomaga pracę silnika spalinowego. Silnik elektryczny nie jest jednak na tyle mocny, aby samodzielnie napędzać samochód. Zamiast tego, jego zadaniem jest odciążanie silnika spalinowego w określonych sytuacjach, co przyczynia się do zmniejszenia zużycia paliwa.

Jak działa miękka hybryda?

Główne komponenty miękkiej hybrydy to:

  • Silnik spalinowy – benzynowy lub wysokoprężny
  • Silnik elektryczny – o niewielkiej mocy, zazwyczaj pracujący na napięciu 48V
  • Akumulator – litowo-jonowy, o niewielkiej pojemności
  • System rekuperacji energii – odzyskuje energię podczas hamowania

Silnik elektryczny wspomaga pracę silnika spalinowego podczas:

  • Ruszania z miejsca
  • Jazdy z niską prędkością
  • Przyspieszania

Wspomaganie przez silnik elektryczny pozwala na zmniejszenie zużycia paliwa, ponieważ:

  • Silnik spalinowy może pracować z mniejszą obciążeniem
  • Czas pracy silnika spalinowego może zostać skrócony

Zalety miękkiej hybrydy

Główne zalety miękkiej hybrydy to:

  • Niższe zużycie paliwa – oszczędność może wynosić od 5 do 15%
  • Niższe emisje spalin – mniejsza emisja CO2 i innych szkodliwych substancji
  • Cichsza praca silnika – szczególnie podczas ruszania i jazdy z niską prędkością
  • Łagodna praca układu start-stop – silnik spalinowy jest wyłączany i uruchamiany płynniej
  • Możliwość rekuperacji energii – odzyskiwanie energii podczas hamowania

Wady miękkiej hybrydy

Chociaż miękka hybryda posiada wiele zalet, nie jest pozbawiona wad. Oto kilka z nich:

  • Wyższe koszty zakupu – samochody z miękką hybrydą są zazwyczaj droższe od tradycyjnych modeli
  • Ograniczony zasięg na silniku elektrycznym – silnik elektryczny wspomaga pracę silnika spalinowego tylko w określonych sytuacjach
  • Niewielka moc silnika elektrycznego – silnik elektryczny ma niewielką moc, co ogranicza jego wpływ na zużycie paliwa
  • Dodatkowa masa – system miękkiej hybrydy dodaje do konstrukcji samochodu kilka kilogramów

Czy warto kupić miękką hybrydę?

Decyzja o zakupie miękkiej hybrydy zależy od indywidualnych potrzeb i preferencji. Należy wziąć pod uwagę przede wszystkim:

  • Styl jazdy – miękkie hybrydy sprawdzają się najlepiej w cyklu miejskim, gdzie częste ruszanie i hamowanie pozwala na odzyskanie energii
  • Roczny przebieg – im więcej kilometrów pokonujemy tym większe oszczędności możemy uzyskać
  • Budżet – samochody z miękką hybrydą są droższe od tradycyjnych modeli

Jeśli szukasz oszczędnego i ekologicznego samochodu, a Twój budżet jest ograniczony, miękka hybryda może być dobrym wyborem.

Alternatywy dla miękkiej hybrydy

Istnieje kilka alternatyw dla miękkiej hybrydy, m.in.:

  • Pełna hybryda – posiada mocniejszy silnik elektryczny i większy akumulator, co pozwala na jazdę na samym prądzie na krótkich dystansach
  • Samochód elektryczny – nie emituje spalin i jest bardzo oszczędny, ale ma ograniczony zasięg i długi czas ładowania
  • Samochód hybrydowy typu plug-in – łączy w sobie zalety hybrydy i samochodu elektrycznego, ale jest droższy od tradycyjnych modeli

Przykładowe modele aut z miękką hybrydą:

Segment A:

  • Toyota Yaris Hybrid
  • Suzuki Swift Hybrid
  • Fiat 500 Hybrid

Segment B:

  • Volkswagen Golf eTSI
  • Ford Fiesta EcoBoost Hybrid
  • Mazda 3 e-Skyactiv X

Segment C:

  • Toyota Corolla Hybrid
  • Skoda Octavia e-TEC
  • Hyundai i30 MHEV

Segment D:

  • Toyota Camry Hybrid
  • Ford Mondeo Hybrid
  • Peugeot 508 Hybrid

Segment SUV:

  • Toyota C-HR Hybrid
  • Suzuki Vitara Hybrid
  • Volkswagen T-Roc eTSI

Samochody premium:

  • Mercedes-Benz C 300 e
  • BMW 320i eDrive
  • Audi A4 35 TFSI e

Dostępne są również miękkie hybrydy w innych segmentach, m.in. w autach dostawczych i ciężarowych.

