Każdy kierowca, niezależnie od doświadczenia, prędzej czy później zetknie się z nadsterownością lub podsterownością. Te dwa zjawiska, choć pozornie podobne, mogą mieć diametralnie różne konsekwencje na drodze. Nauczenie się ich rozpoznawania i odpowiedniego reagowania to klucz do bezpiecznej i przyjemnej jazdy.
Spis treści
Czym jest nadsterowność?
Nadsterowność to zjawisko, w którym tylna oś samochodu traci przyczepność podczas pokonywania zakrętu, powodując „uciekanie” tyłu pojazdu na zewnątrz. W skrajnych przypadkach może to doprowadzić do obrotu auta wokół własnej osi.
Objawy nadsterowności:
- Tył samochodu „ucieka” na zewnątrz zakrętu
- Przednie koła pozostają w przyczepności
- Samochód staje się nadmiernie „zwrotny”
- Uczucie „luzu” na kierownicy
Przyczyny nadsterowności:
- Nadmierna prędkość w zakręcie
- Nagłe hamowanie w zakręcie
- Gwałtowne skręcenie kierownicy
- Jazda po śliskiej nawierzchni
- Źle rozłożony ciężar w pojeździe
- Niewłaściwe ciśnienie w oponach
Jak radzić sobie z nadsterownością?
- Nie panikuj!
- Odpuść gaz
- Prostuj kierownicę
- Jeśli tył nadal „ucieka”, delikatnie skręć kierownicę w stronę poślizgu
- Unikaj gwałtownych ruchów
Czym jest podsterowność?
Podsterowność to zjawisko przeciwne do nadsterowności. W tym przypadku to przednia oś samochodu traci przyczepność podczas pokonywania zakrętu, powodując „wyjeżdżanie” przodu pojazdu na zewnątrz.
Objawy podsterowności:
- Przód samochodu „ucieka” na zewnątrz zakrętu
- Brak reakcji na skręt kierownicy
- Uczucie „pchania” pojazdu na wprost
Przyczyny podsterowności:
- Nadmierna prędkość w zakręcie
- Nagłe przyspieszanie w zakręcie
- Niewystarczające skręcenie kierownicy
- Jazda po śliskiej nawierzchni
- Źle rozłożony ciężar w pojeździe
- Niewłaściwe ciśnienie w oponach
Jak radzić sobie z podsterownością?
- Nie panikuj!
- Odpuść gaz
- Delikatnie skręć kierownicę w stronę zakrętu
- Unikaj gwałtownych ruchów
- Jeśli przód nadal „ucieka”, wyhamuj
Różnice między nadsterownością a podsterownością
Cecha | Nadsterowność | Podsterowność |
---|---|---|
Utrata przyczepności | Tylna oś | Przednia oś |
Zachowanie pojazdu | Tył „ucieka” na zewnątrz | Przód „ucieka” na zewnątrz |
Odczucia kierowcy | Nadmierna zwrotność, „luz” na kierownicy | Brak reakcji na skręt, „pchanie” na wprost |
Przyczyny | Nadmierna prędkość, gwałtowne hamowanie, skręt kierownicy, śliska nawierzchnia | Nadmierna prędkość, gwałtowne przyspieszanie, niewystarczający skręt kierownicy, śliska nawierzchnia |
Reakcja | Odpuść gaz, prostuj kierownicę, delikatnie skręć w stronę poślizgu | Odpuść gaz, skręć w stronę zakrętu, wyhamuj |
Jak uniknąć nadsterowności i podsterowności?
- Jeźdź z bezpieczną prędkością
- Stosuj płynne ruchy kierownicy i pedałów
- Zachowaj odpowiedni dystans do innych pojazdów
- Dbaj o stan techniczny swojego samochodu
Trenuj swoje umiejętności
Doskonałym sposobem na poznanie reakcji swojego samochodu i naukę radzenia sobie z nadsterownością i podsterownością jest udział w kursie doskonalenia techniki jazdy. Pod okiem doświadczonych instruktorów będziesz mógł bezpiecznie ćwiczyć różne manewry w kontrolowanych warunkach.
Pamiętaj o bezpieczeństwie
Nadsterowność i podsterowność to zjawiska, które mogą być niebezpieczne, jeśli nie potrafimy sobie z nimi odpowiednio radzić. Dlatego tak ważne jest, aby poznać ich objawy, przyczyny i sposoby reagowania. Pamiętaj, że bezpieczeństwo na drodze jest najważniejsze!
Statystyki
- Nadsterowność jest odpowiedzialna za około 10% wszystkich wypadków drogowych.
- Podsterowność jest odpowiedzialna za około 20% wszystkich wypadków drogowych.
- Nadsterowność i podsterowność częściej zdarzają się na śliskich nawierzchniach.
- Młodzi kierowcy (w wieku 18-24 lat) są bardziej narażeni na wypadki z powodu podsterowności niż starsi kierowcy.
Dodatkowe wskazówki:
- Uwaga na napęd: Samochody z napędem na przednią oś są bardziej podatne na podsterowność, podczas gdy te z napędem na tylną oś są bardziej podatne na nadsterowność.
- Opony: Stan i rodzaj opon ma duży wpływ na przyczepność. Upewnij się, że opony są w dobrym stanie i mają odpowiednie ciśnienie.
Zobacz też: Hamowanie silnikiem – oszczędność i bezpieczeństwo w jednym
fot.: freepik.com