Porady

Jak zmienić kolor auta? 4 sposoby zmiany koloru nadwozia samochodu

Jak zmienić kolor auta? 4 sposoby zmiany koloru nadwozia samochodu

Zmiana koloru auta to decyzja, która może diametralnie odmienić wygląd pojazdu, dodać mu indywidualnego charakteru, a także wpłynąć na jego wartość rynkową. Jest to jednak proces wymagający starannego przemyślenia i przygotowania, ponieważ dostępnych jest kilka metod, z których każda ma swoje zalety i wady. W tym artykule omówimy najpopularniejsze sposoby zmiany koloru nadwozia samochodu oraz przybliżymy, na co należy zwrócić uwagę przed podjęciem decyzji o metamorfozie swojego auta.

1. Malowanie samochodu

Najbardziej tradycyjną i popularną metodą zmiany koloru auta jest jego przemalowanie. Proces ten polega na nałożeniu nowej warstwy lakieru na nadwozie samochodu. Malowanie samochodu wymaga odpowiedniego przygotowania, w tym dokładnego oczyszczenia powierzchni, usunięcia starego lakieru, a następnie nałożenia nowej warstwy.

Zalety malowania auta:

  • Trwałość. Dobrze wykonane malowanie samochodu jest bardzo trwałe i może wytrzymać wiele lat, o ile będzie odpowiednio pielęgnowane.
  • Możliwość wyboru dowolnego koloru. Malowanie pozwala na uzyskanie niemal każdego odcienia i efektu, w tym metalicznego, perłowego czy matowego.
  • Pełne pokrycie. Profesjonalne malowanie zapewnia pełne pokrycie całego nadwozia, łącznie z trudno dostępnymi miejscami.

Wady malowania auta:

  • Koszt. Malowanie samochodu może być dość kosztowne, zwłaszcza jeśli zdecydujemy się na wysokiej jakości lakier i profesjonalne wykonanie.
  • Czasochłonność. Proces malowania, w tym przygotowanie i schnięcie lakieru, może zająć kilka dni, a nawet tygodni.
  • Wymagane doświadczenie. Aby uzyskać zadowalający efekt, malowanie powinno być wykonane przez doświadczonego specjalistę. Samodzielne malowanie może prowadzić do powstania smug, nierówności czy odprysków.

2. Folie samochodowe (car wrapping)

Alternatywnym, coraz bardziej popularnym sposobem zmiany koloru auta jest nałożenie specjalnej folii na nadwozie. Metoda ta, zwana car wrappingiem, polega na oklejeniu samochodu specjalną folią, która może mieć dowolny kolor, wzór, a nawet fakturę. Zmiana koloru auta folią PPF to specjalność m.in, firmy Detailspot z Warszawy, na jej stronie internetowej można zobaczyć zdjęcia samochodów, które poddano tej procedurze.

Zalety foliowania samochodu:

  • Szeroki wybór wzorów i kolorów. Folie samochodowe dostępne są w ogromnej gamie kolorów, wzorów i wykończeń (np. mat, połysk, metalik, karbon). Możliwości personalizacji są praktycznie nieograniczone.
  • Ochrona oryginalnego lakieru. Folia chroni oryginalny lakier przed uszkodzeniami mechanicznymi, zarysowaniami, promieniowaniem UV oraz korozją.
  • Łatwość demontażu. Folia może być w każdej chwili usunięta, a pod nią pozostanie oryginalny lakier w nienaruszonym stanie. Jest to idealne rozwiązanie dla osób, które chcą czasowo zmienić wygląd auta.
  • Krótszy czas realizacji. Proces oklejania auta folią jest znacznie szybszy niż malowanie – może zająć od kilku godzin do kilku dni, w zależności od wielkości pojazdu i skomplikowania wzoru.

Wady foliowania samochodu:

  • Mniejsza trwałość. Folia samochodowa nie jest tak trwała jak lakier. W zależności od jakości folii i warunków eksploatacji, może wymagać wymiany po kilku latach.
  • Potencjalne uszkodzenia. W przypadku nieumiejętnego nakładania folii mogą pojawić się pęcherze powietrza, zagniecenia czy niedoskonałości. Również niewłaściwe użytkowanie samochodu (np. mycie pod wysokim ciśnieniem) może uszkodzić folię.
  • Ograniczone pokrycie. W niektórych miejscach, takich jak wnęki drzwiowe, trudno jest dokładnie przykleić folię, co może wpłynąć na estetykę całości.

