Różności

Silnik Asynchroniczny Klatkowy: Budowa i Zasada Działania

Silnik Asynchroniczny Klatkowy: Budowa i Zasada Działania

Silniki asynchroniczne, znane również jako silniki indukcyjne, stanowią kluczowy element wielu urządzeń elektrycznych. Wśród różnych typów silników, silnik asynchroniczny klatkowy jest jednym z najpopularniejszych ze względu na swoją prostotę, niezawodność i szerokie zastosowanie w przemyśle oraz sprzęcie domowym.

  1. Stojan:
    • Stojan to nieruchoma część silnika, wykonana z ferromagnetycznych blach elektrotechnicznych. Blachy te mają charakterystyczne żłobki, w których umieszczone są cewki uzwojenia.
    • Cewki stojana wykonane są z drutu nawojowego miedzianego i tworzą pole magnetyczne o określonej liczbie par biegunów magnetycznych.
    • Końce cewek są wyprowadzone na zewnątrz stojana do tabliczki zaciskowej, gdzie podłączane jest zasilanie.
  1. Wirnik:
    • Wirnik jest ruchomą częścią silnika. Składa się z blach ferromagnetycznych, również z żłobkami na uzwojenie.
    • Wewnątrz żłobków wirnika znajdują się pręty aluminiowe lub miedziane, przyłączone do pierścieni czołowych z tego samego metalu. Razem tworzą rodzaj metalowej klatki.
    • Pręty klatki są ustawione skośnie do osi wirowania, co sprzyja równomierności pracy silnika.
    • Klatka z prętów nie jest połączona elektrycznie z korpusem wirnika. Powierzchnia blach pokryta jest warstwą nieprzewodzących prądu tlenków, aby ograniczyć straty cieplne związane z prądami wirowymi.

Zasada Działania Silnika Asynchronicznego Klatkowego

  1. Indukcja Elektromagnetyczna:
    • Wirujące pole magnetyczne stojana obraca się wokół nieruchomego wirnika.
    • Pręty klatki wirnika przecinają to pole, co indukuje w nich napięcie. To zjawisko nazywane jest indukcją elektromagnetyczną.
    • W wyniku indukcji prąd zaczyna płynąć w prętach klatki, co powoduje obrót wirnika.
    • Wraz ze zwiększaniem się prędkości wirnika, prąd płynący w nim słabnie, co powoduje zmniejszanie się przyspieszenia.
    • Gdy silnik osiągnie docelową prędkość obrotową, jest ona utrzymywana na stałym poziomie (prędkość może spaść np. wskutek obciążenia silnika).
  1. Poślizg:
    • Silnik asynchroniczny pracuje z pewnym poślizgiem. Oznacza to, że prędkość obrotowa wirnika jest nieco niższa niż prędkość pola magnetycznego stojana.
    • Poślizg jest istotny dla efektywności pracy silnika, a jego wartość zależy od obciążenia i parametrów silnika.

Regulacja Obrotów Silnika Klatkowego

  1. Regulacja Napięciem Zasilania:
    • Ograniczone zastosowanie, głównie w układach jednofazowych o niewielkiej mocy.
    • Stosowana w małych wentylatorach i do łagodzenia startu silnika.
  1. Regulacja Za Pomocą Zmiany Częstotliwości Napięcia Zasilającego:
    • Przemienniki częstotliwości (falowniki) pozwalają na regulację prędkości obrotowej.
    • Obecnie najczęściej spotykana metoda regulacji.
O autorze

Jako redakcja cykdwójeczka.pl jesteśmy zgranym zespołem pasjonatów motoryzacji, którzy łączą w sobie wiedzę techniczną, zamiłowanie do prędkości i niezdrową obsesję na punkcie opon. Dzięki temu możemy tworzyć niezwykle ciekawe i profesjonalne treści. Razem kreujemy jedno z najdynamiczniejszych miejsc w sieci dla miłośników czterech kółek.