Wybór odpowiedniego wyposażenia warsztatowego to kluczowa kwestia dla każdego mechanika. Jednym z najważniejszych elementów jest stanowisko do podnoszenia pojazdów, gdzie prym wiodą dwa rozwiązania: kanał i podnośnik. Oba mają swoje zalety i wady, a decyzja o wyborze jednego z nich powinna być podyktowana indywidualnymi potrzebami warsztatu.
Spis treści
Zalety i wady kanału
Zalety:
- Niższy koszt zakupu w porównaniu do podnośników, szczególnie tych hydraulicznych.
- Prosta konstrukcja i łatwość obsługi, nie wymagająca specjalistycznego przeszkolenia.
- Możliwość pracy z różnymi typami pojazdów, w tym ciężarowymi i autobusami.
- Dostęp do całej długości podwozia ułatwiający kompleksowe naprawy.
- Brak konieczności zasilania, co czyni kanał niezależnym od źródeł prądu.
Wady:
- Ograniczona wysokość robocza, wymuszająca pracę w pozycji schylonej lub klęczącej, co może prowadzić do dyskomfortu i bólu pleców.
- Brak możliwości regulacji wysokości utrudnia dostosowanie stanowiska do różnych typów pojazdów.
- Konieczność wygospodarowania dużej przestrzeni na kanał i strefę bezpieczeństwa wokół niego.
- Zwiększone ryzyko wypadków ze względu na otwartą konstrukcję.
- Utrudniony dostęp do niektórych elementów podwozia, np. układu wydechowego.
Zalety i wady podnośnika
Zalety:
- Wygodna pozycja pracy na stojąco, co wpływa na komfort i ergonomię.
- Możliwość regulacji wysokości ułatwiająca dopasowanie stanowiska do różnych typów pojazdów.
- Lepszy dostęp do niektórych elementów podwozia.
- Mniejsze ryzyko wypadków dzięki zabezpieczeniom konstrukcyjnym.
- Zajmuje mniej miejsca niż kanał, co jest idealne dla małych warsztatów.
Wady:
- Wyższy koszt zakupu i montażu, szczególnie w przypadku podnośników hydraulicznych.
- Konieczność regularnych przeglądów i serwisowania, co generuje dodatkowe koszty.
- Zależność od źródła prądu, co może być problematyczne w przypadku awarii zasilania.
- Ograniczony udźwig niektórych modeli, co uniemożliwia pracę z ciężkimi pojazdami.
- Niemożność pracy z niektórymi typami pojazdów, np. z nisko zawieszonym spodem.
Podnośnik nożycowy vs. kolumnowy
Wybierając podnośnik, należy rozważyć dwa główne typy: nożycowy i kolumnowy.
Podnośniki nożycowe:
- Zalety: niższy koszt zakupu, łatwość montażu, możliwość pracy z różnymi typami pojazdów.
- Wady: mniejsza wysokość podnoszenia, mniejszy udźwig, zajmują więcej miejsca na podłodze.
Podnośniki kolumnowe:
- Zalety: większa wysokość podnoszenia, większy udźwig, zajmują mniej miejsca na podłodze.
- Wady: wyższy koszt zakupu, trudniejszy montaż, nie nadają się do wszystkich typów pojazdów.
Jaki rodzaj stanowiska wybrać?
Wybór między kanałem a podnośnikiem powinien być podyktowany indywidualnymi potrzebami warsztatu:
- Rodzaj napraw: kanał sprawdzi się przy naprawach podwozia, układu wydechowego i innych elementów wymagających dostępu do całej długości pojazdu. Podnośnik będzie lepszym wyborem do wymiany opon, oleju, klocków hamulcowych i innych prac wykonywanych od spodu.
- Typy pojazdów: kanał jest uniwersalny i nadaje się do różnych typów pojazdów, podczas gdy podnośniki mogą mieć ograniczenia co do udźwigu i wysokości.
- Dostępna przestrzeń: kanał wymaga więcej miejsca niż podnośnik, co należy wziąć pod uwagę w przypadku małych warsztatów.
- Przebudowa: postawienie kanału wymaga przebudowy warsztatu.
- Budżet: kanały są zazwyczaj tańsze w budowie.
Zobacz też: Jak urządzić przydomowy warsztat samochodowy?
fot.: freepik.com