Falujące obroty silnika to częsty problem, który może dotknąć każdego samochodu. Objawia się on wahaniami prędkości obrotowej silnika na biegu jałowym lub podczas jazdy. Może to być denerwujące i prowadzić do innych problemów, takich jak szarpanie podczas przyspieszania lub zwiększone zużycie paliwa.
Spis treści
Przyczyny falowania obrotów
Istnieje wiele przyczyn falowania obrotów silnika. Do najczęstszych należą:
- Nieszczelności w układzie dolotowym – powietrze dostające się do układu dolotowego poza przepustnicą zaburza mieszankę paliwowo-powietrzną, co może prowadzić do falowania obrotów.
- Zużyte świece zapłonowe lub żarowe – zużyte świece nie zapewniają odpowiedniej iskry, co może powodować problemy z zapłonem mieszanki paliwowo-powietrznej i falowanie obrotów.
- Brudny filtr powietrza – brudny filtr powietrza ogranicza przepływ powietrza do silnika, co może również prowadzić do falowania obrotów.
- Problemy z układem zapłonowym – usterki cewek zapłonowych, przewodów wysokiego napięcia lub innych elementów układu zapłonowego mogą również powodować falowanie obrotów.
- Awaria czujników – uszkodzone czujniki, takie jak sonda lambda, czujnik położenia wału korbowego czy czujnik przepływu powietrza, mogą wysyłać błędne sygnały do komputera sterującego silnikiem, co może prowadzić do falowania obrotów.
Diagnostyka falujących obrotów silnika
1. Wstępna obserwacja:
- Zauważ, w jakich sytuacjach występuje falowanie obrotów: na biegu jałowym, podczas jazdy, po rozgrzaniu silnika, na zimnym silniku.
- Zwróć uwagę na inne objawy: spadek mocy, szarpanie, problemy z przyspieszaniem, zwiększone zużycie paliwa.
- Sprawdź wskaźnik temperatury silnika: przegrzanie może powodować falowanie obrotów.
2. Sprawdzenie podstawowych elementów:
- Filtr powietrza: zanieczyszczony filtr ogranicza dopływ powietrza, co może powodować falowanie obrotów.
- Świece zapłonowe: zużyte świece nie zapewniają odpowiedniej iskry, co może prowadzić do problemów z zapłonem i falowania obrotów.
- Przewody zapłonowe: uszkodzone przewody mogą powodować utratę napięcia i problemy z zapłonem.
3. Diagnostyka komputerowa:
- Podłącz tester diagnostyczny do gniazda OBD-II w samochodzie.
- Sprawdź błędy w pamięci komputera sterującego silnikiem.
- Odczytaj parametry pracy silnika, takie jak obroty, temperatura, ciśnienie w kolektorze dolotowym, napięcie sondy lambda.
- Wykonaj test przepustnicy.
4. Analiza wyników:
- Dokładnie przeanalizuj odczytane błędy i parametry.
- Porównaj je z wartościami referencyjnymi dla danego modelu samochodu.
- Użyj dostępnych informacji technicznych i schematów elektrycznych do zlokalizowania problemu.
5. Zaawansowane czynności diagnostyczne:
- W zależności od wyników diagnostyki komputerowej, mogą być konieczne dalsze czynności, takie jak:
- Pomiar ciśnienia paliwa
- Sprawdzenie szczelności układu dolotowego
- Diagnostyka czujników (np. sondy lambda, czujnika przepływu powietrza)
- Sprawdzenie kompresji silnika
Naprawa silnika
Naprawa falowania obrotów silnika zależy od przyczyny problemu. W niektórych przypadkach wystarczy wyczyścić filtr powietrza lub wymienić świece zapłonowe. W innych przypadkach może być konieczna naprawa lub wymiana bardziej skomplikowanych elementów, takich jak cewki zapłonowe, czujniki lub przepustnica.
Ważne
Jeśli falowanie obrotów silnika towarzyszy innym objawom, takim jak spadek mocy, szarpanie podczas przyspieszania lub zwiększone zużycie paliwa, należy jak najszybciej udać się do serwisu samochodowego. W niektórych przypadkach falowanie obrotów może być objawem poważniejszej usterki.
Zobacz też: Samochód traci moc – jakie mogą być przyczyny?
fot.: freepik.com