Holowanie auta z automatyczną skrzynią biegów wiąże się z pewnymi wyzwaniami i wymaga zachowania szczególnej ostrożności. Z jednej strony, instrukcje obsługi wielu pojazdów kategorycznie zabraniają holowania w ten sposób. Z drugiej strony, w niektórych sytuacjach holowanie może być konieczne, a przy odpowiedniej wiedzy i precyzyjnym działaniu można je przeprowadzić bezpiecznie.
Spis treści
Kiedy holowanie jest dopuszczalne?
Dopuszczalność holowania zależy od kilku czynników:
Typ automatycznej skrzyni biegów:
- Skrzynie hydrokinetyczne: Holowanie na krótkie dystanse (do 50 km) jest możliwe przy włączonym silniku i ustawieniu lewarka na „N”.
- Skrzynie dwusprzęgłowe (DCT) i bezstopniowe (CVT): Holowanie jest zazwyczaj niedozwolone.
Napęd:
- Napęd na przednią oś: Holowanie na holu jest możliwe.
- Napęd na tylną oś: Holowanie na holu jest możliwe, ale wymaga odłączenia wału napędowego.
- Napęd 4×4: Holowanie na holu jest zazwyczaj niedozwolone.
Stan techniczny:
- Usterka układu hamulcowego: Holowanie jest niedopuszczalne.
- Usterka silnika: Holowanie jest możliwe, ale może wymagać lawety.
Jak holować bezpiecznie?
Jeśli holowanie jest konieczne, należy:
- Sprawdzić instrukcję obsługi: Dokładne instrukcje dotyczące holowania można znaleźć w instrukcji obsługi danego pojazdu.
- Upewnić się, że holowanie jest dopuszczalne: Należy sprawdzić typ skrzyni biegów, napędu i stan techniczny auta.
- Używać odpowiedniego sprzętu: Holowanie powinno odbywać się na holu o odpowiedniej wytrzymałości.
- Włączyć silnik holowanego auta: Pozwoli to na smarowanie skrzyni biegów.
- Ustawić lewarek zmiany biegów na „N”: Zapewni to swobodny obrót kół.
- Nie przekraczać prędkości 30 km/h: Zbyt duża prędkość może uszkodzić skrzynię biegów.
- Zachować szczególną ostrożność podczas hamowania: Holowany pojazd nie posiada hamulców wspomaganych.
- Skrócić dystans holowania do minimum: Im krótszy dystans, tym mniejsze ryzyko uszkodzenia skrzyni biegów.
Jak holować zgodnie z prawem?
W Polsce holowanie jest dozwolone tylko na holu. Holowanie na linie lub sznurku jest niedopuszczalne.
Zasady holowania:
- Prędkość:
- W obszarze zabudowanym: 30 km/h
- Poza obszarem zabudowanym: 60 km/h
- Oświetlenie:
- Pojazd holujący: światła mijania
- Pojazd holowany: światła pozycyjne, z tyłu auta po lewej stronie umieszczamy trójkąt ostrzegawczy. Zabronione jest używanie świateł awaryjnych, które służą jedynie do sygnalizacji stojącego pojazdu.
- Odległość:
- Połączenie sztywne: do 3 metrów
- Połączenie luźne: od 4 do 6 metrów
- Hamulce:
- Połączenie sztywne: sprawny co najmniej jeden układ hamulcowy w pojeździe holowanym
- Połączenie luźne: sprawne oba układy hamulcowe w pojeździe holowanym
- Kierowanie:
- Pojazd holowany musi mieć sprawny układ kierowniczy
Zabronione jest holowanie:
- Pojazdu o niesprawnym układzie kierowniczym lub hamulcach:
- Wyjątek: sposób holowania wyklucza potrzebę ich użycia
- Pojazdu za pomocą połączenia giętkiego, jeżeli w pojeździe tym działanie układu hamulcowego uzależnione jest od pracy silnika, a silnik jest unieruchomiony:
- Pojazdu na autostradzie:
- Wyjątek: pojazdy odpowiednio oznakowane
Kto jest odpowiedzialny za zgodne z prawem holowanie pojazdu?
- Za bezpieczeństwo holowania odpowiada kierowca pojazdu holującego.
- W przypadku nieprzestrzegania przepisów grozi mu mandat karny.
Ważne wskazówki dotyczące holowania
Pamiętaj o poniższych kwestiach:
- Zawsze sprawdzaj instrukcję obsługi: Zawiera ona szczegółowe informacje dotyczące holowania danego modelu auta.
- Upewnij się, że holowanie jest dopuszczalne: Nie holuj auta, jeśli instrukcja obsługi to zabrania.
- Używaj odpowiedniego sprzętu: Holowanie na linie lub sznurku jest niedopuszczalne. Stosuj wyłącznie atestowany hol o odpowiedniej wytrzymałości.
- Zabezpiecz holowany pojazd: Użyj linek bezpieczeństwa, aby zapobiec odczepieniu się holowanego auta.
- Komunikuj się z kierowcą holowanego pojazdu: Upewnij się, że kierowca holowanego auta rozumie Twoje sygnały i wie, jak reagować.
- Zachowaj ostrożność na zakrętach i podczas hamowania: Holowany pojazd może zachowywać się inaczej niż podczas normalnej jazdy.
- Zatrzymaj się po przejechaniu 20-30 km: Sprawdź temperaturę skrzyni biegów holowanego auta. Jeśli jest zbyt wysoka, należy przerwać holowanie i odczekać na ostygnięcie.
Zobacz też: Układ hamulcowy: wszystko, co musisz wiedzieć!
fot.: commons.wikimedia.org