Olej silnikowy to nieodzowny element w pielęgnacji naszych pojazdów. Warto zrozumieć, jak działa, dlaczego jest tak ważny i jak dbać o jego jakość. W tym artykule przyjrzymy się temu płynowi z różnych perspektyw, opierając się na aktualnych źródłach i wiedzy dostępnej w internecie.
Spis treści
Co To Jest Olej Silnikowy?
Olej silnikowy to specjalny płyn, który pełni kluczową rolę w jednostce napędowej naszego samochodu. Składający się z bazy mineralnej, syntetycznej lub mieszanej, olej jest odpowiedzialny za smarowanie, chłodzenie i ochronę silnika. Dzięki niemu ruchome elementy mechanizmu pracują płynnie, minimalizując tarcie i zużycie. To jak krew, która krąży w żyłach samochodu, zapewniając mu zdrowie i długowieczność.
Funkcje Oleju Silnikowego
- Smarowanie: Olej tworzy cienką warstwę filmu olejowego pomiędzy ruchomymi częściami silnika, takimi jak tłok, korbowód i rozrząd. To ogranicza tarcie, chroni elementy przed zużyciem i utrzymanie ich w dobrym stanie.
- Chłodzenie: Olej odprowadza nadmiar ciepła z silnika, zapobiegając przegrzewaniu się i uszkodzeniom. To szczególnie ważne podczas długich podróży czy jazdy w trudnych warunkach.
- Oczyszczanie: Filtr oleju usuwa zanieczyszczenia, takie jak metalowe opiłki czy osady. Czysty olej to zdrowszy silnik.
- Uszczelnianie: Olej chroni szczeliny między elementami silnika, zapobiegając wyciekom i utracie ciśnienia.
Rodzaje Olejów Silnikowych
Oleje silnikowe różnią się lepkością, składem i przeznaczeniem. Oto kilka kluczowych rodzajów:
- Mineralne: Wykorzystują bazę mineralną. Są tańsze, ale mniej wydajne.
- Syntetyczne: Produkowane w laboratoriach, charakteryzują się lepszymi właściwościami smarnymi i termicznymi.
- Półsyntetyczne: Kombinują cechy olejów mineralnych i syntetycznych.
Wybór Oleju Silnikowego
Wybór odpowiedniego oleju to ważny krok. Oto kilka kwestii, które warto wziąć pod uwagę:
- Lepkość: Lepkość oleju wpływa na jego przepływ w silniku. Oznaczenia takie jak “5W-30” czy “10W-40” informują nas o lepkości w różnych temperaturach. Wybierając olej, dostosujmy go do klimatu, w jakim jeździmy.
- Rodzaj bazy: Mamy do wyboru oleje mineralne, syntetyczne i półsyntetyczne. Każdy ma swoje zalety i wady. Syntetyki są droższe, ale oferują lepsze właściwości smarne i termiczne.
- Normy i specyfikacje: Sprawdźmy, czy olej spełnia normy producenta naszego samochodu. Oznaczenia takie jak API, ACEA czy VW 504/507 są ważne.
Kiedy Wymieniać Olej?
Wymiana oleju to rutynowa konserwacja. Zaleca się ją co 10 000–15 000 km lub raz w roku, z tym, że w zależności od intensywności użytkowania może być to konieczne częściej. Pamiętajmy także o regularnej wymianie filtra oleju.
Jak Wymienić Olej?
- Przygotowanie: Przygotujmy potrzebne narzędzia: lejek, klucz pasujący do korka spustowego, klucz do filtra, miska lub wiadro, rękawice. Jeśli nie posiadamy kanału przygotujmy również podnośnik.
- Odprowadzenie starego oleju: Otwórzmy korek spustowy, odprowadźmy olej do pojemnika.
- Wymiana filtra: Filtr oleju również wymieniamy. Odkręcamy go, usuwamy stary, montujemy nowy. Uszczelkę nowego filtra warto posmarować olejem, aby zapewnić lepszą szczelność.
- Wlanie nowego oleju: Otwieramy korek wlewu oleju, wlewamy nowy olej. Sprawdzamy poziom na miarce i zakręcamy korek jeśli poziom jest już odpowiedni.
Zobacz też: Nie olewaj zużytego oleju – jak postępować po jego wymianie?
fot.: freepik.com