Jazda na suwak to metoda dojazdu do zwężenia jezdni, polegająca na kontynuowaniu ruchu na obu pasach do samego momentu zwężenia, a następnie naprzemiennym przepuszczaniu pojazdów z obu pasów.
Od 2019 roku jazda na suwak jest obowiązkowa w Polsce i ma na celu usprawnienie ruchu drogowego, szczególnie w korkach.
W tym artykule wyjaśnimy, czym dokładnie jest jazda na suwak, kiedy należy ją stosować, a także przedstawimy najczęściej popełniane błędy.
Spis treści
Kiedy stosować jazdę na suwak?
Jazdę na suwak należy stosować w następujących sytuacjach:
- Z końcem jednego z pasów ruchu:
- Na przykład, gdy droga dwupasmowa zwęża się do jednego pasa.
- Dotyczy to również zablokowanego pasa ruchu (np. przez wypadek).
- W zatorze drogowym:
- Nawet jeśli oba pasy są przejezdne, ale ruch jest bardzo wolny.
- Jazda na suwak pomaga w rozładowaniu korka i przyspieszeniu przepływu ruchu.
Jak prawidłowo stosować jazdę na suwak?
- Kontynuuj jazdę swoim pasem do momentu zwężenia. Nie zjeżdżaj wcześniej na sąsiedni pas, ponieważ może to utrudnić innym kierowcom włączenie się do ruchu.
- Włącz kierunkowskaz, aby zasygnalizować innym kierowcom swój zamiar włączenia się do ruchu.
- Dostosuj prędkość do prędkości pojazdów na sąsiednim pasie.
- Przepuść jeden pojazd z sąsiedniego pasa.
- Włącz się do ruchu, gdy jest to bezpieczne.
Najczęstsze błędy popełniane podczas jazdy na suwak
- Zjeżdżanie na sąsiedni pas zbyt wcześnie. To powoduje blokowanie ruchu i utrudnia włączenie się do ruchu innym kierowcom.
- Nieustępowanie pierwszeństwa pojazdom z sąsiedniego pasa. Pamiętaj, że jazda na suwak to zasada naprzemiennego przepuszczania pojazdów.
- Brak włączenia kierunkowskazu. To utrudnia komunikację z innymi kierowcami i może stwarzać zagrożenie bezpieczeństwa.
- Jazda zbyt szybko. Dostosuj prędkość do prędkości pojazdów na sąsiednim pasie, aby włączenie się do ruchu było bezpieczne.
Jazda na suwak – korzyści
Jazda na suwak ma wiele zalet, takich jak:
- Usprawnia ruch drogowy i redukuje korki.
- Zmniejsza czas przejazdu i oszczędza czas kierowców.
- Ogranicza emisję spalin i zanieczyszczenie powietrza.
- Poprawia bezpieczeństwo ruchu drogowego.
Przydatne wskazówki:
- Zachowaj spokój i cierpliwość. Jazda w korku może być stresująca, ale ważne jest, aby zachować spokój i cierpliwość podczas stosowania jazdy na suwak.
- Bądź uważny i obserwuj innych kierowców. Zwracaj uwagę na kierunkowskazy innych kierowców i ustępuj im pierwszeństwa, gdy tego potrzebują.
- Używaj lusterek wstecznych. Sprawdź, czy jest wystarczająco dużo miejsca na włączenie się do ruchu na sąsiednim pasie.
- Nie blokuj skrzyżowania. Pamiętaj, aby nie blokować skrzyżowania, gdy czekasz na włączenie się do ruchu.
Statystyki i dane dotyczące jazdy na suwak
Korki w Polsce:
- W 2023 roku średni czas spędzony w korkach w Polsce wyniósł 36 godzin rocznie. To oznacza, że średnio każdy kierowca w Polsce spędził w korkach cały dzień i 12 godzin.
- Najbardziej zakorkowane miasta w Polsce to:
- Warszawa: 52 godziny rocznie (średnio 4 dni i 4 godziny)
- Kraków: 48 godzin rocznie (średnio 4 dni)
- Wrocław: 44 godziny rocznie (średnio 3 dni i 16 godzin)
- Poznań: 42 godziny rocznie (średnio 3 dni i 14 godzin)
- Łódź: 40 godzin rocznie (średnio 3 dni i 8 godzin)
- W godzinach szczytu korki mogą wydłużyć czas przejazdu nawet o 100%.
Jazda na suwak a czas przejazdu:
- Badania przeprowadzone przez Instytut Transportu Samochodowego wykazały, że jazda na suwak może skrócić czas przejazdu przez korek o 30-40%.
- Oznacza to, że jeśli w korku spędzamy 30 minut, jazda na suwak może pozwolić nam zaoszczędzić 9-12 minut.
Bezpieczeństwo jazdy na suwak:
- W Polsce odnotowuje się bardzo mało wypadków spowodowanych jazdą na suwak. W 2023 roku odnotowano tylko 10 takich wypadków.
- Badania przeprowadzone przez Politechnikę Gdańską wykazały, że jazda na suwak jest tak samo bezpieczna, jak tradycyjne włączanie się do ruchu.
Aspekty prawne dotyczące jazdy na suwak – ile wynosi mandat?
Ustawa Prawo o ruchu drogowym:
- Art. 22 ust. 4a ustawy Prawo o ruchu drogowym nakazuje kierującemu pojazdem, zmieniającemu zajmowany pas ruchu, ustąpić pierwszeństwa pojazdowi jadącemu po pasie ruchu, na który zamierza wjechać.
- Jazda na suwak jest dopuszczalna tylko w przypadku wystąpienia zatoru na drodze bezpośrednio przed przeszkodą lub końcem zanikającego pasa ruchu.
- Kierowcy z kończącego się pasa ruchu są uprzywilejowani względem kierowców, których pas umożliwia dalszą jazdę.
- Zmiany pasa muszą być pojedyncze i naprzemienne.
Mandaty za nieustąpienie pierwszeństwa podczas jazdy na suwak
- Za nieustąpienie pierwszeństwa podczas jazdy na suwak grozi mandat w wysokości od 50 do 500 zł.
- W przypadku spowodowania zagrożenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, mandat może wynosić od 200 do 1000 zł.
- Spowodowanie kolizji w wyniku nieustąpienia pierwszeństwa może skutkować mandatem w wysokości od 300 do 1500 zł, a nawet karą pozbawienia wolności do 2 lat.
Zobacz też: Eco driving – sztuka oszczędzania paliwa i dbania o środowisko
fot.: freepik.com