Porady

Gorąca felga i smród z koła – co to oznacza i jak z tym walczyć?

Gorąca felga i smród z koła – co to oznacza i jak z tym walczyć?

Każdy doświadczony kierowca wie, że gorąca felga i smród z koła to niepokojące objawy, które mogą zwiastować poważną awarię. Niestety, wielu z nas ignoruje te sygnały, co może prowadzić do jeszcze większych problemów, a nawet do niebezpiecznych sytuacji na drodze. W tym artykule dokładnie omówimy przyczyny tych objawów, sposoby ich diagnozowania oraz metody naprawy.

Przyczyny gorącej felgi i smrodu z koła

1. Zablokowanie hamulca:

  • Najczęstsza przyczyna.
  • Dochodzi do niego, gdy zacisk hamulcowy nie odbija prawidłowo, co powoduje ciągłe tarcie klocków o tarczę.
  • Objawy: gorąca felga, smród spalenizny, słabsze hamowanie.

2. Zatarte łożysko koła:

  • Łożysko to element, który umożliwia swobodny obrót koła.
  • Gdy się zaciera, powoduje zwiększony opór toczenia i generuje ciepło.
  • Objawy: gorąca felga, szum lub buczenie podczas jazdy, drgania koła.

3. Pęknięta tarcza hamulcowa:

  • Pęknięcie tarczy może powodować jej deformację i ocieranie o klocki.
  • Objawy: gorąca felga, drgania kierownicy podczas hamowania, pulsowanie hamulca.

4. Awaria układu ABS:

  • Uszkodzony czujnik ABS może uniemożliwić prawidłowe działanie układu, co może prowadzić do zablokowania koła.
  • Objawy: gorąca felga, zapalenie się kontrolki ABS na desce rozdzielczej.

Diagnoza problemu z grzejącą się felgą

1. Sprawdzenie temperatury

  • Dotknij felgi po jeździe, jeśli jest wyczuwalnie gorąca może to wskazywać na problem.
  • Użyj termometru bezdotykowego, aby uzyskać dokładny pomiar.
  • Porównaj temperaturę felgi z temperaturą innych kół.
  • Uwaga: Gorąca felga może być niebezpieczna w dotyku.

2. Sprawdzenie zapachu:

  • Zwróć uwagę na rodzaj zapachu.
  • Zapach spalenizny może oznaczać problem z hamulcami, a zapach gumy może oznaczać problem z łożyskiem.
  • Uwaga: Silny smród może być oznaką poważnej usterki.

3. Sprawdzenie hamulców:

  • Wykonaj test hamowania na prostej drodze.
  • Zwróć uwagę na pulsowanie hamulca lub drgania kierownicy.
  • Uwaga: Słabe hamowanie lub drgania kierownicy mogą wskazywać na problem z hamulcami.

4. Wizyta w warsztacie:

  • W przypadku poważniejszych problemów konieczna będzie wizyta u mechanika, który zdiagnozuje usterkę.
  • Mechanik może użyć specjalistycznych narzędzi do diagnostyki problemu.
  • Uwaga: Nie ignoruj problemu i jak najszybciej udaj się do warsztatu.

Dodatkowe wskazówki:

  • Zwróć uwagę na inne objawy, takie jak:
    • Słabsze hamowanie
    • Drgania kierownicy podczas jazdy
    • Szum lub buczenie z koła

Naprawa grzejącego się koła

1. Zablokowanie hamulca:

  • Wymiana zacisku hamulcowego lub jego regeneracja.
  • Czyszczenie i smarowanie prowadnic zacisku.

2. Zatarte łożysko koła:

  • Wymiana łożyska koła.
  • Należy użyć odpowiednich narzędzi do demontażu i montażu łożyska.

3. Pęknięta tarcza hamulcowa:

  • Wymiana tarczy hamulcowej.
  • Należy również sprawdzić klocki hamulcowe i w razie potrzeby je wymienić.

4. Awaria układu ABS:

  • Naprawa lub wymiana uszkodzonego czujnika ABS.
  • Sprawdzenie innych elementów układu ABS.

Uwaga:

  • Ignorowanie problemu gorącej felgi i smrodu z koła może prowadzić do poważniejszych awarii i stwarzać zagrożenie bezpieczeństwa na drodze.
  • W przypadku wystąpienia tych objawów należy jak najszybciej udać się do warsztatu.

Koszty naprawy problemu z gorącą felgą

Koszt naprawy zależy od rodzaju usterki:

1. Zablokowanie hamulca:

  • Wymiana zacisku hamulcowego: 100-300 zł
  • Regeneracja zacisku hamulcowego: 50-150 zł
  • Czyszczenie i smarowanie prowadnic zacisku: 50-100 zł

2. Zatarte łożysko koła:

  • Wymiana łożyska koła: 100-300 zł
  • Cena może się różnić w zależności od rodzaju łożyska i modelu samochodu.

3. Pęknięta tarcza hamulcowa:

  • Wymiana tarczy hamulcowej: 150-400 zł
  • Cena może się różnić w zależności od rodzaju tarczy i modelu samochodu.
  • Należy również sprawdzić klocki hamulcowe i w razie potrzeby je wymienić (koszt 50-100 zł).

4. Awaria układu ABS:

  • Naprawa lub wymiana uszkodzonego czujnika ABS: 50-200 zł
  • Cena może się różnić w zależności od rodzaju czujnika i modelu samochodu.
  • Sprawdzenie innych elementów układu ABS: 50-100 zł

Zobacz też: Szyba kierowcy nie działa, słychać cykanie: diagnoza i naprawa

fot.: freepik.com

O autorze

Jako redakcja cykdwójeczka.pl jesteśmy zgranym zespołem pasjonatów motoryzacji, którzy łączą w sobie wiedzę techniczną, zamiłowanie do prędkości i niezdrową obsesję na punkcie opon. Dzięki temu możemy tworzyć niezwykle ciekawe i profesjonalne treści. Razem kreujemy jedno z najdynamiczniejszych miejsc w sieci dla miłośników czterech kółek.