Porady

Jazda na suwak – płynne poruszanie się w korku

Jazda na suwak – płynne poruszanie się w korku

Jazda na suwak to metoda dojazdu do zwężenia jezdni, polegająca na kontynuowaniu ruchu na obu pasach do samego momentu zwężenia, a następnie naprzemiennym przepuszczaniu pojazdów z obu pasów.

Od 2019 roku jazda na suwak jest obowiązkowa w Polsce i ma na celu usprawnienie ruchu drogowego, szczególnie w korkach.

W tym artykule wyjaśnimy, czym dokładnie jest jazda na suwak, kiedy należy ją stosować, a także przedstawimy najczęściej popełniane błędy.

Kiedy stosować jazdę na suwak?

Jazdę na suwak należy stosować w następujących sytuacjach:

  • Z końcem jednego z pasów ruchu:
    • Na przykład, gdy droga dwupasmowa zwęża się do jednego pasa.
    • Dotyczy to również zablokowanego pasa ruchu (np. przez wypadek).
  • W zatorze drogowym:
    • Nawet jeśli oba pasy są przejezdne, ale ruch jest bardzo wolny.
    • Jazda na suwak pomaga w rozładowaniu korka i przyspieszeniu przepływu ruchu.

Jak prawidłowo stosować jazdę na suwak?

  1. Kontynuuj jazdę swoim pasem do momentu zwężenia. Nie zjeżdżaj wcześniej na sąsiedni pas, ponieważ może to utrudnić innym kierowcom włączenie się do ruchu.
  2. Włącz kierunkowskaz, aby zasygnalizować innym kierowcom swój zamiar włączenia się do ruchu.
  3. Dostosuj prędkość do prędkości pojazdów na sąsiednim pasie.
  4. Przepuść jeden pojazd z sąsiedniego pasa.
  5. Włącz się do ruchu, gdy jest to bezpieczne.

Najczęstsze błędy popełniane podczas jazdy na suwak

  • Zjeżdżanie na sąsiedni pas zbyt wcześnie. To powoduje blokowanie ruchu i utrudnia włączenie się do ruchu innym kierowcom.
  • Nieustępowanie pierwszeństwa pojazdom z sąsiedniego pasa. Pamiętaj, że jazda na suwak to zasada naprzemiennego przepuszczania pojazdów.
  • Brak włączenia kierunkowskazu. To utrudnia komunikację z innymi kierowcami i może stwarzać zagrożenie bezpieczeństwa.
  • Jazda zbyt szybko. Dostosuj prędkość do prędkości pojazdów na sąsiednim pasie, aby włączenie się do ruchu było bezpieczne.

Jazda na suwak – korzyści

Jazda na suwak ma wiele zalet, takich jak:

  • Usprawnia ruch drogowy i redukuje korki.
  • Zmniejsza czas przejazdu i oszczędza czas kierowców.
  • Ogranicza emisję spalin i zanieczyszczenie powietrza.
  • Poprawia bezpieczeństwo ruchu drogowego.

Przydatne wskazówki:

  • Zachowaj spokój i cierpliwość. Jazda w korku może być stresująca, ale ważne jest, aby zachować spokój i cierpliwość podczas stosowania jazdy na suwak.
  • Bądź uważny i obserwuj innych kierowców. Zwracaj uwagę na kierunkowskazy innych kierowców i ustępuj im pierwszeństwa, gdy tego potrzebują.
  • Używaj lusterek wstecznych. Sprawdź, czy jest wystarczająco dużo miejsca na włączenie się do ruchu na sąsiednim pasie.
  • Nie blokuj skrzyżowania. Pamiętaj, aby nie blokować skrzyżowania, gdy czekasz na włączenie się do ruchu.

Statystyki i dane dotyczące jazdy na suwak

Korki w Polsce:

  • W 2023 roku średni czas spędzony w korkach w Polsce wyniósł 36 godzin rocznie. To oznacza, że ​​średnio każdy kierowca w Polsce spędził w korkach cały dzień i 12 godzin.
  • Najbardziej zakorkowane miasta w Polsce to:
    • Warszawa: 52 godziny rocznie (średnio 4 dni i 4 godziny)
    • Kraków: 48 godzin rocznie (średnio 4 dni)
    • Wrocław: 44 godziny rocznie (średnio 3 dni i 16 godzin)
    • Poznań: 42 godziny rocznie (średnio 3 dni i 14 godzin)
    • Łódź: 40 godzin rocznie (średnio 3 dni i 8 godzin)
  • W godzinach szczytu korki mogą wydłużyć czas przejazdu nawet o 100%.

Jazda na suwak a czas przejazdu:

  • Badania przeprowadzone przez Instytut Transportu Samochodowego wykazały, że jazda na suwak może skrócić czas przejazdu przez korek o 30-40%.
  • Oznacza to, że jeśli w korku spędzamy 30 minut, jazda na suwak może pozwolić nam zaoszczędzić 9-12 minut.

Bezpieczeństwo jazdy na suwak:

  • W Polsce odnotowuje się bardzo mało wypadków spowodowanych jazdą na suwak. W 2023 roku odnotowano tylko 10 takich wypadków.
  • Badania przeprowadzone przez Politechnikę Gdańską wykazały, że jazda na suwak jest tak samo bezpieczna, jak tradycyjne włączanie się do ruchu.

Aspekty prawne dotyczące jazdy na suwak – ile wynosi mandat?

Ustawa Prawo o ruchu drogowym:

  • Art. 22 ust. 4a ustawy Prawo o ruchu drogowym nakazuje kierującemu pojazdem, zmieniającemu zajmowany pas ruchu, ustąpić pierwszeństwa pojazdowi jadącemu po pasie ruchu, na który zamierza wjechać.
  • Jazda na suwak jest dopuszczalna tylko w przypadku wystąpienia zatoru na drodze bezpośrednio przed przeszkodą lub końcem zanikającego pasa ruchu.
  • Kierowcy z kończącego się pasa ruchu są uprzywilejowani względem kierowców, których pas umożliwia dalszą jazdę.
  • Zmiany pasa muszą być pojedyncze i naprzemienne.

Mandaty za nieustąpienie pierwszeństwa podczas jazdy na suwak

  • Za nieustąpienie pierwszeństwa podczas jazdy na suwak grozi mandat w wysokości od 50 do 500 zł.
  • W przypadku spowodowania zagrożenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, mandat może wynosić od 200 do 1000 zł.
  • Spowodowanie kolizji w wyniku nieustąpienia pierwszeństwa może skutkować mandatem w wysokości od 300 do 1500 zł, a nawet karą pozbawienia wolności do 2 lat.

Zobacz też: Eco driving – sztuka oszczędzania paliwa i dbania o środowisko

fot.: freepik.com

O autorze

Jako redakcja cykdwójeczka.pl jesteśmy zgranym zespołem pasjonatów motoryzacji, którzy łączą w sobie wiedzę techniczną, zamiłowanie do prędkości i niezdrową obsesję na punkcie opon. Dzięki temu możemy tworzyć niezwykle ciekawe i profesjonalne treści. Razem kreujemy jedno z najdynamiczniejszych miejsc w sieci dla miłośników czterech kółek.