Jazda samochodem wiąże się z wieloma wyzwaniami, a jednym z nich jest kontrola martwego pola. Te niewidoczne strefy wokół pojazdu stanowią poważne zagrożenie bezpieczeństwa, ponieważ łatwo przeoczyć w nich inne pojazdy, motocyklistów czy rowerzystów. Na szczęście z pomocą przychodzą czujniki martwego pola, które stają się coraz popularniejszym elementem wyposażenia aut.
Spis treści
Czym jest czujnik martwego pola?
Czujnik martwego pola to system, który monitoruje strefy wokół pojazdu, których nie widać w lusterkach bocznych ani w lusterku wstecznym. System działa na zasadzie radarów lub ultradźwięków, wykrywając obecność innych obiektów w pobliżu.
Jak działa czujnik martwego pola?
Rodzaje czujników:
- Radarowe: emitują fale radiowe, które odbijają się od innych obiektów i wracają do czujnika. Na podstawie czasu powrotu fali i jej częstotliwości system oblicza odległość i położenie obiektu.
- Ultradźwiękowe: działają podobnie jak radarowe, ale zamiast fal radiowych wykorzystują fale dźwiękowe.
Sygnalizacja:
Po wykryciu obiektu w martwym polu system informuje o tym kierowcę za pomocą:
- Kontrolki LED: najczęściej umieszczonej w lusterku bocznym lub na desce rozdzielczej. Kontrolka może świecić się na żółto lub czerwono, w zależności od odległości i położenia obiektu.
- Sygnału dźwiękowego: informuje o potencjalnym zagrożeniu.
Zalety czujników martwego pola
Zwiększenie bezpieczeństwa: czujniki pomagają uniknąć kolizji z innymi pojazdami, motocyklistami i rowerzystami, którzy znajdują się w martwym polu.
Poprawa komfortu jazdy: czujniki redukują stres i zmęczenie podczas jazdy, dając kierowcy większą pewność siebie.
Szczególnie przydatne dla:
- Początkujących kierowców
- Kierowców często zmieniających pas ruchu
- Kierowców jeżdżących w zatłoczonym ruchu miejskim
Czujniki martwego pola – czy warto je mieć?
Zdecydowanie tak! Czujniki martwego pola to niedroga inwestycja, która może znacząco zwiększyć bezpieczeństwo jazdy. Szczególnie polecane są dla początkujących kierowców, osób często zmieniających pas ruchu oraz jeżdżących w zatłoczonym ruchu miejskim.
Montaż czujników martwego pola
Czujniki martwego pola można zamontować w każdym aucie, niezależnie od marki, modelu czy roku produkcji. Montaż jest zazwyczaj prosty i korzystając z dołączonej instrukcji może być wykonany samodzielnie lub w serwisie samochodowym.
Ceny czujników martwego pola
Ceny czujników martwego pola wahają się od kilkudziesięciu do kilkuset złotych. Na rynku dostępne są różne systemy, różniące się funkcjonalnością i ceną.
Ograniczenia czujników martwego pola:
1. Niedokładne wykrywanie:
- Czujniki nie są w stanie wykryć wszystkich obiektów w martwym polu, np. rowerzystów jadących blisko pojazdu, motocykli jadących z dużą prędkością, czy pieszych zasłoniętych przez inne obiekty.
2. Fałszywe alarmy:
- Systemy mogą być podatne na fałszywe alarmy, np. w wyniku deszczu, śniegu, mgły, silnego słońca, brudu na czujnikach, zakłóceń elektromagnetycznych generowanych przez inne pojazdy lub infrastrukturę drogową.
3. Zależność od warunków:
- Skuteczność czujników może się obniżać w trudnych warunkach atmosferycznych, takich jak silny deszcz, śnieg lub mgła.
4. Montaż i kalibracja:
- Nieprawidłowy montaż lub kalibracja czujników może negatywnie wpływać na ich działanie.
5. Czas reakcji:
- Czujniki potrzebują pewnego czasu na wykrycie obiektu w martwym polu, co może być niewystarczające w przypadku nagłych sytuacji.
6. Zaufanie do technologii:
- Nadmierne poleganie na czujnikach martwego pola może prowadzić do zaniedbania obserwacji otoczenia w lusterkach i przez ramię, co może stwarzać zagrożenie.
Alternatywy dla czujników martwego pola:
1. Lusterka asferyczne:
- Zapewniają szersze pole widzenia niż tradycyjne lusterka boczne, obejmując część martwego pola.
- Mogą być montowane jako zamienniki standardowych lusterek.
- Należy odpowiednio je wyregulować, aby uzyskać optymalne pole widzenia.
- Nie eliminują całkowicie martwego pola.
2. System kamer 360 stopni:
- Wyświetla obraz otoczenia pojazdu na ekranie w kokpicie, eliminując martwe pola.
- Może być zintegrowany z innymi systemami bezpieczeństwa, np. czujnikami parkowania.
- Zazwyczaj droższy w zakupie i montażu niż czujniki martwego pola.
- Może wymagać dodatkowego ekranu w kokpicie.
- Jakość obrazu może być ograniczona w zależności od warunków oświetleniowych.
3. Dodatkowe lusterka:
- Lusterko martwego pola: małe lusterko naklejane na tradycyjne lusterko boczne, powiększające pole widzenia.
- Lusterko panoramiczne: montowane na wewnętrznej stronie szyby przedniej, zapewniające szeroki widok z tyłu pojazdu.
- Mogą być tanim i łatwym w montażu rozwiązaniem.
- Nie zastępują całkowicie czujników martwego pola ani kamer 360 stopni.
- Mogą powodować zniekształcenia obrazu i utrudniać ocenę odległości.
Przykładowe modele czujników martwego pola dostępne na rynku
Valeo Safe Side:
- Radarowe czujniki z funkcją automatycznego wyłączania po włączeniu kierunkowskazu.
- Zasięg do 5 metrów.
- Sygnalizacja dźwiękowa i wizualna.
- Łatwy montaż.
- Cena: około 400-600 zł.
Bosch Blind Spot Monitoring:
- Ultradźwiękowe czujniki z sygnalizacją dźwiękową.
- Zasięg do 3 metrów.
- Kompaktowa konstrukcja.
- Niskie koszty montażu.
- Cena: około 200-300 zł.
Statystyki i badania dotyczące czujników martwego pola:
Wzrost bezpieczeństwa
- Według badań ADAC, czujniki martwego pola mogą zmniejszyć ryzyko kolizji o 14%.
- Inne badania wykazały, że czujniki martwego pola mogą zmniejszyć ryzyko zmiany pasa ruchu z kolizją o 23%.
Popularność
- W 2023 roku czujniki martwego pola były montowane w standardzie w 70% nowych samochodów w Europie.
- Oczekuje się, że do 2025 roku czujniki martwego pola będą montowane w standardzie we wszystkich nowych samochodach w Europie.
Efektywność
- Badania wykazały, że czujniki martwego pola są skuteczne w wykrywaniu innych pojazdów w martwym polu, w tym motocykli i rowerów.
- Skuteczność czujników martwego pola może się jednak obniżać w trudnych warunkach atmosferycznych, takich jak silny deszcz, śnieg lub mgła.
Ograniczenia
- Czujniki martwego pola nie są w stanie wykryć wszystkich obiektów w martwym polu, np. pieszych.
- Nadmierne poleganie na czujnikach martwego pola może prowadzić do zaniedbania obserwacji otoczenia w lusterkach i przez ramię, co może stwarzać zagrożenie.
Zobacz też: Czujnik ABS – Jak sprawdzić? Objawy uszkodzenia.
fot.: freepik.com