3. Plasti Dip

Plasti Dip to kolejna alternatywa dla tradycyjnego malowania, polegająca na nałożeniu na nadwozie auta specjalnej, elastycznej powłoki. Plasti Dip to materiał, który można nanosić na powierzchnię za pomocą natrysku, a po wyschnięciu tworzy elastyczną, gumowatą warstwę, którą można łatwo usunąć, odklejając ją od nadwozia.

Zalety Plasti Dip:

  • Łatwość aplikacji. Plasti Dip można nanosić samodzielnie za pomocą sprayu, co pozwala na zaoszczędzenie kosztów związanych z profesjonalnym wykonaniem.
  • Możliwość szybkiej zmiany. Jeśli nowy kolor się znudzi lub zniszczy, Plasti Dip można łatwo usunąć, nie niszcząc oryginalnego lakieru.
  • Ochrona lakieru. Podobnie jak folia, Plasti Dip chroni oryginalny lakier przed zarysowaniami, promieniowaniem UV i innymi uszkodzeniami.

Wady Plasti Dip:

  • Mniejsza trwałość. Plasti Dip jest mniej trwały niż lakier czy folie. Z czasem może zacząć się łuszczyć, szczególnie w miejscach narażonych na intensywną eksploatację.
  • Mniejsza estetyka. Efekt uzyskany za pomocą Plasti Dip może nie być tak estetyczny jak profesjonalne malowanie czy folia, zwłaszcza jeśli aplikacja nie została wykonana starannie.
  • Ograniczona paleta kolorów. Choć dostępnych jest wiele kolorów Plasti Dip, wybór jest wciąż bardziej ograniczony niż w przypadku lakierów czy folii.

4. Hydrografika

Hydrografika, znana również jako nadruk wodny, to technika pozwalająca na naniesienie na powierzchnię samochodu skomplikowanych wzorów, takich jak imitacja drewna, karbonu czy kamuflażu. Proces ten polega na zanurzeniu elementu w specjalnej kąpieli wodnej, na powierzchni której znajduje się wybrany wzór.

Zalety hydrografiki:

  • Niezwykłe wzory. Hydrografika pozwala na uzyskanie efektów, które są trudne do osiągnięcia przy użyciu innych metod, takich jak malowanie czy foliowanie.
  • Personalizacja. Technika ta umożliwia stworzenie naprawdę unikatowego wyglądu auta, który będzie przyciągać wzrok i podkreślać indywidualność właściciela.
  • Trwałość. Po naniesieniu wzoru, powierzchnia jest zabezpieczana lakierem ochronnym, co zapewnia jej wysoką trwałość.

Wady hydrografiki:

  • Koszt. Hydrografika jest bardziej kosztowna niż tradycyjne malowanie czy foliowanie, szczególnie jeśli decydujemy się na skomplikowany wzór.
  • Ograniczenia wielkości. Technika ta jest zazwyczaj stosowana na mniejszych elementach, takich jak lusterka, elementy wnętrza czy felgi, co ogranicza jej zastosowanie na całym nadwoziu.
  • Wymagany profesjonalizm. Proces hydrografiki jest skomplikowany i wymaga dużego doświadczenia oraz precyzji, aby uzyskać zadowalający efekt.

Zmiana koloru auta to doskonały sposób na odświeżenie jego wyglądu i nadanie mu nowego charakteru. Wybór metody zależy od wielu czynników, takich jak budżet, oczekiwany efekt, trwałość oraz osobiste preferencje. Tradycyjne malowanie samochodu to inwestycja długoterminowa, która zapewnia trwałość i możliwość pełnej personalizacji. Z kolei folie samochodowe i Plasti Dip to rozwiązania, które umożliwiają szybką i stosunkowo tanią zmianę koloru, z możliwością łatwego powrotu do oryginalnego lakieru. Hydrografika natomiast jest idealna dla osób poszukujących unikalnych wzorów i efektów.

Przed podjęciem decyzji warto dokładnie przemyśleć wszystkie opcje, skonsultować się ze specjalistami.

Artykuł sponsorowany

O autorze

Jako redakcja cykdwójeczka.pl jesteśmy zgranym zespołem pasjonatów motoryzacji, którzy łączą w sobie wiedzę techniczną, zamiłowanie do prędkości i niezdrową obsesję na punkcie opon. Dzięki temu możemy tworzyć niezwykle ciekawe i profesjonalne treści. Razem kreujemy jedno z najdynamiczniejszych miejsc w sieci dla miłośników czterech kółek.