Porady

Nadsterowność i podsterowność – czym się różnią?

Nadsterowność i podsterowność – czym się różnią?

Każdy kierowca, niezależnie od doświadczenia, prędzej czy później zetknie się z nadsterownością lub podsterownością. Te dwa zjawiska, choć pozornie podobne, mogą mieć diametralnie różne konsekwencje na drodze. Nauczenie się ich rozpoznawania i odpowiedniego reagowania to klucz do bezpiecznej i przyjemnej jazdy.

Czym jest nadsterowność?

Nadsterowność to zjawisko, w którym tylna oś samochodu traci przyczepność podczas pokonywania zakrętu, powodując „uciekanie” tyłu pojazdu na zewnątrz. W skrajnych przypadkach może to doprowadzić do obrotu auta wokół własnej osi.

Objawy nadsterowności:

  • Tył samochodu „ucieka” na zewnątrz zakrętu
  • Przednie koła pozostają w przyczepności
  • Samochód staje się nadmiernie „zwrotny”
  • Uczucie „luzu” na kierownicy

Przyczyny nadsterowności:

  • Nadmierna prędkość w zakręcie
  • Nagłe hamowanie w zakręcie
  • Gwałtowne skręcenie kierownicy
  • Jazda po śliskiej nawierzchni
  • Źle rozłożony ciężar w pojeździe
  • Niewłaściwe ciśnienie w oponach

Jak radzić sobie z nadsterownością?

  • Nie panikuj!
  • Odpuść gaz
  • Prostuj kierownicę
  • Jeśli tył nadal „ucieka”, delikatnie skręć kierownicę w stronę poślizgu
  • Unikaj gwałtownych ruchów

Czym jest podsterowność?

Podsterowność to zjawisko przeciwne do nadsterowności. W tym przypadku to przednia oś samochodu traci przyczepność podczas pokonywania zakrętu, powodując „wyjeżdżanie” przodu pojazdu na zewnątrz.

Objawy podsterowności:

  • Przód samochodu „ucieka” na zewnątrz zakrętu
  • Brak reakcji na skręt kierownicy
  • Uczucie „pchania” pojazdu na wprost

Przyczyny podsterowności:

  • Nadmierna prędkość w zakręcie
  • Nagłe przyspieszanie w zakręcie
  • Niewystarczające skręcenie kierownicy
  • Jazda po śliskiej nawierzchni
  • Źle rozłożony ciężar w pojeździe
  • Niewłaściwe ciśnienie w oponach

Jak radzić sobie z podsterownością?

  • Nie panikuj!
  • Odpuść gaz
  • Delikatnie skręć kierownicę w stronę zakrętu
  • Unikaj gwałtownych ruchów
  • Jeśli przód nadal „ucieka”, wyhamuj

Różnice między nadsterownością a podsterownością

CechaNadsterownośćPodsterowność
Utrata przyczepnościTylna ośPrzednia oś
Zachowanie pojazduTył „ucieka” na zewnątrzPrzód „ucieka” na zewnątrz
Odczucia kierowcyNadmierna zwrotność, „luz” na kierownicyBrak reakcji na skręt, „pchanie” na wprost
PrzyczynyNadmierna prędkość, gwałtowne hamowanie, skręt kierownicy, śliska nawierzchniaNadmierna prędkość, gwałtowne przyspieszanie, niewystarczający skręt kierownicy, śliska nawierzchnia
ReakcjaOdpuść gaz, prostuj kierownicę, delikatnie skręć w stronę poślizguOdpuść gaz, skręć w stronę zakrętu, wyhamuj

Jak uniknąć nadsterowności i podsterowności?

  • Jeźdź z bezpieczną prędkością
  • Stosuj płynne ruchy kierownicy i pedałów
  • Zachowaj odpowiedni dystans do innych pojazdów
  • Dbaj o stan techniczny swojego samochodu

Trenuj swoje umiejętności

Doskonałym sposobem na poznanie reakcji swojego samochodu i naukę radzenia sobie z nadsterownością i podsterownością jest udział w kursie doskonalenia techniki jazdy. Pod okiem doświadczonych instruktorów będziesz mógł bezpiecznie ćwiczyć różne manewry w kontrolowanych warunkach.

Pamiętaj o bezpieczeństwie

Nadsterowność i podsterowność to zjawiska, które mogą być niebezpieczne, jeśli nie potrafimy sobie z nimi odpowiednio radzić. Dlatego tak ważne jest, aby poznać ich objawy, przyczyny i sposoby reagowania. Pamiętaj, że bezpieczeństwo na drodze jest najważniejsze!

Statystyki

  • Nadsterowność jest odpowiedzialna za około 10% wszystkich wypadków drogowych.
  • Podsterowność jest odpowiedzialna za około 20% wszystkich wypadków drogowych.
  • Nadsterowność i podsterowność częściej zdarzają się na śliskich nawierzchniach.
  • Młodzi kierowcy (w wieku 18-24 lat) są bardziej narażeni na wypadki z powodu podsterowności niż starsi kierowcy.

Dodatkowe wskazówki:

  • Uwaga na napęd: Samochody z napędem na przednią oś są bardziej podatne na podsterowność, podczas gdy te z napędem na tylną oś są bardziej podatne na nadsterowność.
  • Opony: Stan i rodzaj opon ma duży wpływ na przyczepność. Upewnij się, że opony są w dobrym stanie i mają odpowiednie ciśnienie.

Zobacz też: Hamowanie silnikiem – oszczędność i bezpieczeństwo w jednym

fot.: freepik.com

O autorze

Jako redakcja cykdwójeczka.pl jesteśmy zgranym zespołem pasjonatów motoryzacji, którzy łączą w sobie wiedzę techniczną, zamiłowanie do prędkości i niezdrową obsesję na punkcie opon. Dzięki temu możemy tworzyć niezwykle ciekawe i profesjonalne treści. Razem kreujemy jedno z najdynamiczniejszych miejsc w sieci dla miłośników czterech kółek.