Zawieszenie McPhersona to jeden z najbardziej rozpowszechnionych typów niezależnych zawieszeń przednich w samochodach osobowych. Swoją popularność zawdzięcza prostocie konstrukcji, łatwości serwisowania oraz niskim kosztom produkcji.
Spis treści
Historia wynalazku
Konstrukcja zawieszenia McPhersona została opatentowana w 1949 roku przez Earle’a S. MacPhersona, amerykańskiego inżyniera pracującego dla General Motors. Początkowo stosowano je w samochodach wyścigowych, a następnie z powodzeniem zaadaptowano do modeli seryjnych.
Budowa i zasada działania
Głównym elementem zawieszenia McPhersona jest kolumna, która łączy w sobie funkcję amortyzatora, sprężyny śrubowej oraz prowadzenia koła. Kolumna jest zamocowana do nadwozia za pomocą łożyska górnego, a do wahacza poprzecznego za pomocą sworznia dolnego. Wewnątrz kolumny znajduje się tłumik drgań olejowy lub gazowy. Sprężyna śrubowa otacza kolumnę i jest napięta między górnym mocowaniem a łożyskiem koła.
Zalety i wady McPhersona
Zalety:
- Prosta konstrukcja i łatwość serwisowania
- Niskie koszty produkcji
- Niska masa
- Kompaktowe wymiary
- Dobre prowadzenie koła
- Dobra amortyzacja drgań
Wady:
- Ograniczony zakres regulacji
- Mniejsza precyzja prowadzenia w porównaniu z zawieszeniami wielowahaczowymi
- Większa podatność na zużycie łożyska górnego
Zastosowanie
Zawieszenie McPhersona jest najczęściej stosowane w przednionapędowych samochodach osobowych. Znajdziemy je również w niektórych tylnonapędowych modelach, a także w lekkich pojazdach dostawczych.
Typowe usterki zawieszenia McPhersona
Zawieszenie McPhersona jest stosunkowo mało awaryjne, jednakże z biegiem czasu mogą pojawić się pewne usterki. Do typowych problemów należą:
- Zużycie łożyska górnego kolumny: Objawia się to stukaniem podczas jazdy po nierównościach, a także luzami na kole.
- Wyciek oleju z amortyzatora: Prowadzi to do pogorszenia tłumienia drgań i niestabilności podczas jazdy.
- Pęknięcie sprężyny śrubowej: Może to spowodować obniżenie się nadwozia po stronie uszkodzenia oraz pogorszenie komfortu jazdy.
- Zużycie sworznia wahacza: Objawia się to luzami na kole i stukami podczas ruszania i hamowania.
Serwisowanie zawieszenia McPhersona
Regularne serwisowanie zawieszenia McPhersona jest kluczowe dla jego prawidłowego działania i bezpieczeństwa jazdy. Zaleca się, aby co najmniej raz w roku sprawdzić stan amortyzatorów, sprężyn śrubowych, łożysk górnych i sworzni wahacza. W przypadku stwierdzenia zużycia lub uszkodzenia tych elementów należy je wymienić.
Tuning zawieszenia McPhersona
Zawieszenie McPhersona można również poddać tuningowi, aby poprawić jego parametry jezdne. Popularne modyfikacje obejmują montaż krótszych sprężyn, twardszych amortyzatorów oraz stabilizatorów o większej średnicy. Należy jednak pamiętać, że tuning zawieszenia może negatywnie wpłynąć na komfort jazdy.
Przyszłość zawieszenia McPhersona
Pomimo swoich wad, zawieszenie McPhersona wciąż pozostaje popularnym rozwiązaniem ze względu na prostotę i niskie koszty. Ciągły rozwój technologii materiałowych i konstrukcyjnych pozwala na udoskonalanie tego typu zawieszenia i poprawę jego parametrów.
Przykładowe pytania i odpowiedzi dotyczące zawieszenia McPhersona:
1. Jakie są różnice między zawieszeniem McPhersona a zawieszeniem wielowahaczowym?
Zawieszenie wielowahaczowe oferuje lepszą precyzję prowadzenia i stabilność podczas jazdy, ale jest bardziej skomplikowane i droższe w konstrukcji. Zawieszenie McPhersona jest prostsze, tańsze i łatwiejsze w serwisowaniu, ale oferuje nieco gorsze właściwości jezdne.
2. Jakie są objawy zużycia amortyzatorów w zawieszeniu McPhersona?
Objawy zużycia amortyzatorów to:
- Pogorszenie komfortu jazdy
- Nadmierne bujanie nadwozia
- Niestabilność podczas jazdy
- Wzmożony poślizg podczas hamowania
- Zwiększona droga hamowania
3. Jak często należy wymieniać amortyzatory w zawieszeniu McPhersona?
Amortyzatory w zawieszeniu McPhersona należy wymieniać co około 80-100 tys. km. W przypadku intensywnej eksploatacji samochodu może to być konieczne nawet co 50-60 tys. km.
4. Czy można samodzielnie naprawić zawieszenie McPhersona?
Niektóre proste naprawy, takie jak wymiana łożyska górnego kolumny, można wykonać samodzielnie. Jednakże bardziej skomplikowane naprawy, takie jak wymiana amortyzatorów lub sprężyn śrubowych, powinny być wykonywane przez wykwalifikowanego mechanika.
Zobacz też: Rodzaje Układów Zawieszenia w Samochodach: Kompleksowy Przegląd
fot.: commons.wikimedia.org