Porady

Konserwacja podwozia – kompleksowy przewodnik

Konserwacja podwozia – kompleksowy przewodnik

Dlaczego warto konserwować podwozie?

Podwozie samochodu jest stale narażone na działanie szkodliwych czynników, takich jak sól drogowa, woda, błoto i kamienie. Te czynniki mogą powodować korozję, która z czasem może osłabić konstrukcję samochodu i doprowadzić do poważnych uszkodzeń. Regularna konserwacja podwozia jest więc kluczowa dla przedłużenia żywotności pojazdu.

Kiedy konserwować podwozie?

Najlepiej konserwować podwozie co dwa lata, a w przypadku samochodów eksploatowanych w trudnych warunkach (np. na terenach podmokłych lub zimą na drogach posypanych solą) nawet co roku.

Jak konserwować podwozie?

Konserwację podwozia można wykonać samodzielnie lub zlecić to warsztatowi samochodowemu.

Samodzielna konserwacja podwozia

Przygotowanie:

  • Dokładnie umyj podwozie myjką ciśnieniową.
  • Usuń wszelkie luźne elementy, takie jak osłony i nadkola.
  • Zabezpiecz elementy układu wydechowego, które mogą się nagrzać.
  • Załóż okulary ochronne, rękawice i maskę.

Konserwacja:

  • Oczyść podwozie drucianą szczotką lub papierem ściernym.
  • Nałóż preparat antykorozyjny na wszystkie elementy podwozia.
  • Zwróć szczególną uwagę na miejsca narażone na korozję, takie jak progi, nadkola, elementy mocujące i wahacze.
  • Pozostaw preparat do wyschnięcia zgodnie z instrukcją producenta.

Konserwacja podwozia w warsztacie

Warsztaty samochodowe oferują różne metody konserwacji podwozia, w tym:

  • Natryskiwanie: polega na nałożeniu na podwozie warstwy preparatu antykorozyjnego za pomocą pistoletu natryskowego.
  • Malowanie: polega na pomalowaniu podwozia farbą antykorozyjną.
  • Iniekcja: polega na wstrzykiwaniu preparatu antykorozyjnego do profili zamkniętych podwozia.

Wybór metody konserwacji

Wybór odpowiedniej metody konserwacji podwozia zależy od kilku czynników:

Stan podwozia:

  • Nowe podwozie: W przypadku nowego podwozia wystarczy nałożyć preparat antykorozyjny na bazie wosku lub żywicy.
  • Podwozie z niewielkimi ogniskami korozji: Należy usunąć rdzę szczotką drucianą lub papierem ściernym, a następnie zastosować preparat antykorozyjny.
  • Podwozie silnie skorodowane: W tym przypadku konieczne może być zastosowanie bardziej zaawansowanej metody konserwacji, suchych preparatów antykorozyjnych, iniekcji lub natrysku mas bitumicznych.

Warunki eksploatacji:

  • Samochód eksploatowany w normalnych warunkach: Wystarczy konserwacja co dwa lata.
  • Samochód eksploatowany w trudnych warunkach: Należy częściej konserwować podwozie, np. co roku.

Budżet:

  • Metody tradycyjne: Malowanie, natryskiwanie preparatów antykorozyjnych, są tanie, ale mniej skuteczne.
  • Metody zaawansowane: Iniekcja, suche preparaty antykorozyjne, są droższe, ale bardziej skuteczne.

Dodatkowe czynniki:

  • Czas konserwacji: Niektóre metody konserwacji są bardziej czasochłonne od innych.
  • Dostępność: Nie wszystkie metody konserwacji są dostępne w każdym warsztacie.

Przydatne wskazówki:

  • Przed wyborem metody konserwacji skonsultuj się z mechanikiem.
  • Dokładnie umyj podwozie przed konserwacją.
  • Upewnij się, że wybrana metoda konserwacji jest odpowiednia do warunków eksploatacji Twojego samochodu.

Opis metod konserwacji:

  • Malowanie: polega na nałożeniu na podwozie farby antykorozyjnej. Jest to tania metoda, ale nie jest ona zbyt skuteczna.
  • Natryskiwanie: polega na nałożeniu na podwozie warstwy preparatu antykorozyjnego za pomocą pistoletu natryskowego. Jest to bardziej skuteczna metoda niż malowanie, ale również droższa.
  • Iniekcja: polega na wstrzykiwaniu preparatu antykorozyjnego do profili zamkniętych podwozia. Jest to najskuteczniejsza metoda konserwacji, ale również najdroższa.
  • Suche preparaty antykorozyjne: nakładane są na podwozie w postaci proszku lub pasty. Tworzą one trwałą powłokę ochronną, która zabezpiecza podwozie przed korozją.
  • Masy bitumiczne: stosowane są do konserwacji podwozia samochodów ciężarowych i autobusów. Tworzą one grubą powłokę ochronną, która jest odporna na uderzenia kamieni i inne uszkodzenia mechaniczne.

Koszt konserwacji podwozia

Koszt konserwacji podwozia w warsztacie samochodowym waha się od kilkuset do kilku tysięcy złotych. Cena zależy od wybranej metody konserwacji, stanu podwozia i wielkości samochodu.

Zobacz też: Co to jest korozja? Jak zapobiec korozji w samochodzie?

fot.: freepik.com

O autorze

Jako redakcja cykdwójeczka.pl jesteśmy zgranym zespołem pasjonatów motoryzacji, którzy łączą w sobie wiedzę techniczną, zamiłowanie do prędkości i niezdrową obsesję na punkcie opon. Dzięki temu możemy tworzyć niezwykle ciekawe i profesjonalne treści. Razem kreujemy jedno z najdynamiczniejszych miejsc w sieci dla miłośników czterech kółek.