Bezpieczeństwo na drodze to priorytet każdego kierowcy. Sprawne hamulce to jeden z kluczowych elementów wpływających na komfort i bezpieczeństwo jazdy. Ważną kwestią jest regularna kontrola i wymiana klocków hamulcowych. Jak często należy je wymieniać? Od czego zależy ich zużycie? Na te pytania odpowiadamy w niniejszym artykule.
Spis treści
Budowa klocka hamulcowego
- Płytka nośna: stalowy element, do którego mocowane są pozostałe części klocka.
- Warstwa cierna: wykonana z mieszanki materiałów ciernych, takich jak żywica fenolowa, włókna aramidowe i węgiel. To ona odpowiada za tarcie o tarczę hamulcową.
- Czujnik zużycia: informuje kierowcę o konieczności wymiany klocków.
- Elementy tłumiące drgania: zapewniają płynną pracę układu hamulcowego i redukują piszczenie.
Rodzaje klocków hamulcowych
- Organiczne: najpopularniejszy typ, charakteryzujący się dobrym stosunkiem ceny do jakości.
- Sintered: bardziej odporne na zużycie i wysokie temperatury, stosowane w sportowych i ciężkich pojazdach.
- Ceramiczne: najdroższy typ, oferujący najlepszą wydajność i trwałość, ale również generujący dużo pyłu.
Zasada działania klocków hamulcowych
Podczas naciskania pedału hamulca, tłoczek w zacisku hamulcowym dociska klocek do tarczy hamulcowej. Tarcie między klockiem a tarczą powoduje wytracenie energii kinetycznej pojazdu, co prowadzi do jego spowolnienia lub zatrzymania.
Czynniki wpływające na zużycie klocków hamulcowych
Przede wszystkim należy wiedzieć, że zużycie klocków hamulcowych jest procesem naturalnym i zależy od wielu czynników. Najważniejsze z nich to:
- Styl jazdy: dynamiczna jazda z częstym hamowaniem powoduje szybsze zużycie klocków.
- Warunki jazdy: jazda w mieście z dużą ilością skrzyżowań i korków również wpływa na szybsze zużycie.
- Rodzaj samochodu: cięższe samochody wymagają większej siły hamowania, co przekłada się na szybsze zużycie klocków.
- Jakość klocków: tańsze klocki mogą zużywać się szybciej niż te droższe, wykonane z lepszych materiałów.
Kiedy wymienić klocki hamulcowe?
Ogólne zalecenia
Producenci samochodów zazwyczaj podają w instrukcji obsługi orientacyjny przebieg, po którym należy wymienić klocki hamulcowe. Najczęściej jest to od 30 do 50 tysięcy kilometrów. Należy jednak pamiętać, że jest to jedynie orientacyjna wartość i rzeczywiste zużycie może być różne w zależności od wyżej wymienionych czynników.
Objawy zużycia klocków hamulcowych
Istnieje kilka objawów, które mogą świadczyć o zużyciu klocków hamulcowych:
- Pisk podczas hamowania: to jeden z najbardziej charakterystycznych objawów. Dźwięk ten jest spowodowany tarciem metalu o metal.
- Słabsza siła hamowania: jeśli podczas hamowania czujesz, że pedał hamulca jest bardziej miękki lub musisz mocniej go naciskać, może to oznaczać zużycie klocków.
- Drgania kierownicy podczas hamowania: to kolejny objaw, który może świadczyć o zużyciu klocków lub tarcz hamulcowych.
- Kontrolka zużycia klocków hamulcowych: w niektórych samochodach zapalana się kontrolka na desce rozdzielczej, która informuje o zużyciu klocków.
Jak sprawdzić stan klocków hamulcowych?
Najlepszym sposobem na sprawdzenie stanu klocków hamulcowych jest wizyta w warsztacie samochodowym. Mechanik sprawdzi grubość klocków oraz ich stan wizualny. Możesz również samodzielnie sprawdzić stan klocków, jeśli masz dostęp do narzędzi. W tym celu należy zdjąć koło i zmierzyć grubość klocka. Minimalna dopuszczalna grubość klocka to zazwyczaj 2 mm.
Wymiana klocków hamulcowych – instrukcja krok po kroku
Wymiana klocków hamulcowych to stosunkowo prosta czynność, którą można wykonać samodzielnie, mając podstawowe narzędzia i umiejętności. Poniżej przedstawiamy instrukcję krok po kroku, jak wymienić klocki hamulcowe:
Przygotowanie:
- Zbierz niezbędne narzędzia: podnośnik, klucz do kół, klucz dynamometryczny, szczotka druciana, smar do prowadnic zacisku, ściągacz do sprężyn klocków (jeśli jest potrzebny), nowe klocki hamulcowe.
- Zaparkuj pojazd na równym i stabilnym podłożu.
- Zaciągnij hamulec ręczny.
- Poluzuj śruby mocujące koło (ale ich nie odkręcaj) po stronie, na której chcesz wymienić klocki.
- Podnieś pojazd podnośnikiem i umieść go na stabilnych podporach.
- Zdejmij koło.
Wymiana klocków:
- Zlokalizuj zacisk hamulcowy i odkręć śruby mocujące go do zwrotnicy.
- Zdejmij zacisk hamulcowy i ostrożnie odwieś go na drucie, aby nie uszkodzić przewodu hamulcowego.
- Wyjmij stare klocki hamulcowe z zacisku.
- Wyczyść zacisk szczotką drucianą i usuń wszelkie zanieczyszczenia.
- Nałóż smar do prowadnic zacisku na prowadnice klocków.
- Włóż nowe klocki hamulcowe do zacisku.
- Zamocuj zacisk hamulcowy do zwrotnicy i przykręć śruby mocujące.
- Załóż koło i przykręć śruby mocujące.
- Opuść pojazd i zdejmij podnośnik.
- Kilkakrotnie wciśnij pedał hamulca, aby klocki dopasowały się do tarczy.
Dodatkowe wskazówki:
- Sprawdź stan tarcz hamulcowych. Jeśli są zużyte lub uszkodzone, należy je również wymienić.
- Upewnij się, że nowe klocki hamulcowe mają odpowiednią grubość i pasują do danego modelu pojazdu.
- Dokręć śruby mocujące zacisku hamulcowego momentem obrotowym podanym w instrukcji obsługi pojazdu.
- Po wymianie klocków hamulcowych wykonaj jazdę próbną, aby sprawdzić ich działanie.
Pamiętaj:
- Wymiana klocków hamulcowych to czynność, która ma wpływ na bezpieczeństwo jazdy. Jeśli nie masz pewności swoich umiejętności, zleć ją mechanikowi w warsztacie samochodowym.
- Zawsze stosuj oryginalne części zamienne lub wysokiej jakości zamienniki.
- Zapoznaj się z instrukcją obsługi pojazdu przed przystąpieniem do wymiany klocków hamulcowych.
Zobacz też: Szczęki hamulcowe – czym są? Jak należy je wymienić?
fot.: freepik.com