Wybór odpowiednich felg to ważny moment dla każdego miłośnika motoryzacji. Jednak nawet jeśli znajdziesz obręcze, które Ci się podobają, nie zawsze będą one idealnie pasować do Twojego samochodu. W takiej sytuacji warto sięgnąć po pierścienie centrujące, które pomogą dopasować felgi do piasty koła. W tym artykule dowiesz się, jak wybrać właściwe pierścienie centrujące, jak działają i dlaczego są tak istotne.
Spis treści
Co to są pierścienie centrujące do felg?
Pierścienie centrujące to wzmocnione obręcze, które montuje się między zakresem felgi a piastą koła. Ich głównym celem jest stabilizacja położenia felgi oraz dopasowanie jej do auta. Wewnętrzna część pierścienia wchodzi w piastę, a zewnętrzna wypycha otwór w feldze. Dzięki temu otwory montażowe są w tym samym miejscu, co otwory na śrubę w obręczy. Ważne jest jednak, aby pamiętać, że pierścień centrujący nie służy do utrzymywania felgi na piaście – do tego celu stosuje się wyłącznie śruby.
Dlaczego warto używać pierścieni centrujących?
- Dopasowanie felg do konkretnego modelu auta: Producenci felg nie mają jednego standardowego rozmiaru otworu na piastę. Dlatego nie zawsze felga będzie pasować do konkretnego modelu samochodu. Pierścienie centrujące pozwalają na dopasowanie felg do różnych aut.
- Stabilność koła: Poprawiają stabilność koła, eliminując luz między piastą a obręczą. To szczególnie ważne przy dużych prędkościach i w trudnych warunkach drogowych.
- Ochrona przed wibracjami: Dzięki pierścieniom centrującym zmniejsza się ryzyko wibracji i hałasu podczas jazdy.
Jak dobrać pierścienie centrujące?
- Znajdź średnicę otworu felgi: To podstawowy parametr. Mierz średnicę otworu centralnego (hub bore) felgi.
- Znajdź średnicę piasty koła: To drugi ważny wymiar. Średnica wewnętrzna pierścienia musi odpowiadać średnicy piasty.
- Wybierz odpowiedni rozmiar: Pierścienie centrujące są dostępne w różnych rozmiarach – od 80 do 60 mm. Wybierz taki, który pasuje do Twoich felg.
Pierścienie do felg aluminiowych i stalowych
Pierścienie centrujące do felg aluminiowych są praktycznie takie same jak do felg stalowych. Różnią się jedynie wykonaniem (alusy są z lżejszych stopów metali lub aluminium) oraz estetyką. Warto wybrać pierścień odporny na korozję, szczególnie w przypadku felg aluminiowych.
Zobacz też: Jak Zadbać o Fotele Samochodowe: Poradnik dla Kierowców
fot.: freepik.com