Współczesne silniki spalinowe skrywają wiele tajemnic. Jedną z nich jest niepozorny, choć niezwykle ważny element – zawór EGR. Choć jego nazwa brzmi skomplikowanie, jego rola jest prosta: dbać o środowisko naturalne, redukując szkodliwe emisje.
Spis treści
Czym jest zawór EGR?
EGR – skrót od Exhaust Gas Recirculation – oznacza system recyrkulacji spalin. Działa on na zasadzie kierowania części spalin z powrotem do komory spalania. Może to wydawać się nieintuicyjne, ale w rzeczywistości przynosi szereg korzyści. Głównym zadaniem zaworu EGR jest ograniczenie emisji tlenków azotu (NOx). Te szkodliwe gazy powstają w wysokich temperaturach podczas spalania paliwa. Zawór EGR obniża temperaturę spalania, co prowadzi do zmniejszenia emisji NOx nawet o 50%.
Korzyści dla silnika
Oprócz ochrony środowiska, zawór EGR może również poprawić pracę silnika. Recyrkulacja spalin obniża temperaturę spalania, co z kolei zmniejsza zużycie paliwa i hałas generowany przez silnik.
Gdzie znajdziemy zawór EGR?
Zawór EGR montowany jest w silnikach benzynowych i dieslowskich. Znajduje się on zazwyczaj w kolektorze dolotowym lub wydechowym.
Awarie i problemy z zaworem EGR
Niestety, zawór EGR jest podatny na awarie. Najczęstszą przyczyną jest zazwyczaj nagromadzenie się sadzy i nagaru, co prowadzi do jego zablokowania. Objawy awarii zaworu EGR to m.in.:
- Spadek mocy silnika
- Wzrost zużycia paliwa
- Problemy z uruchomieniem silnika
- Dymienie z wydechu
W przypadku awarii zaworu EGR konieczna jest jego wymiana lub regeneracja.
Czy warto usuwać zawór EGR?
Niektórzy decydują się na usunięcie zaworu EGR, aby pozbyć się problemów z jego awariami. Należy jednak pamiętać, że jest to niezgodne z prawem i może prowadzić do wzrostu emisji szkodliwych spalin.
Jak dbać o zawór EGR?
Aby przedłużyć żywotność zaworu EGR i uniknąć kosztownych napraw, warto stosować się do kilku prostych zasad:
- Regularnie tankuj paliwo wysokiej jakości. Słabej jakości paliwo może zawierać zanieczyszczenia, które przyczyniają się do nagromadzenia sadzy i nagaru w zaworze EGR.
- Używaj oleju silnikowego o odpowiedniej specyfikacji. Olej o niewłaściwych parametrach może również sprzyjać osadzaniu się brudu w zaworze EGR.
- Unikaj krótkich tras. Podczas krótkich tras silnik nie osiąga optymalnej temperatury pracy, co sprzyja kondensacji pary wodnej i powstawaniu nagaru w zaworze EGR.
- Regularnie sprawdzaj stan zaworu EGR. W serwisie samochodowym można sprawdzić, czy zawór EGR jest drożny i czy nie uległ zanieczyszczeniu.
Zobacz też: Regulator napięcia alternatora – objawy uszkodzenia i wymiana
fot.: commons.wikimedia.org