Serce każdego samochodu – silnik – wymaga regularnej troski. Jednym z najważniejszych zabiegów serwisowych jest wymiana rozrządu. Dlaczego jest to tak istotne? Jakie są objawy zużycia rozrządu i jakie konsekwencje może nieść ze sobą zaniechanie jego wymiany?
Spis treści
Rozrząd – co to jest i jak działa?
Rozrząd to zespół elementów, który odpowiada za synchronizację pracy wału korbowego i wałka rozrządu. Wał korbowy odpowiada za ruch tłoków w cylindrach, natomiast wałek rozrządu steruje pracą zaworów. Precyzyjne zgranie tych ruchów jest niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania silnika.
Główne elementy rozrządu:
- Pasek rozrządu – elastyczny element wykonany z gumy i zębatego tworzywa, który przenosi napęd z wału korbowego na wałek rozrządu.
- Rolki napinające i prowadzące – odpowiadają za prawidłowe napięcie paska rozrządu i jego prowadzenie.
- Pompa wody – w wielu modelach samochodów napędzana jest paskiem rozrządu i odpowiada za cyrkulację płynu chłodzącego w silniku.
Dlaczego wymiana rozrządu jest tak ważna?
Pasek rozrządu jest elementem eksploatacyjnym, co oznacza, że z biegiem czasu ulega zużyciu. Pęknięcie lub zerwanie paska rozrządu podczas jazdy może mieć katastrofalne skutki dla silnika. W większości przypadków dochodzi do poważnego uszkodzenia tłoków, zaworów i innych elementów, co generuje kosztowne naprawy.
Objawy zużycia rozrządu:
- Nierówna praca silnika
- Szarpanie podczas przyspieszania
- Hałas z okolic rozrządu
- Trudności z uruchomieniem silnika
- Kontrolka „check engine”
Częstotliwość wymiany rozrządu:
Interwał wymiany rozrządu określa producent danego samochodu. Zwykle wynosi on od 60 do 200 tys. km lub od 3 do 5 lat, w zależności od modelu i typu silnika. Należy bezwzględnie przestrzegać tych zaleceń, aby uniknąć poważnych awarii.
Wymiana rozrządu – co należy wiedzieć?
Wymiana rozrządu to skomplikowany proces, który wymaga specjalistycznej wiedzy i narzędzi. Należy go zlecić doświadczonemu mechanikowi lub serwisowi samochodowemu.
Zakres wymiany rozrządu:
- Wymiana paska rozrządu
- Wymiana rolek napinających i prowadzących
- Wymiana pompy wody (jeśli jest napędzana paskiem rozrządu)
- Kontrola i regulacja napięcia paska rozrządu
Koszt wymiany rozrządu:
Koszt wymiany rozrządu zależy od kilku czynników, m.in. od modelu samochodu, typu silnika, ceny części zamiennych i robocizny. Zwykle waha się on od 500 do 2000 zł.
Zobacz też: Pasek klinowy – niepozorna część o wielkim znaczeniu!
fot.: commons.wikimedia.org