Porady

Z jaką siłą dokręcać koła? Lepiej nie przesadzić!

Z jaką siłą dokręcać koła? Lepiej nie przesadzić!

Czy wiesz, że zbyt mocne dokręcenie kół może być tak samo niebezpieczne jak za słabe? A czy masz pewność, że dokręcasz swoje koła odpowiednią siłą? W tym artykule odkryjesz, jak uniknąć najczęstszych błędów i zadbać o swoje bezpieczeństwo na drodze. Przekonaj się, dlaczego tak ważne jest, aby znać odpowiednie wartości momentu obrotowego dla Twojego pojazdu.

Dlaczego odpowiednie dokręcenie kół jest tak ważne?

Odpowiednie dokręcenie kół samochodowych ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa jazdy i trwałości zarówno kół, jak i elementów zawieszenia. Gdy śruby lub nakrętki są dokręcone zbyt mocno, mogą one prowadzić do uszkodzenia gwintów, co z kolei osłabia ich zdolność do pewnego trzymania koła. Nadmierna siła dokręcania może także deformować felgi, szczególnie aluminiowe, co może prowadzić do nierównomiernego zużycia opon i pogorszenia właściwości jezdnych pojazdu.

Zbyt słabe dokręcenie kół stanowi równie poważne zagrożenie. Śruby mogą się poluzować podczas jazdy, co może doprowadzić do utraty koła w trakcie ruchu, a to już bezpośrednio zagraża bezpieczeństwu kierowcy, pasażerów oraz innych uczestników ruchu drogowego. Dlatego odpowiednie dokręcenie kół według zalecanych wartości momentu obrotowego to nie tylko kwestia techniczna, ale także dbałość o życie i zdrowie.

Uwaga! Zawsze stosuj klucz dynamometryczny do dokręcania kół, aby uniknąć ryzyka związanego z niewłaściwą siłą dokręcenia.

Poza aspektem bezpieczeństwa, odpowiednie dokręcenie kół wpływa również na komfort jazdy. Koła, które są nierówno lub niewłaściwie dokręcone, mogą generować wibracje, które odczuwalne są na kierownicy. Wibracje te nie tylko obniżają komfort jazdy, ale mogą również prowadzić do przedwczesnego zużycia zawieszenia i innych podzespołów. Co więcej, nawet najmniejsze odstępstwa od zalecanej siły dokręcania mogą mieć negatywny wpływ na stabilność prowadzenia pojazdu, szczególnie w trudnych warunkach drogowych.

Odpowiednie dokręcenie kół ma również znaczenie z perspektywy serwisowej. Regularne sprawdzanie i dokręcanie śrub zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu zmniejsza ryzyko powstawania luzów i zapobiega poważniejszym problemom mechanicznym. To prosta czynność, która może znacząco wydłużyć żywotność elementów zawieszenia, a także wpłynąć na lepsze działanie systemów ABS i ESP, które wymagają stabilnych i prawidłowo zamontowanych kół do skutecznego działania.

Jakie wartości momentu obrotowego stosować do dokręcania kół?

Odpowiedni moment obrotowy, z jakim dokręca się śruby lub nakrętki kół, zależy od rodzaju pojazdu, materiału felgi oraz typu śruby. Wartości momentu obrotowego są zwykle podawane przez producenta pojazdu w instrukcji obsługi, ale istnieją pewne standardowe wartości, które można stosować w przypadku braku specyficznych zaleceń.

W przypadku większości samochodów osobowych, śruby mocujące koła stalowe dokręca się momentem obrotowym w przedziale od 90 do 120 Nm (niutonometrów). Dla kół z felgami aluminiowymi, zalecany moment obrotowy jest nieco wyższy i wynosi zazwyczaj od 110 do 130 Nm. Ważne jest, aby te wartości były dostosowane do specyficznych warunków pojazdu, w tym rodzaju śrub i materiału felg, ponieważ różne konfiguracje mogą wymagać różnych sił dokręcenia.

Uwaga! Zawsze korzystaj z instrukcji obsługi pojazdu, aby poznać dokładne zalecenia dotyczące momentu obrotowego dla twojego modelu auta.

W pojazdach użytkowych, takich jak vany czy małe ciężarówki, wartości momentu obrotowego mogą być wyższe, sięgając nawet 170 Nm, a czasem więcej. Jest to związane z większymi obciążeniami, na jakie są narażone koła tych pojazdów. Z kolei motocykle, ze względu na mniejsze rozmiary śrub, wymagają zwykle niższego momentu obrotowego, oscylującego w granicach od 50 do 80 Nm.

Częste błędy przy dokręcaniu kół i jak ich unikać

Podczas dokręcania kół, często popełnia się błędy, które mogą wpływać na bezpieczeństwo jazdy oraz stan techniczny pojazdu. Jednym z najczęstszych błędów jest nierównomierne dokręcanie śrub lub nakrętek. Jeśli dokręcisz jedną śrubę zbyt mocno, a resztę zbyt słabo, może to spowodować nierównomierne obciążenie koła, co prowadzi do jego odkształcenia. Aby tego uniknąć, zawsze dokręcaj śruby w tzw. „krzyżowym” schemacie – na przemian, po przekątnej. Dzięki temu siła dokręcenia rozkłada się równomiernie na całe koło, co minimalizuje ryzyko jego uszkodzenia.

Innym powszechnym błędem jest dokręcanie kół bez użycia klucza dynamometrycznego. Wielu kierowców używa standardowych kluczy lub – co gorsza – kluczy pneumatycznych, które mogą przekroczyć zalecany moment obrotowy. To z kolei może prowadzić do zerwania gwintów, a nawet pęknięcia śrub. Korzystając z klucza dynamometrycznego, masz pewność, że każda śruba jest dokręcona z odpowiednią siłą, co zapobiega zarówno niedostatecznemu, jak i nadmiernemu dokręceniu.

Uwaga! Sprawdź, czy gwinty i powierzchnie styku śrub są czyste i wolne od korozji – zabrudzenia mogą wpłynąć na dokładność dokręcania.

Kolejnym problemem jest niekontrolowanie dokręcenia śrub po przejechaniu kilkudziesięciu kilometrów od momentu montażu kół. Nowe koła lub te, które były niedawno demontowane, mogą wymagać ponownego dokręcenia po krótkim czasie użytkowania. To szczególnie ważne w przypadku kół aluminiowych, które mają tendencję do „osadzania się” po pierwszym dokręceniu. Pominięcie tego kroku może skutkować poluzowaniem się śrub w trakcie jazdy, co stanowi poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa.

Zobacz również: Gorąca felga i smród z koła – co to oznacza i jak z tym walczyć?

fot.: freepik.com

Udostępnij

O autorze

Jako redakcja cykdwójeczka.pl jesteśmy zgranym zespołem pasjonatów motoryzacji, którzy łączą w sobie wiedzę techniczną, zamiłowanie do prędkości i niezdrową obsesję na punkcie opon. Dzięki temu możemy tworzyć niezwykle ciekawe i profesjonalne treści. Razem kreujemy jedno z najdynamiczniejszych miejsc w sieci dla miłośników czterech kółek.