Należy pamiętać, że lista ta nie jest wyczerpująca i cały czas pojawiają się nowe modele aut z miękką hybrydą.

Prognozy rozwoju rynku miękkich hybryd:

Według firmy IHS Markit, do 2025 roku co piąty sprzedawany na świecie samochód będzie miękką hybrydą. Oznacza to, że miękkie hybrydy staną się jednym z najpopularniejszych rodzajów napędu na świecie.

Główne czynniki napędzające ten trend to:

  • Rosnąca świadomość ekologiczna: Miękkie hybrydy emitują mniej spalin i zużywają mniej paliwa niż tradycyjne samochody benzynowe i wysokoprężne.
  • Coraz ostrzejsze normy emisji spalin: W wielu krajach wprowadzane są coraz ostrzejsze normy emisji spalin, co zmusza producentów samochodów do oferowania bardziej ekologicznych modeli.
  • Niski koszt technologii: Miękka hybryda jest najtańszym rodzajem napędu hybrydowego, co czyni ją dostępną dla szerokiego grona odbiorców.

Oczekuje się, że rynek miękkich hybryd będzie rósł w szybkim tempie w nadchodzących latach. Głównym motorem tego wzrostu będzie rosnąca popularność tego typu napędu w Europie, Azji i Ameryce Północnej.

Porównanie miękkiej hybrydy z innymi rodzajami napędu:

Typ napęduZużycie paliwaEmisje spalinCenaZasięgKomfort jazdy
Silnik benzynowyWysokieWysokieŚredniaNieograniczonyDobry
Silnik wysokoprężnyŚrednieŚrednieWysokaNieograniczonyDobry
Miękka hybrydaNiższe o 5-15%Niższe o 5-15%ŚredniaNieznacznie ograniczonyBrak różnic
Pełna hybrydaJeszcze niższeJeszcze niższeWyższaDużo większy (jazda na samym prądzie)Lepszy (płynna praca silnika)
Samochód elektrycznyBardzo niskieBrakNajwyższaOgraniczonyBardzo dobry (cicha praca, brak wibracji)

Ciekawostki o miękkich hybrydach

  • Pierwszym seryjnie produkowanym samochodem z miękką hybrydą był Honda Insight, który zadebiutował w 1999 roku.
  • Najpopularniejszym modelem auta z miękką hybrydą w Polsce jest Toyota Yaris Hybrid.
  • W Europie Zachodniej miękkie hybrydy stanowią już 20% wszystkich sprzedawanych samochodów.
  • Rynek miękkich hybryd rośnie w tempie 20% rocznie.
  • Miękka hybryda wykorzystuje system start-stop, który wyłącza silnik podczas postoju, aby oszczędzać paliwo.
  • Miękka hybryda wykorzystuje również system odzyskiwania energii hamowania, który magazynuje energię wytwarzaną podczas hamowania i wykorzystuje ją do zasilania silnika elektrycznego.

Podsumowanie

Miękka hybryda to proste i efektywne rozwiązanie, które pozwala na obniżenie zużycia paliwa i emisji spalin. Jest to dobry wybór dla kierowców, którzy szukają oszczędności w eksploatacji samochodu, a jednocześnie nie chcą rezygnować z komfortu jazdy.

Zobacz też: Silnik BLDC – Cichy i wydajny napęd przyszłości

fot.: commons.wikimedia.org

O autorze

Jako redakcja cykdwójeczka.pl jesteśmy zgranym zespołem pasjonatów motoryzacji, którzy łączą w sobie wiedzę techniczną, zamiłowanie do prędkości i niezdrową obsesję na punkcie opon. Dzięki temu możemy tworzyć niezwykle ciekawe i profesjonalne treści. Razem kreujemy jedno z najdynamiczniejszych miejsc w sieci dla miłośników czterech kółek.